Murla-Orba-Isbert-Fontilles(variante)

Photo ofMurla-Orba-Isbert-Fontilles(variante) Photo ofMurla-Orba-Isbert-Fontilles(variante) Photo ofMurla-Orba-Isbert-Fontilles(variante)

November 23, 2021
November 2021

near Murla, Valencia (España)

Zeer mooie en na de felle regen van vannacht een wel erg speciale wandeling ivm allerlei onverwachte bekjes en grote plassen waar we door moesten.
Het is een variante van dezedeze wandeling hoofdzakelijk omdat je door Corona niet door Fontilles mag wandelen, daarom er maar omheen gegaan.
Door de barranc de la Foia del conill loopt een beekje na veel regen en ook de barranc de Fontilles stroomt flink maar door beide kun je dmv stapstenen nog droog aan de andere kant komen.
De Tunnel voor de stuwdam staat echter ook vol water (+/-10cm) en daar kom je op sandalen niet met droge voeten doorheen, gelukkig was het niet echt koud vandaag en waren de voeten ook snel weer droog.
Verder is er vrij veel asfalt wat na een regenbui nooit zo erg is.

Ook bij deze wandeling weer wat twijfels over het aantal hoogtemeters, volgens mij is het minder dan 400hm.

IBP index 46

zie: http://www.ibpindex.com

3D view https://ayvri.com

Na de asfalt weg linksaf het smalle pad in.

Hier rechtsaf richting Orba

Na de rivier direct rechtsaf

Na de tweede rivier links aanhouden en het bredere pad nemen.

In de barranc heeft zich een klein riviertje gevormd maar je kan met droge voeten verder. Iets verderop zelfs een klein watervalletje.

Bij de ruïne linksaf naar beneden richting de stuwdam (Presa Isbert) maar eerst van het uitzicht genieten natuurlijk.

PictographTree Altitude 503 ft

Ongelofelijk hoe deze boom kan groeien in dat rotsblok.

Beneden rechts aanhouden naar de stuwdam.

De nooit gebruikte stuwdam in de rio Girona. De ondergrond is te poreus, dus al het water loopt onder de dam door.

PictographTunnel Altitude 471 ft

De tunnel (speciaal gemaakt om de stuwdam te kunnen bouwen), we kwamen er tot onze schrik achter dan het water er ruim 10cm hoog stond op de helft, droge voeten houden was dus erg moeilijk, en op mijn sandalen lukte het al helemaal niet.

PictographTunnel Altitude 529 ft

Aan de andere zijde is er ook een groot stuk rotsblok op het pad gevallen.

PictographWilderness hut Altitude 535 ft

Casa del Pantano, een prachtig gelegen en mooi opgeknapt hotel / B&B ook hier stroomt het water over de weg na een kleine waterval. We gaan verder richting fontilles

Zeer mooi uitzicht naar de kust, terwijl we nog steeds richting Fontilles gaan.

PictographFountain Altitude 805 ft

Font de Isbert mooi plekje voor de lunchpauze

Mooi zicht op het melaatse dorp Fontilles

Ook deze oversteek door de barranc de Fontilles lukt met droge voeten, althans voor ons, de honden gaan liever door het water.

PictographDoor Altitude 829 ft

De ingang van Fontilles, met de Corona mag je er eigenlijk niet in maar wij slaan direct rechtsaf na de intree en komen niet in het dorp zelf.

PictographMuseum Altitude 849 ft

Er staan zeer mooie gebouwen in het melaatsen dorp, waar tegenwoordig ook oude van dagen wonen. Zeer mooi natuurlijk maar wel wat afgelegen en eenzaam denk ik. Er is ook een museum maar ook dat is gesloten met de corona.

PictographFauna Altitude 844 ft

Schaapskudde in Fontilles

PictographDoor Altitude 978 ft

En hier verlaten we Fontilles weer.