مسیر نئور- باغداگول - سوباتان

June 9, 2018
June 2018

•   4.5 2 Reviews

near Manţaqeh-ye Yeylāqī-ye Na’ūr, Ardabīl (Iran)

در تاریخ ۱۳ خرداد ۹۷ ساعت ۱۱ صبح از قزوین با همسرم نینا به سمت اردبیل، روستای بودالالو ( سه راهی که به سمت دریاچه نئور میره، که تابلوش مشخص هست ) راه افتادیم.
ما تا اردبیل هیچ هایک کردیم و یه دانشجوی ارشد مکانیک دانشگاه خواجه نصیر به نام آقا هادی که کوهنوردم بود ما رو تا روستای بودالالو رسوند. (ساعت ۴:۱۵ عصر به بودالالو رسیریم ) از اونجا تا دریاچه نئور نیسان و مینی بوس های بنز قدیمی چندتا وایسادن و کارشون بردن گردشگر به دریاچه نئور هست که قیمتهای پرتی هم میدن. (حواستون باشه یهو سراغشون نرید و یکم اونجا وایسید، مطمئنا قیمتهای خیلی بهتری میدن.)
من و نینا تا دریاچه رو با یه پژو GLX که سه تا سرنشین پیرمرد باحال بازنشسته اردبیلی داشت هیچ زدیم. ( از بودالالو تا دریاچه نئور حدود ۱۳ کیلومتر و مسیر آسفالته هست)
ساعت ۴:۴۵عصر به دریاچه رسیدیم. دریاچه از اون‌چیزی که تو فکرم بود و تو عکسا دیده بودم بزرگتر بود و کمی متفاوت تر . اطراف دریاچه پر بود از کمپ های گروه ها و تورهای مختلف.
قسمت شمالی دریاچه کنار جاده خاکی که به سمت سوباتان میره کمپ زدیم.( اطراف دریاچه چشمه آب آشامیدنی هست )
شب و کناره دریاچه موندیم. دوتا مسیر میشد انتخاب کرد. مسیر مستقیم به سمت سوباتان که مسیر کوتاه تر و به نسبت راحت تری هست و مسیر دوم به سمت باغداگول و بعد سوباتان که به نسبت از مسیر اول سخت تر و طولانی تره.
ما مسیر دوم و انتخاب کردیم، به خاطر شلوغی سوباتان فکر کردیم شب و تو باغداگول کمپ کنیم و روز بعدش بریم سوباتان و برنامه رو فشرده نکنیم و سوباتان هم خلوت تر بشه.
روز ۱۴ خرداد ساعت ۱۱ به سمت ییلاق باغداگول حرکت کردیم.( باغداگول یه منطقه بین نئور تا سوباتان هست که ارتفاعش ۳۰۰۰ متر از سطح دریاست و یکی دوتا چادر عشایر منطقه اونجا هستن که چشمه هم داره )
حدود ساعت ۴ عصر بعد از ۱۰ کیلومتر پیمایش و پشت سر گذاشتن تعداد زیادی از چادرهای عشایر و دشت های پر از گل و جویهای آب به باغداگول رسیدیم. تمام مسیر پر بود از دره های پر از چمنزار و گل که نمیشه بدون عکاسی از اون گذشت. ( تو راه مواظب سگ های عشایر اونجا باشید و در گروه های چند نفره حرکت کنید )
هوای باغداگول خیلی سرد بود و باد شدیدی می وزید. به سختی چادرهارو کنار چادرهای عشایر برپا کردیم.
فرداش ساعت ۹ صبح راه افتادیم و به سمت سوباتان حرکت کردیم. حدود ۱۰ کیلومتر پیمایش کردیم و ۱۰۰۰ متر ارتفاع کم کردیم تا به سوباتان رسیدیم.
شب و در منطقه گنج خانی در قسمت شمالی سوباتان ( آدرسشو میتونید از همه ساکنین اونجا بپرسید) و بالای سخره ها کمپ کردیم که منظره فوق العاده ای داشت و از سر و صدای ماشین های افرود و نیسان و موتورها کاملا دور بود.
اگه نخواستید تو سوباتان کمپ کنید بهتون پیشنهاد میکنم برید مهمانپذیر سید (09118828371 و 09114324878 که میتونید قبل از رفتن به سوباتان تماس بگیرید و رزو کنید ) سید یه شعار بسیار ساده ولی پر مفهوم برای مهمانپذیرش داره که میگه : " زندگی محبته ، غیر از این هر چی که باشه همه حرف و صحبته "
سید از قدیمی های اونجاست و یه نکنه مثبت داره که آب لوله کشی ۲۴ ساعته داره که میتونید برید حموم. بیشتر ساکنین سوباتان آبشون در حد چند ساعت در روز هست ( باورش سخته در منطقه پر از چشمه اینطوری باشن ولی یه واقعیته )
ما شب و تو گنج خانی کمپ کردیم و صبح بعد از خوردن صبحانه برگشتیم تالش تا بیایم سمت قزوین.
هزینه هر نفر از سوباتان تا تالش یا همون هشتپر با نیسان پاترول حدود ۲۵ تا ۳۵ تومان و با نیسان آبی حدود ۱۰ تا ۲۵ تومان هست که باید حواستونو جمع کنید چون نرخ خاصی نداره.
چند تا نکته در مورد سوباتان :
* اگه دستشویی خواستید استفاده کنید پشت مسجد سوباتان دوتا دستشویی هست که همیشه آب داره
* هر چیزی رو که خواستید بخرید یا ماشینی رو خواستید سوار بشید یا خدماتی رو بگیرید اولش بطور خیلی صریح طی کنید و مبلغ و مشخص کنید.
* اگه آب خنک خواستید یه چشمه حدود ۲۰۰ متر بالاتر از اون دستشویی های پشت مسجد هست که آب خوب و خنکی داره چون آب معدنی خنک اونجا گیرتون نمیاد.
* اگه خواستید غذایی به غیر از کباب گوسفند بخورید برید کافه رستوران سوباتان تو همون بازارچه. یه خرده گرون هست ولی غذاهاش کیفیتش خوبه. اگه املت خواستید بخورید بگید با گوجه بزنه که خیلی خوشمزه تره که اگه نگید با رب میزنه براتون. عکس منوشو گذاشتم تو عکسا میتونید بببینید.
* سوباتان موبایل آنتن نمیده پس از قبل به خانواده هاتون این نکته رو بگید ولی دریاچه نئور آنتن دارید. البته یه نقطه در سوباتان موبایل ها آنتن میده که از هرکی بپرسی بهتون آدرس میدن.
* در سوباتان فروشگاه های مواد غذایی زیادی هست ولی یکی از با انصاف هاش مطلب هست که بالای مسجد مغازه داره و آدم درستی هست که میتونید موبایل تونو ببرید بهش بدید تا شارژ کنه البته عصر به بعد که موتور برقشو روشن کرد.
* راستی یادم رفت بگم سوباتان برق نداره و همه موتور برق روشن میکنن.

دریاچه نئور

ما کمپ‌و در قسمت شمالی دریاچه و در اول جاده به سمت سوباتان برپا کردیم آقا هادی همون جوون انرژی مثبتی هست که مارو از قزوین تا بودالالو رسوند

همینجا کنار عشایر کمپ میکنیم . اطراف اینجا پره از گل و چمنزار و برکه های کوچکی که با آب شدن برف ها تشکیل شدن. یه چشمه داره ولی بخوای بری سمتش باید از سگهای عشایر بگذری پس بهتره چند نفره برید.

در ارتفاع ۳۰۳۳ متری کمپ کردیم. اسم اینجا هست باغداگول. اینجا جایی که شب و میمونیم و با منظره خوبش حال میکنیم

ارتفاع کم شده و پوشش گیاهی خیلی بیشتر شده

راه مال رو به سمت سوباتان . راهی که عشایر منطقه برای رفتن به ییلاق هاشون از اون استفاده میکنن

از اینجا دیگه خیلی به سوباتان نزدیک میشیم و همش سراشیبی هست که میشه از جاده هم رفت

• Photo of zahra akbari
    zahra akbari May 28, 2019

ممنون از توضیحاتتون. ما قصد داریم امسال بریم.

• Photo of NTabatabai
    NTabatabai Jun 22, 2019

سلام از اطلاعات خوبی که دادید متشکرم. من قصد مسافرت به باغداگول رو داشتم از مطالبتون خیلی استفاده کردم.
    متشکرم
    سفر های خوب و خوش براتون آرزو میکنم.

• Photo of laserayaneh
    laserayaneh Aug 6, 2019

سلام
    از اطلاعات مفید و کامل و تصاویر خوب شما سپاسگزارم.

آیا امکان حرکت ماشین مینی بوس در این راه ها وجود دارد؟
    منظورم از دریاچه نئور تا سوباتان است.

سفرهای خوب و خوشی داشته باشید.

خیلی ممنون

من پیشنهاد میکنم از اون یکی مسیر برید حداقل سه تا ابشار میبینید

• Photo of h ma
    h ma May 9, 2024

من هم این مسیر باغدا گول رو به همراه گروه پیمایش کردم .خیلی کامل و دقیق نکات مهم رو نوشته اید ،خاطره اش برایم زنده شد .