Naar de witte menhir (originele wandelingen)

Photo ofNaar de witte menhir (originele wandelingen) Photo ofNaar de witte menhir (originele wandelingen) Photo ofNaar de witte menhir (originele wandelingen)

October 31, 2020
October 2020

near Érezée, Wallonia (Belgique)

In het hartje van de Ardennen vind je een witte menhir die volgens de overlevering de toegang tot het centrum van de aarde afsluit waar de duivel woont. Aangezien naar het centrum van de aarde wandelen toch wat ver is, bestaat er ook een alternatief in de vorm van een wandeling door de mooie omgeving van Erezée.

Ik was vrij vroeg gearriveerd in Erezée waar ik mijn wagen parkeerde aan het kerkje van Erezée. De wandeling begint echter net een tikkeltje verder bij een plein waar je ook je wagen kan parkeren. Ik verwachtte dat ik eenzaam door de bossen rondom Erezée zou dwalen, maar dat was allerminst het geval. Dit is namelijk een populair wandelgebied en met name het gebied rond de witte menhir is een populaire trekpleister. Populair in de zin van ik ben hier een aantal wandelaars tegengekomen. Bij terugkomst van mijn wandeling stond de parking aan het kerkje vol, hoewel er in de onmiddellijke omgeving in principe genoeg plaats is om te parkeren.

Deze wandeling is niet zwaar, maar kent best wel veel hoogtemeters met toch wel drie beklimmingen van de iets stevigere variant. De eerste staat al na anderhalf kilometer op het programma en dat leverde toch wel stramme beenspieren op. Voor het zo ver is, steek ik nog het fraaie beekje Estinale over en daarna duik ik opnieuw het bos in om de eerste beklimming van de dag te bedwingen. De eerste kilometers gaan bijna uitsluitend door bos en sommige stroken van de paden zijn drassig en modderig. Toch zijn de paden op deze wandeling nooit erg nat en dat is wellicht ook de reden waarom deze wandeling maar twee blokjes krijgt op de site van Originele wandelingen. Veel avontuurlijke paden zijn er op deze wandeling niet te vinden.

Na ongeveer vier kilometer volgt er een lange afdaling richting het dorpje Fanzel. Dit gebeurt via een brede grindweg waar ik word getrakteerd op een prachtig panorama over Fanzel en omgeving. De weilanden en het heuvelachtige landschap zijn hier op z'n mooist en in de verte zie ik de bossen waar ik wat later mag door stappen. Op een bepaald moment stap ik door een graspad naast een grote weide waar de koeien compleet gek worden. Ze loeien zo hard dat honden honderden meters ver beginnen te blaffen en ze volgen me zoals de ratten dat doen in de sage van de rattenvanger van Hamelen. De koeienvanger van Fanzel, het heeft wel een zeker cachet.

Na een passage langs het kerkje van Fanzel volgt er opnieuw een stevige beklimming richting de witte menhir die door het bos gaat via holle wegen. De beklimming oogt imposant op papier, maar in praktijk verloopt deze klim relatief gemakkelijk voor mij. Het gaat weliswaar naar omhoog, maar het hellingspercentage is relatief laag omdat het wordt gespreid over 2,5 kilometer. De beenspieren lijken ook geolied te zijn, want de stramme beenspieren van de eerste klim van de dag zijn nu helemaal weg. De bosrijke omgeving vind ik op dit stuk van de wandeling toch wat eerder monotoon.

Bij de helft van de wandeling vind ik eerst de steen Lit du diable en een korte, maar felle klim later sta ik bij de witte menhir (Pierre haina). Dit is een mooi moment om even te pauzeren want dit is ongetwijfeld één van de betere panorama's in de Ardennen en dat is toch wel een fotostop waard. Dan volgt er een afdaling door eerst het bos en daarna langs een kiezelpad. Na ongeveer elf kilometer stap ik door de bedding van een bron en hier is het toch even goed zoeken naar het juiste pad als je dat al zo kan noemen. Dit is het meest ongerepte stukje natuur bij deze wandeling en af en toe moet ik toch zoeken naar de juiste weg.

Na ruim twaalf kilometer sta ik bij de voormalige steengroeve La Carrière. Wanneer je een zijuistapje maakt, kan je deze steengroeve bezoeken, maar dat heb ik niet gedaan. Wat later volgt er een forse afdaling en de wandeling bereikt hier zijn toppunt met dank aan het prachtige herfstdecor. De grond wordt eerst bedekt met vergeelde bladeren en daarna rode bladeren. Als men spreekt over de kleuren van de herfst kan een kleurenconsulent dit decor tonen als schoolvoorbeeld.

De wandeling gaat grotendeels door bossen en in mindere mate weilanden, maar er zijn ook korte passages bij waar ik langs een weg stap. Na vijftien kilometer is dit het geval waar ik tweehonderd meter de Rue Warichay bewandel om vervolgens terug richting het bos te stappen waar ik aan de rechterkant enkele dolmen zie. De omgeving van Wéris is gekend omwille van zijn vele dolmen en dit zijn er een paar van, maar vermoedelijk niet de mooiste. Wanneer ik de Aisne een tweede keer overbrug, waag ik me aan de zwaarste beklimming van deze wandeling. Het gaat zo'n honderdtwintig meter naar omhoog gedurende zevenhonderd meter en dat kostte me toch wat moeite. Na al dat hard wandellabeur kan ik wel genieten van een mooi panorama over Erezée.

Daarna gaat het opnieuw naar beneden via een kiezelweg en passeer ik het gehucht Oster. Verdwaald in deze bossen zie ik plots een tennisveld en dat had ik absoluut niet verwacht. Het is wel een mooie plek om te rusten want bij de bosrand zijn er enkele mooie velden waar je kan rusten. Enkele mensen maken hier dankbaar gebruik van om op deze schitterende herfstdag te picknicken. De laatste helling bevindt zich op negentien kilometer waar het zo'n zestig meter naar omhoog gaat via het laatste bospad van deze route. De laatste meters gaan door de dorpskern van Erezée waar ik na vier uur en een kwartier de twintig kilometer heb afgehaspeld.

Dit is voor mij een erg deugddoende wandeling geworden, maar dat heeft meer te maken met een schitterend zonnetje, mooi weer en prachtige herfstdecor dan de route zelf. Deze route kent buiten de witte menhir niet meteen passages waarvan ik zeg "Wauw". Het eenheidsworst noemen gaat misschien wat te ver, maar de vele kilometers door het bos verliezen na verloop van tijd toch wat van hun glans. Toch zou ik deze wandeling aanbevelen als herfst- of zelfs winterroute omdat de goed begaanbare wegen en paden niet meteen natte voeten opleveren wanneer het onlangs geregend heeft.

PictographRiver Altitude 1,045 ft

Beek Estinale

De Estinale is een beek in België, een zijrivier van de Aisne die deel uitmaakt van het Maasstroomgebied. Het stroomt in de provincie Luxemburg en mondt uit in de Aisne in het gehucht Fanzel in de stad Érezée. Deze Ardense stroom wordt gevormd door drie stromen die ten westen van Grandmenil in de stad Manhay ontspringen. Dit zijn de stromen van Prangeleu (hoogte van 515 m), de Trou Gotâ Pirâ en de Loup. De Estinale stroomt naar het westen, geeft water aan het gehucht Briscol en loopt onder Clerheid en Érezée door. De stroom draait dan na een loop van ongeveer tien kilometer naar het noorden en mondt samen met de Aisne bij Fanzel (hoogte 215 m). Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Estinale

Panorama

Photo ofEglise Saint-Jean-Baptiste de Fanzel Photo ofEglise Saint-Jean-Baptiste de Fanzel Photo ofEglise Saint-Jean-Baptiste de Fanzel

Eglise Saint-Jean-Baptiste de Fanzel

De kerk van Fanzel is een neogotische constructie die is gebouwd in 1867.

PictographRiver Altitude 1,005 ft

Beekje

Le Lit du Diable is een puddingsteen gelegen in Wéris in de Belgische gemeente Durbuy. Het is een bron van lokale legendes. Gelegen tussen Morville en Wéris, bevindt deze opmerkelijke steen zich op een hoogte van 320 meter aan de rand van de bossen van Wéris en markeert het begin van de Ardennen. Langeafstandswandelpad (GR) 57 loopt naast deze steen die 225 meter ten noorden van Pierre Haina ligt, een andere karakteristieke steen van de regio. 240 cm lang, 140 cm breed en 60 cm hoog, deze steen bestaat uit twee aaneengesloten delen: een vlak, licht concaaf hoofddeel stelt het bed voor en een hoger deel fungeert als kussen . Volgens een legende rustte de duivel daar voordat hij afdaalde naar het middelpunt van de aarde (en naar de hel) onder de iets hoger gelegen Haina-steen. Een andere legende gaat dat een molenaar uit de Aisne-vallei had beloofd zijn ziel aan de duivel over te leveren als deze een dijk voor hem zou bouwen om zijn molen te bevoorraden. Dat werd van de ene op de andere dag gedaan. Maar de volgende dag hield de molenaar zijn woord niet en vernietigde de duivel deze dijk direct. Moe van dit werk, kwam de duivel tot rust op deze steen. Bron: https://fr.wikipedia.org/wiki/Lit_du_Diable

Witte menhir (Pierre haina)

De Pierre Haina, soms ook Witte Menhir genoemd, is een natuurlijke rots in de gemeente Durbuy in de Belgische provincie Luxemburg. Het is een van de legendestenen in het gebied, naast het Duivelsbed en de Pas-Bayard. De rots heeft een opvallende vorm: hij steekt als stenen pilaar uit boven de onderliggende rots. Op die manier vormt de rots zo een natuurlijke menhir, maar is vermoedelijk ooit bewerkt. De Pierre Haina bevindt zich op 1,4 kilometer ten oosten van de Dolmen van Wéris en een kilometer ten noordoosten van het dorp Wéris. De rots bevindt zich op een heuvelrug aan de oostzijde van de vallei waarin Wéris gelegen is. In deze vallei liggen twee dolmens en een aantal andere menhirs. De verschillende megalieten in de omgeving zouden verschillende alignmenten met elkaar vormen die evenwijdig aan elkaar gelegen zijn.[1] Voor het megalithische systeem in de vallei was de Pierre Haina een belangrijk vizierpunt. De hooggelegen uitstekende rots is goed zichtbaar vanaf verschillende van de megalieten. De rots werd jaarlijks met een equinox witgekalkt, waardoor die nog zichtbaarder was vanuit de omgeving. Het rotsblok heeft een hoogte van ongeveer drie meter en staat schuin met een hellingshoek van 60 graden. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Pierre_Haina

PictographMine Altitude 1,399 ft

La Carrière (voormalige steengroeve)

Afdaling van de bossen naar Evaux

Dolmen van Wéris

Brug over de Aisne

De Aisne is een rivier in de Belgische provincie Luxemburg. Ze is een zijrivier van de Ourthe en heeft een lengte van 31 kilometer. De Aisne ontspringt nabij Odeigne in de gemeente Manhay, dicht bij de Baraque de Fraiture, op een hoogte van 610 meter. Na een steil verval komt de rivier in een breder dal waar ze een bochtig parcours vervolgt. Het dal is vrij toeristisch uitgebouwd met verscheidene campings en verblijven. Er wordt ook een toeristische tramlijn van de TTA[1] uitgebaat. De rivier passeert door de gemeente Erezée met aan de oever de dorpen Amonines, Blier, Erezée, en Fanzel en komt dan via de rots van Roche-à-Frêne in de gemeente Durbuy met aan de oever de dorpen Aisne, Ozo en Juzaine om uiteindelijk te Bomal in de Ourthe uit te monden op een hoogte van 190 meter. Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aisne_(rivier_in_Belgi%C3%AB)

• Photo of jerome.verse
    jerome.verse Nov 7, 2020

Schone herfstwandeling met aardige beklimmingen. De paden zijn toegankelijk en goed te vinden.

Zoals in de beschrijving te lezen valt, kan de wandeling eentonig worden naar het einde toe. Ook lijkt de witte menhir geschilderd doof een kleuter, met verfspatten rondom de rots.

Tijdens de wandeling zijn er een heleboel verzichten, vooral de moeite om bij stil te staan met laaghangende zon.

Bedankt voor de uitgestippelde route, Dorfmeister.

• koen.de.clerck4 Jan 4, 2021

Echt leuke wandeling, enkele hoogtemeters die het extra interessant maken. Afwisseling in het landschap.
    Bedankt voor deze route !

• Photo of Catershof
    Catershof Feb 27, 2021

Erg mooie wandeling, ook in de winter. Prachtige vergezichten!

• Corentin Nile Oct 31, 2021

Super sortie trail, a faire en courant 🤪