مسیر قله امامزاده عباسعلی

November 10, 2017
November 2017

near Melārd, Māzandarān (Iran)

صعود به قله امامزاده عباسعلی

تعداد افراد شرکت کننده:17 نفر
تاریخ اجرا: 19 آبان 1396
سرپرست و گزارش: مسعود فرح بخش

شرح برنامه:
با توجه به تقویم ارائه شده کانون کوهنوردی نوبت به برنامه قله ارفع کوه بود اما با توجه به نزدیکی برنامه کویرنوردی مصر به عروسان تصمیم بر این شد که برنامه ای سبک تر اما مشابه ارفع کوه انجام شود از همین روی صعود به قله امامزاده عباسعلی در دستور کار قرار گرفت. قله عباسعلی دارای دو مسیر است یکی مسیر زیبا وجنگلی که از روستای کمرپشت شروع می شود و بسیار مناسب برای یک برنامه کوهنوردی سبک است و دیگری مسیر جاده ای که از روستای ملرد در جاده خطیرکوه راه خاکی موجود است که به امامزاده منتهی می شود.
قرار گروه در ساعت 4:45 صبح در میدان آرژانتین بود و با رسیدن نفرات راس ساعت 5 صبح به سمت منطقه سوادکوه و روستای کمرپشت و جاده فیروزکوه راهی شدیم و در ساعت 8:45 دقیقه صبح سر انجام به روستای کمرپشت رسیدیم. در جاده فیروزکوه بعد از عبور از روستای ورسک حدود 15 کیلومتر در سمت راست جاده و درست قبل از جاده خطیرکوه تابلوی روستای کمر پشت و ارژنگ رودبار کاملا مشخص است. با ورود به فرعی و طی 7 کیلومتر در جاده آسفالت به روستای کمرپشت می رسد. در مسیر فرعی و سربالایی کمرپشت نمایی بسیار دیدنی و زیبا از غار اسپهبد خورشید که بزرگترین دهانه غار ایران است حتما توجه گردشگران را به خود جلب می کند.
روستا کمرپشت در ارتفاع حدود 1550 متری واقع است و اولین چیزی که در روستا به چشم می خورد خانه های ویلایی در حال ساخت است. از روستا در ساعت 9 صبح کوهپیمایی را شروع کردیم. با ادامه جاده اصلی درون روستا در انتهای روستا به ابتدای مسیرجنگلی با پاکوب مشخص می رسیم و مسیر را باید تا کلبه های درون جنگل ادامه داد. ساعت 9:35 به کلبه های مسیر رسیدیم و مشغول صرف صبحانه شدیم. در کنار کلبه ها آب چشمه و همینطور سرویس بهداشتی نیز موجود است. بعد از صرف صبحانه و پرکردن بطری های آب به سمت قله حرکت کردیم. مسیر داخل جنگل همراه با مناظر زیبای پاییزی بود و هر گوشه ای از جنگل زیبایی چشم نوازی داشت. هوا به نسبت این وقت از سال کمی گرم بود که قابل تحمل بود. بعد از عبور از جنگل به قسمت بالا دست جنگل رسیدیم و امامزاده و قله از دور پیدا شدند. در اینجا چند کلبه موجود است و دسترسی به آب نیز وجود دارد. سرانجام گروه در ساعت 12:30 دقیقه به قله امامزاده عباسعلی رسیدیم و مشغول عکاسی از مناظر و کمی استراحت شدیم. ارتفاع سنج جی پی اس در کنار امامزاده عدد 2310 متر را نشان می داد. هوای اطراف دارای غبار زیاد و همچنان گرم بود. از روی قله، قلل خرونرو، قدمگاه و ارفع کوه کاملا مشخص است و همینطور قلعه تاریخی کنگلو در بالادست جاده خطیرکوه نیز از اینجا مشخص است. با کمی استراحت گروه به سمت پایین حرکت و از همان مسیری که طی کردیم به سمت پایین سرازیر شدیم. با ورود به منطقه جنگلی مه زیبایی مسیر را فراگرفت و با چشم انداز مه و افت دما هوا کاملا پاییزی شد. در ساعت 14:15 در کنار کلبه ها مجدد استراحت و ناهار را میل کردیم و به سمت روستا رفتیم. در ساعت 15:30 با رسیدن به روستا سوار ماشین گروه شدیم و در ساعت 19:30 با رسیدن به میدان آرژانتین این برنامه زیبا نیز به پایان رسید و خاطره ای دیگر از گشت و گذار در جنگل پاییزی در ذهنمان حک شد.

نکات مهم این برنامه:

در قله و در کلبه های ابتدای مسیر و همینطور در بخش هایی از مسیر آنتن دهی موبایل موجود است.
در قله و امامزاده سرویس بهداشتی و حتی برق موجود است.
در کلبه های ابتدای مسیر و کلبه های بالادست جنگل آب چشمه موجود است.
طول مسیر از روستا تا امامزاده حدود 4 کیلومتر است
پاکوب مسیر مشخص است اما بهتر است با کسی که به مسیر آگاه است یا با ترک جی پی اس وارد منطقه شد

این ترک از روی قله تا روستا رکورد شده است اما نقاط بر اساس مسیر صعود نامگذاری شده اند

قله عباسعلی

مناسب پارک خودرو و مینی بوس

روستای کمرپشت شروع مسیر

• Atefeh.ghajar Oct 25, 2021

چقدر عالی بود توضیحاتتون .
    ممنون که شیر کردین

فکر کنم برای تحریم هست

• Photo of masoud farahbakhsh
    masoud farahbakhsh Oct 30, 2021

برای دانلود ترک‌ها مستقیما از سایت ویکی‌لاک اقدام کنید که رایگلن هست، دانلود مستقیم از اپلیکیشن پولیه ولی سایت نه