مسیر پیشنهادی از چهارباغ بالا تا میدان نقش جهان

Photo ofمسیر پیشنهادی از چهارباغ بالا تا میدان نقش جهان Photo ofمسیر پیشنهادی از چهارباغ بالا تا میدان نقش جهان Photo ofمسیر پیشنهادی از چهارباغ بالا تا میدان نقش جهان

45 minutes
December 12, 2019
December 2019

near ‘Abbāsābād, Isfahan (Iran)

یک مسیر مناسب برای دیدن مکان های تاریخی اصفهان شامل سی و سه پل ،هشت بهشت و میدان نقش جهان .
با گذر از چهارباغ زیبای اصفهان

خیابانی در جنوب زاینده رود اصفهان

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی‌خان پلی است با ۳۳ دهانه، ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض، که زیرنظر الله‌وردی‌خان اوندیلادزه و با معماری استاد حسین بنا اصفهانی [۱]بر روی زاینده‌رود در شهراصفهان و همزمان با حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده و جای برگزاری مراسم جشن آب‌پاشان و همچنین مراسم خاج‌شویان ارامنهٔاصفهان در دورهٔ صفویه بوده‌ است. اندیشهٔ بنای سی‌وسه‌پل در سال ۱۰۰۸ هجری قمری و در دوازدهمین سال پادشاهی شاه عباس یکم به وجود آمد و در سال ۱۰۱۱ هجری قمری، الله‌وردی‌خان اوندیلادزه گرجی، سردار مشهور او مأمور اتمام ساختمان پل گردید.[۲] در سفرنامه‌های سیاحان اروپایی آن دوران؛ به برگزاری این جشن اشاره‌هایی شده‌است. در این جشن که در ۱۳ تیرماه هر سال برگزار می‌شد مردم با پاشیدن آب و گلاب روی یک‌دیگر در این مراسم شرکت می‌کرده‌اند.[۳] ارامنهٔ جلفای اصفهان هم مراسم خاج شویان خود را در محدوده همین پل برگزار می‌کرده‌اند. این پل یکی از شاه‌کارهای معماری و پل‌سازی ایران محسوب می‌شود و از زیبایی و عظمت منحصر به فردی برخودار است

چهارباغ یکی از خیابان‌های تاریخی و اصلیِ اصفهان است و به دو بخشِ چهارباغِ صفوی و چهارباغ عباسی بخش می‌شود. چهارباغ عباسی یکی از خیابان‌های تاریخی شهر اصفهان است که بین دروازه دولت و سی و سه پل قرار دارد.

این کاخ در مجموعه دولت خانه صفوی و به صورت کوشکی در میان باغ بلبل همزمان با آغازین سال های حکومت شاه سلیمان در سال ۱۰۸۰ هجری قمری بنا گردیده .

نزدیک به کاخ چهل ستون . کار جدید و قشنگ شهرداری اصفهان محلی برای شیطونی های عاشقونه

میدان نقش جهان هم‌چنین معروف با نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با نام رسمی میدان امام، میدان مرکزی شهر اصفهان است که در قلب مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد.