Murla - Penyo Roig - Cavall verd - Murla

Photo ofMurla - Penyo Roig - Cavall verd - Murla Photo ofMurla - Penyo Roig - Cavall verd - Murla Photo ofMurla - Penyo Roig - Cavall verd - Murla

January 2, 2018
January 2018

near Murla, Valencia (España)

Vertrek: op de parking nabij het kerkhof.
Eerst door het dorp (langs Bar Papa) naar de oude kerk met de hyper moderne klokkentoren.
Eventjes de weg richting Benigembla volgen. In de eerste bocht staat een infopaneel en hier vertrek je via de kruisweg richting Penyo Roig. Het eerste deel van de wandeling is de PR CV 426 en is dus ook wit/geel gemerkt.
Langs de kruisweg gaat het pad al flink klimmend zigzag omhoog tot bij de Ermita de Sant Sebastia.
Na dit kapelletje eerst nog door een stukje bos maar al snel is de omgeving ruw en stenig, steeds pittig klimmend tot een ijzeren kruis dat hoog boven Murla en de ganse Vall de Pop. Het kruis staat niet op het pad maar is slechts drie minuten weg, het zicht loont de moeite. Het klimmen is absoluut nog niet gedaan en tot de top volgen we de wit/gele markering.

Murla - Parking kerkhof

Vertrekpunt (en eindpunt) van de wandeling is op de ruime gemeentelijke parking bij het kerkhof.

Murla - centrum en kerk met klokkentoren.

PictographReligious site Altitude 1,297 ft

Heerlijk plekje om de Vall de Pop (Jalon vallei) te overschouwen.

Afslag naar top Penyo Roig.

Onderweg kunnen we genieten van zichten op de omgeving, tot de zee en op een heldere dag tot de Balearen. Merk ook het oude melaatsen sanatorium van Fontilles op. (groot wit gebouw met torentjes op de hoeken). Je ziet op de heuvelruggen ook nog resten van de gigantische muur die de leprozen moest scheiden van de rest van de wereld. Naar de top zelf is heen een weer.

Top Penyo Roig - 789 m

Op een hoogte van 789 m boven de zee die je in de verte ziet.

Na een korte maar pittige afdaling (met een stuk ketting van 5 m loodrecht naar beneden) kom je terug op een bewegwijzerde wandeling, de PR CV 181, natuurlijk ook weer wit/geel gemerkt. We blijven de kam volgen en laten ons liet verleiden om hier al af te dalen.

PictographRisk Altitude 2,421 ft

Asfalt rechts.

PictographPicnic Altitude 1,790 ft

• Photo of Secondlifespain
    Secondlifespain Jan 3, 2018

Het is de inspanning meer dan waard. Zelfs bij bewolkt weer heb je nog steeds constant prachtige zichten op de wijde omgeving. Deze bergketen blijft verbazen en vanop Penyo Roig weeral een 360° zicht op het binnenland van de Costa Blanca.