Nachtegaal-Dellen-Geulhem-Curfsgroeve-Nachtegaal 10 km

Photo ofNachtegaal-Dellen-Geulhem-Curfsgroeve-Nachtegaal 10 km Photo ofNachtegaal-Dellen-Geulhem-Curfsgroeve-Nachtegaal 10 km Photo ofNachtegaal-Dellen-Geulhem-Curfsgroeve-Nachtegaal 10 km

February 18, 2023
January 2023

near Vroenhof, Limburg (Nederland)

Leuke wandeling in en rond de Dellen, het hellingbos aan de zuidkant van het Geuldal, met mooie uitzichten, een groeve, grotwoningen, bos, akkers en graslanden. De start is op de parkeerplaats tegenover restaurant de Nachtegaal. Horeca is er dus bij de start, en in het Geuldal bij Geulhem. Er zit een vrij steile afdaling in het parcours, en een steile trap omhoog. Delen van het parcours kunnen blubberig zijn in de winter.
Vanaf de start loop je achter het restaurant langs de Geulke naar de Dellenweg. Even verder klim je omhoog het hellingbos in. Je volgt paden door het hellingbos, deels op een MTB-route, richting de Heideweg, een breder pad dat je de Dellen uitvoert langs akkers. Je neemt de veldweg Bosweg om de akkers van ‘Op de Bosch’, en loopt dan via de Hagenstraat terug richting de Dellen. Je neemt een smal pad aan de rand van het bos, langs een boerderij, en dan langs het bos richting Curfsgroeve. Bij de Curfsgroeve neem je een kijkje voor je het pad naar de Kuytenbergweg neemt. Dit rustige asfaltweggetje voert je Berg in. Je verlaat het dorp gelijk weer via de Bronsdalweg. In het bos neem je een pad op hoogte richting de bospad Mussenput. Dit pad loop je naar beneden naar Geulhem. Daar neem je een stukje de asfaltweg Geulhemmerweg, langs grotwoningen. Je loopt het bos weer in over de Oude Heideweg, met uitzicht boven Geulhem. Voor de sportvelden daal je steil af met trappetjes naar de Wolfsdriesweg. Hier heb je zicht op Kasteel Geulzicht, maar je loopt de andere kant op, terug naar Geulhem. Bij de Geulhemermolen neemje het pad over de Geul, waarna je de Pasweg volgt naar de Sint-Martinuskapel. Dan volg je de veldwegen Putweg en ’s Heerenbeemden Voetpad naar het asfaltweggetje Groeve Curfsweg. Je loopt langs deze weg de Geul over en klimt via Bronsdalweg en Mergelpad, langs de Bronsdaelgroeve, naar een steile stalen trap. Boven gaat het Mergelpad verder langs de Kuil van Curfs, met een meertje. Dan volgt een mooi uitzichtpunt over de Curfsgroeve. Je volgt het Mergelpad verder langs de groeve, waar geiten grazen. Door het hellingbos daal je terug af naar de Nachtegaal.

Afdaling naar Nachtegaal

Afdaling door het hellingbos de Dellen richting Nachtegaal

Berg

Het dorp Berg, waar je een stukje door loopt

Bronsdalweg

Weggetje dat over gaat in een pad door het hellingbos

Geulhemmerweg langs Geul

Geulhemmerweg met grotwoningen

Groeve Curfsweg

Heideweg

Breder bospad en daarna veldweg

Heideweg in Dellen

Meertje in de Kuil van Curfs

Kuytenbergweg

Rustig asfaltweggetje naar Berg

Langs de rand van de Dellen

Langs rand Dellen naar Curfsgroeve

Naar Kuytenbergweg

Pad naar Kuytenbergweg

Rond op de Bosch

Veldwegen rond akker op de Bosch

Oude Heideweg

Bospad langs mooi uitzichtpunt

Pad naar Mussenput

Bospad naar Mussenput

Pasweg

Pad Pasweg naar Putweg

Photo ofPutweg en 's Heerenbeemden Voetpad naar Groeve Curfsweg Photo ofPutweg en 's Heerenbeemden Voetpad naar Groeve Curfsweg Photo ofPutweg en 's Heerenbeemden Voetpad naar Groeve Curfsweg

Putweg en 's Heerenbeemden Voetpad naar Groeve Curfsweg

Veldwegen Putweg en 's Heerenbeemden Voetpad naar Groeve Curfsweg

Steile afdaling naar Wolfsdriesweg

Steile trap

Steile trap omhoog richting uitzichtpunt over Curfsgroeve

Uitzichtpunt Curfsgroeve

Uitzicht over de voormalige mergelgroeve Curfsgroeve. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Curfsgroeve

Watermolen Geulhem

Zicht op Curfsgroeve

Je loopt een stukje over het pad voor een mooi zicht over de voormalige mergelgroeve Curfsgroeve. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Curfsgroeve

• Photo of FaVeGe
    FaVeGe Mar 2, 2023

Heb deze wandeling vandaag gedaan. Prachtig met veel bossen en wat een weer. Bedankt Tjaart.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Mar 2, 2023

Klinkt goed. Graag gedaan en bedankt, FaVeGe! Veel gewandeld de laatste tijd zie ik...

• Photo of JohanDries
    JohanDries Sep 12, 2023

Zeer mooie route in het landschap ten oosten van Maastricht. Deels over een heuvel met steile flanken die schijnbaar helemaal vol zit met ondergrondse gangen van de mergelgrotten. Op verschillende plaatsen zie je afgesloten openingen die daarvan getuigen. Een wandeling met een interessante variatie in paden en bezienswaardigheden. Goede wandelschoenen zijn aangeraden, zeker bij nat weer.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Sep 16, 2023

Bedankt Johan voor je positieve review en jouw commentaar!