مسیر کوه پیمایی مرتع پیمال فردو

ساعت شروع: ۶:۳۰ صبح
ساعت پایان : ۱۹:۳۰عصر
مسافت طی شده رفت و برگشت : حدود ۳۵ کیلومتر
اختلاف ارتفاع پایین و بالا : ۱۰۶۰متر (۲۰۲۰تا ۳۰۸۰متر از سطح دریا) اندازه گیری شده با جی پی اس
حاضران : محمد عرفان رازقی ، محمد صالح رازقی
منطقه کوه پیمایی : روستای فردو از توابع بخش کهک ، ۶۰ کیلومتری جنوب شهر مقدس قم

توضیحات :

به جرات می تونم بگم این کوهپیمایی از سختترین کوهپیمایی های من و برادرم بود.
هدف ما در ابتدا قله ۳۳۷۰ متری ولیجیا بود که فاصله تقریبیش تا روستای فردو به ۲۰ کیلومتر می رسید یعنی رفت و برگشت حدود ۴۰ کیلومتر می شد.

با پیمودن ۸۰ درصد راه و با توجه به انتهای زمان رفت ما و در حالیکه بیش از ۱۷ کیلومتر به جلو رفته بودیم از پیمودن ادامه مسیر منصرف شده و با کمی استراحت به سمت روستای فردو بازگشتیم.
رفت و برگشت ما حدود ۳۵ کیلومتر شد و البته طولانی ترین مسیری بود که تا حالا در طول یک روز کوهنوردی رفته بودیم

مهمترین تجربه این سفر این بود که برای اولین بار تمام مسیر رفت و برگشت رو با نرم افزار
maverick pro
از طریق جی پی اس ثبت کردم و همون رو در سایت آپلود کردم که مزیتش نسبت به رسم دستی در نرم افزار گوگل ارث ثبت تاریخ و دقت بالا و ثبت زمان هست

برای این کوهنوردی برادر کوچکترم که ۱۴ سال داره از مشهد به قم اومد
چهارشنبه شب سوار تاکسی شدیم و به روستای فردو رفتیم
شب رو در مسجد کوچکی که در انتهای روستای فردو قرار داشت سپری کردیم و صبح زود بعد از خوردن صبحانه به راه افتادیم.

جاده بعد از روستای فردو آسفالت هست و تا منطقه وسف هم این آسفالت ادامه پیدا می کنه ، البته موقعی که ما در حال عبور بودیم ماشین های راه سازی در حال تجدید آسفالت بودند.

کفش های ما هم که استاندارد کوهنوردی نبودند و کلا ما امکانات خاصی نداشتیم .
در نتیجه کفش برادرم موجب زدگی پای او بود که با جاسازی چند عدد دستمال کاغذی در کفشش مشکل را حل و فصل کردیم.

تقریبا تمام مسیری که ما در این منطقه رفتیم قابلیت تردد خودروهای عادی رو داشت و اکثرا خاکی و قسمتی هم آسفالت بود

جالب اینکه وقتی داشتیم در یکی از این مسیرهای خاکی راه می رفتیم یک کامیون کوچک آمد و حدود پنج دقیقه ما را سوار کرد که شاید مسافتی کمتر از یک کیلومتر ما را جلو برد

خلاصه با خستگی تا یک ساعت مانده به اذان مغرب به روستا رسیدیم و از آنجا با یک ماشین تا شهر قم آمدیم که دیگر اذان شده بود و شام هم با برادرم فلافل معروف قم را خوردیم

نکته قابل توجه در این مسیر این بود که چشمه قابل توجهی وجود نداشت تا بتوان آب برداشت کرد، ما هم ذخیره آب زیادی نداشتیم و یک جا که برادرم نیاز به قضای حاجت پیدا کرد با شیشه آب نصفه رفت یه قسمت پایین تر و وقتی برگشت دیدم با شیشه آب پر برگشته !!! وقتی پرسیدم معلوم شد که چشمه نزدیک همونجا دیده و پر آبش کرده آورده

منظره ای چشم نواز

این مکان در فصل بهار و تابستان منظره ای زیبا داره و در زمستان هم مملوو از برف هست و مناسب برای برف نوردی

PictographCampsite Altitude 0 ft

ناهار و نماز و استراحت

در این مکان نماز خوندیم و بعد هم ناهار و پس از کمی استراحت برگشتیم

PictographRiver Altitude 0 ft

این جا یک چشمه کم زور آب وجود داشت

PictographBirding spot Altitude 0 ft

دشت سرسبز

منطقه ای سرشار از علف ها و چمن های سبز که اون رو شبیه به زمین چمن فوتبال کرده معروف به مرتع پیمال فردو

جاده خاکی ماشین رو

از جاده آسفالت تا این مکان جاده خاکی ماشین رو وجود داره ولی بعد از این جا همش مالرو هست و ماشین نمی تونه بالا بیاد

جاده آسفالت

جاده اصلی تا وسف آسفالت هست ولی مسیر کوه پیمایی ما اینجا جدا شد

PictographTree Altitude 0 ft

باغات سله سرخه

اینجا مسیری خاکی و ماشین رو و البته از میان درختان انبوه باغات این منطقه داره

در واقع این مکان چشمه ای وجود نداره بلکه با چند لوله آب چشمه ها و قنات ها رو به این مکان انتقال دادن و اینجا آب بیرون می ریزه و داخل استخر های ذخیره آب می شه

ابتدای مسیر روستای فردو

با اینکه اسم سایت هسته ای معروف فردو هست ولی من در این منطقه هیچ نشونی از این سایت ندیدم. این روستا با مردمانی مومن و مذهبی آب و هوای خنکی هم داره.

جاده آسفالت

سرتاسر مسیر اصلی بعد از روستای فردو تا منطقه وسف دارای جاده آسفالت هست البته بعد از امامزاده بوره جاده خیلی خرابی داره

PictographCampsite Altitude 0 ft

مسجد

در روستای فردو چندین مسجد و حسینیه وجود داره که از این نظر روستاهای این منطقه مثل فردو ، کرمجگان ، وشنوه و باقی روستاها نمونه اند.

دو راهی وسف - برف انبار

از این دوراهی مسیر قله برف انبار جدا می شه که مسیر برف انبار خاکی و مسیر وسف آسفالت هست