مسیر صعود شهرک هرزویل منجیل به قله اسمانسرا Manjil Asemnsara Harzevīl-e Bālā

Photo ofمسیر صعود شهرک هرزویل منجیل به قله اسمانسرا Manjil Asemnsara Harzevīl-e Bālā Photo ofمسیر صعود شهرک هرزویل منجیل به قله اسمانسرا Manjil Asemnsara Harzevīl-e Bālā Photo ofمسیر صعود شهرک هرزویل منجیل به قله اسمانسرا Manjil Asemnsara Harzevīl-e Bālā

September 18, 2021
September 2021

near Harzevīl-e Bālā, Gīlān (Iran)

صعود قله آسمانسرا از شهرک هرزولیل منجیل، به تاریخ 26 شهریور ماه 1400
کل طول مسافت طی شده: حدود 20 کیلومتر
ارتفاع صعود شده: حدود 1300 متر
درجه سختی مسیر: 6 از 10 . توجه کنید پیمایش ساعت 5 صبح شروع شد و ساعت 19:30 به اتمام رسید. کل زمان پیمایش شده شامل پیمایش و صبحانه و نهار و استراحت 14 ساعت میباشد.
توجه: مسیر فوق را بدون راهنمای محلی پیمایش نکنید و حتما از راهنمایان محلی استفاده کنید.
رفتن تا قله با ماشینهای افرودی و دوچرخه از مسیر خاکی امکانپذیر میباشد.
جاذبه های مسیر: مسیر فوق العاده بکر و زیبا جنگلی و صخره ای که با پوشش درختان سرو سوزنی سر به فلک کشیده، زالزالک، گردو، زیتون، تمشک،راش، توسکا، شیرخشت، آلوچه وحشی و ازگیل و ... وجود دارد. پوشش اصلی بلوط و سرو سوزنی میباشد.
درخت سرو هرزویل: درختی است بسیار کهن در شهرک هرزویل که ناصرالدین شاه در سفرنامه اش از آن شهرک یاد کرده‌است. این درخت یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. حریم آن مساحتی است با تقریباً ۱۰۰۰۰ متر مربع که با حصار از بقیه منطقه جدا شده‌است.
پیمایش فوق در تاریخ 26 شهریور 1400 به همراه 28 نفر ازهمنوردان و همراهی پنج نفر از راهنمایان و کوهنوردان محلی پیمایش گردید، در ادامه توضیحات مختصری ارائه خواهم کرد .
میتوانید مسیر فوق را دو روزه نیز اجرا کنید. روزانه حدود ده کیلومتر پیمایش، با کمپ شبانه در ارتفاع 1600 کنار چشمه پر آب و دشت زیبا اجرا کرده و روز دوم به سمت منجیل حرکت کنید.
در تاریخ 26شهریور ساعت 1 بامداد از آزادراه زنجان به قزوین با اتوبوس و همراهی یکدستگاه پاترول به به سمت منجیل حرکت کردیم.
ساعت 5 صبح به شهرک هرزویل واقع در دو کیلومتری شمال شرقی شهر منجیل رسیدیم، از اتوبوس پیاده شده و بعد از عکاسی واستفاده از سرویس بهداشتی کنار درخت سرو ، ساعت 5:30 به سمت قله حرکت کردیم. به دلیل تاریک بودن هوا در زمان شروع صعود نقاط زیادی را ثبت نکردم ولی در مسیر برگشت به اندازه کافی از مسیر زیبا عکاسی کرده ام.
قله آسمانسرا ارتفاع آنچنانی ندارد ولی به خاطر اینکه صعود از ارتفاع 530 متر از سطح دریا شروع و تا ارتفاع 1870 ادامه دارد، حدود 1300 متر ارتفاع صعود کرده و جمعا 20 کیلومتر پیمایش را در پیش داریم.
بعد از پیماش حدود 2.5 کیلومتر ساعت 7 صبح برای استراحت و صرف صبحانه در کنار چشمه توقف نمودیم.
بعد از صعود 4 کیلومتری ساعت 8:40 به ییلاقی با نام قدرت یری رسیدیم، استراحتی نیم ساعته کرده و به مسیر ادامه دادیم. لوکیشن فوق برای عکاسی مناسب میباشد و منظره زیبایی از جنگلهای اطراف نشان میدهد.
توجه کنید مسیر جنگلی میباشد و بعد از طی 5 کیلومتر امکان گم کردن مسیر در جنگل وجود دارد. حتما از راهنمای محلی راهنمایی بگیرید.
بعد از طی 8 کیلومتر در ارتفاع 1600 ،چشمه پرآب به نام "خوش آب خوره" برای خوردن نهار و استراحت و کمپ شبانه وجود دارد، ما ساعت 11:20 به نقطه مورد نظر رسیدیم در ادامه دو نفر از همنوردانی که تجربه اولشان بود و توان ادامه مسیر تا قله را نداشتند به همراه کوله ها همینجا استراحت کردند و ساعت 11:50 الباقی همنوردان به سمت قله و صعود به قله آسمانسرا حرکت کردند.
ساعت 12:40 به قله آسمانسرا رسیدیم، گروههای کوهنوردی از مسیر دیگرنیز به قله صعود کرده بودند، امکان رفتن تا قله با ماشینهای افرودی و دوچرخه میسر میباشد.عزیزان توجه کنید حتما لباس گرم و یا بادگیر برای قله به همراه داشته باشید. بعد از عکاسی و استراحتی کوتاه برای صرف نهار به محل چشمه و ارتفاع 1600 برگشتیم.
ساعت 13:40 به محل صرف نهار رسیدیم. گروههای دیگری نیز برای صعود امده بودند که کنار چشمه در حال استراحت بودند.
بعد از دو ساعت استراحت و تجدید قوا ساعت 15:15 برگشت به نقطه صعود را آغاز کردیم. در مسیر برگشت اینجانب از فایل جی پی اسی که موقع صعود رکورد کرده بودم ، جلودار گروه شدم و ادامه پیمایش را شروع کردیم. در مسیر برگشت از زیبایی مسیر و اکثر نقاط عکاسی کرده و نقاط را در فایل جی پی اس ثبت نمودم.
ساعت 19:30 به انتهای مسیر رسیده و بعد از عکاسی در کنار درخت سرو شهرک هرزویل به سمت اتوبوس حرکت کرده و برنامه به اتمام رسید

برای راهنمایی بیشتر میتوانید با اینجانب جعفر پناهی به شماره همراه 09126415891 تماس حاصل فرمایید.ضمنا امکان همراهی گردشگران توسط اینجانب وجود دارد..

ارایه اطلاعات بیشتر در اینستاگرام اینجانب

همنوردان اینجا پیاده شده و صعود را اغاز کردیم

درخت سرو 1000 ساله و سرویس بهداشتی

سرو هرزویل درختی است بسیار کهن در شهرک هرزویل که ناصرالدین شاه در سفرنامه اش از آن شهرک یاد کرده‌است. این درخت یکی از آثار طبیعی ملی ایران و تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. حریم آن مساحتی است با تقریباً ۱۰۰۰۰ متر مربع که با حصار از بقیه منطقه جدا شده‌است. این درخت سرو تنومند، با عمری بیش از هزار سال را ساکنان هرزویل «نظرکرده» می‌دانند. پس از زمین‌لرزه رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹ دهکده هرزویل به کنار سرو تاریخی نقل مکان کرده که این امر باعث نگرانی شدید گشته، زیرا پساب و آلودگی‌های روزمره شهرک ممکن است ماندگاری درخت کهنسال را به خطر بیاندازند. نمای امروزی این درخت (در سال۱۳۹۹) نشانه های بسیار واضح از ناخوشی سخت و در نتیجه خشک شدن آن دارد. در مورد سن این ابردرخت گفته‌ها بسیار است. در برخی نوشته ها صحبت از ۳۰۰۰ و در برخی صحبت از ۱۰۰۰ سال شده است.

مسیر دانشگاه

محل صرف صبحانه. چشمه ساعت 7 صبح

ساعت 7 صبح برای استراحت و تجدید قوا توقف کردیم

PictographCampsite Altitude 3,816 ft
Photo ofاسم این منطقه زمین قدرت به ترکی (قدرت یری) هست. چشمه تو این تایم خشک شده بود Photo ofاسم این منطقه زمین قدرت به ترکی (قدرت یری) هست. چشمه تو این تایم خشک شده بود Photo ofاسم این منطقه زمین قدرت به ترکی (قدرت یری) هست. چشمه تو این تایم خشک شده بود

اسم این منطقه زمین قدرت به ترکی (قدرت یری) هست. چشمه تو این تایم خشک شده بود

PictographCampsite Altitude 5,266 ft

منطقه خوش اب خوره. نزدیک چشمه هستیم

این چشمهاب سبک و گوارایی داشت. در صورت اجرای دو روزه محل کمپ کنار این چشمه را انتخاب فرمایید

قله اسمان سرا

قله جنگلی آسمان‌ سرا یا ییلاق گلدیان مقصدی جذاب و بکر با طبیعتی فوق‌العاده است که در بلندی‌های استان گیلان انتظار شما را می‌کشد. وقتی بر بلندای ییلاق آسمان سرا بایستید علاوه بر مناظر زیبایی که نظاره‌گر آن خواهید بود، نوازش نسیم ملایمی بر گونه‌های خود را نیز حس خواهید کرد. در این مطلب با ما همراه باشید تا اندکی از این حس خوب را تجربه کنید. بالاترین نقطه ییلاقی کلشتر، جنگل آسمان‌سرا است که به دلیل بلندی و نزدیکی به آسمان نام این محل را آسمان‌سرا نهاده‌اند. این کوه خوش آب‌‌و‌رنگ در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا با بستری پوشیده از برگ‌های خشک قرار دارد و به دلیل آن‌که در روستای گلدیان رودبار واقع شده به‌نام ییلاق گلدیان نیز معروف است. در مسیر رسیدن به این ییلاق جذاب درختانی مانند راش، توسکا، شیرخشت، آلوچه وحشی و ازگیل به چشم می‌خورد؛ با رسیدن به آبگیر اگر به‌سمت قله آسمان‌سرا بایستید، قله درفک سمت چپ، توربین‌های بادی و شهر منجیل سمت راست و پشت سرتان قله تجر خواهد بود. اینجا ییلاق چشم‌اندازی بی‌نظیر را برایتان خلق می‌کند و رودبار که زیر پای شماست و ابرهای پنبه مانند دوروبرتان پرسه می‎‌زنند و وزش بادی که نوازشگر صورتتان است، این جذابیت را دو چندان می‌کند. احساس سبکی فوق‌العاده، مناظر سرسبز، آب‌وهوای خوش هدیه این طبیعت زیبا برای شماست. گراز، خرس، خرگوش، موش‌کور و شاهین از ساکنین این منطقه‌اند.

Photo ofمسیر زیبا با درختان سر به فلک کشیده Photo ofمسیر زیبا با درختان سر به فلک کشیده Photo ofمسیر زیبا با درختان سر به فلک کشیده