مسیر قله هفت ناوه جنوبی از سیرود

1902
August 11, 2022
August 2022

near Sīrūd, Alborz Province (Iran)

پنجشنبه مورخ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

قلل هفت ناوه از قلل کم تردد البرز غربی هستند که در جنوب روستاهای خچیره و اورازان و در شمال روستاهای سیرود و ولیان قرار دارند.
این قلل از شرق به قلل کروچ و ورکش و از غرب به قلل شاه کرم و اودل ارتباط دارند.
هفت ناوه، ۲ قله اصلی جنوبی و شمالی است که بافت سنگی دارند و رنگ خاکشان قهوه ای روشن است.
مسیر صعود هفت ناوه ها معمولا از روستای سیرود است که از سمت راست یاشرق روستا باید از پاکوب بین باغات عبور کنید و سپس بر روی یکی از یال ها قرار بگیرید.
ما از روی یال سمت راستی رفتیم و سپس به یال اصلی رسیدیم.
با صعود یال اصلی و از طریق پاکوب های ضعیف و گذر از چند پستی بلندی و گردنه، به زیر شیب قله فرعی می رسید.
سپس باید شیب تندی رو پشت سر بزارید تا به یک قله فرعی قبل از قله هفت ناوه جنوبی برسید. البته می توانید این قله را از سمت چپ و راست تراورس کنید و صعود نکنید.
سپس باید از یال غربی هفت ناوه اقدام به صعود کرد که یالی سنگی و ریزشی و بیش تر شبیه به گرده است.
صعود چند صخره اول این یال، طبق این ترک، ساده است ولی در زمستان ممکن بهمن خیز باشد.
بعد از این صخره به یک تیغه رسیدیم که بعدش یک صخره بلند بود. عبور از تیغه ظاهرا راحت بود ولی صخره بعدی ظاهرا سخت تر بود.
ما هم درباره مسیر پیش رو چیزی نمی دانستیم و اکثر ترک ها بدون گزارش بودند.
به دلیل این که از قبل، اطلاعاتی از مسیر نیافتیم و کمبود آب هم داشتیم و به دلیل گرمای زیاد هوا، تصمیم گرفتیم برگردیم

نکات:
۱. صعود از روی یال است و در بعضی نقاط تراورس انجام شده است
۲. مسیر فرود ما از یک مسیر فرعی و فاقد پاکوب است
۳. مسیر رفت فاقد چشمه و مسیر برگشت یک چشمه وجود دارد
۴.آنتن دهی همراه اول تقریبا ضعیف است
۵. برای اجتناب از دست به سنگ می توان از گردنه بین قله فرعی و هفت ناوه جنوبی، قله هفت ناوه را تراورس کرد و از یال شمالی آن اقدام به صعود کرد ولی ما محدودیت زمان و آب آشامیدنی داشتیم(البته این مسیر بهمن خیز است و خطر ریزش سنگ دارد)