Nahār Khowrān - Āyegānقله کهار

June 2, 2022
May 2022

near Nahār Khowrān, Alborz Province (Iran)

1401/03/06
*گزارش صعود به قله کاهار (کهار)، جمعه 6 خرداد ماه 1401*

🅰️موقعیت جغرافیائی:
قله کاهار با ارتفاع 4050 متر در حاشیه شرقی منطقه البرز غربی و در امتداد رودخانه کرج، مرز طبیعی کوهستان طالقان و ساوجبلاغ و آسارا محسوب می‌شود. مناظر باشکوهی از قلل دماوند (بام ایران) در جهت جنوب شرقی، آزاد کوه (شاهزاده کج گردن) در جهت شرق، منطقه علم‌کوه در جهت شمال غربی، شاه البرز و کوهستان توچال در جهت جنوب در دیدرس می‌باشند.
🅱️درباره روستای کلوان:
روستایی واقع در دهستان آدران از توابع بخش آسارا شهرستان کرج در استان البرز است. اهالی کلوان اکثراً کشاورز و دامدار می‌باشند. این روستا آب و هوایی بهتر و غیرقابل مقایسه‌ای نسبت به روستاهای همجوار خودش دارد و چون آخرین روستا واقع شده منبع پخش آب منطقه است و هرساله میزبان کوهنوردان داخلی و خارجی بی‌شماری است که معروف‌ترین این کوه‌ها دو قله‌ی سر به فلک کشیده و بسیار زیبای ناز و کاهار است که جزء معروف‌ترین کوه‌های کرج می‌باشد.
🟥مشروح برنامه:
طبق هماهنگی‌های انجام شده توسط آقای نظری سرپرست محترم گروه کوهنوردی کوهیار به همراه 22 نفر از همنوردان گرامی ساعت 4 و 40 دقیقه صبح روز جمعه ششم خرداد ماه 1401 از چهارراه گلزار به سمت جاده چالوس و مقصد روستای کلوان عازم شدیم که البته از تعداد افراد ذکر شده، تعدادی در میدان امیرکبیر ابتدای جاده چالوس به ما ملحق شدند. پس از طی مسافت تقریبی 50 کیلومتر به محل آغاز صعود به قله کهار (ارتفاع 4050 متر) رسیدیم. قبل از صعود به قله، یک جشن تولد به مناسب زادروز دو بانوی همنورد عزیزمان سرکار خانم‌ها باران‌طلب و امیرخانی برگزار شد که برای دو همنورد عزیزمان آرزوی سلامتی و تندرستی داریم.
ساعت 6:17 صعود خود را به سمت قله زیبای کهار آغاز کردیم و با شیب ملایم پایین یال اصلی در جهت شمال شرقی در پیش گرفته تا بر روی یال اصلی قرار گرفتیم (بعداز ساختمانی نیمه کاره)، که در طی مسیر پس از گذر کردن از میان باغ‌ها که قالب درختان آن گیلاس و سیب بود. از طرفی گلهای وحشی و درختان بلند قامت تبریزی در اطراف زیبایی خاصی به فضای مسیر می‌بخشید. نزدیکی ساعت 10 صبح در ارتفاع 3200 متری به پناهگاه کاهار قرار گرفتیم (در محل جانپناه کهار چشمه آب شرب وجود دارد. این جانپناه در سال 1393 توسط هیات کوهنوردی استان البرز و با همکاری تشکل‌های کوهنوردی استان بازسازی شده است و حدودا گنجایش حدود 10 کوهنورد را دارد). پس از یک توقف نیم ساعته و صرف صبحانه به حرکت خود ادامه دادیم. غیر از راه واقع بر روی یال، کمی بالاتر از پناهگاه راهی دیگر واقع در دامنه و با شیبی ملایم وجود داشت که با سرقدمی همنورد خوبمان آقای یونس جبارزاده با حرکت مداوم و سرعت مناسب در ساعت 13:05 بر فراز قله زیبای کهار قرار گرفتیم و پس از توقف یک ساعته به منظور هم‌هوایی، گرفتن عکس یادگاری و صرف ناهار، ساعت 14:00 مسیر فرود را در پیش گرفته و از همان مسیر صعود به سمت پناهگاه حرکت کردیم و یک توقف بیست دقیقه‌ای در آنجا داشتیم. سپس همگی به سمت روستا حرکت کرده و ساعت 17:40 به پایان مسیر و محل پارک ماشین‌ها رسیدیم.