مسیر کوه پیمایی چشمه پونه

June 11, 2015
June 2015

near Shahrak-e Ţāleqānī, Razavi Khorasan (Iran)

کوه پیمایی ۵ تا ۶ ساعته
مسافت رفت و برگشت : حدود ۱۴کیلومتر
افراد حاضر: محمد عرفان رازقی ، محمد صالح رازقی

توضیحات :

قله ای که هدف ما برای فتح بود ، قله ایست که از تمام شهر مشهد در زاویه جنوب غربی دیده می شه و روی اون تعدادی بناهای کوچک و آنتن های بلند قرار داره.

با کسب اطلاعات در مورد یک چشمه در اون منطقه مسیر رو از طریق اون چشمه به قله طراحی کردم و با برادرم از منزل که نزدیک همون منطقه هست با دوچرخه به راه افتادیم.

لذا نکته مهم اینجاست که مسیر ثبت شده نیمی با دوچرخه و نیم دیگر پیاده است

ساعت ۱۱یا ۱۲حرکت کردیم و ۵ عصر به منزل بازگشتیم
چشمه ای هم که معروف به چشمه پونه هست حاوی آب بسیار اندکی بود که از یک لوله به بیرون می ریخت و اندکی جلوتر دوباره به زیر زمین می رفت

لذا جز دو تکه باغ و سرسبزی های روستای کوچک مسیر کوهپیمایی سرسبزی دیگری مشاهده نشد.
البته پس از رسیدن به یال کوههای اون منطقه دشت وسیع و بسیار گسترده ای دیدیم که قسمتهایی از اون سرسبز بود و با زمینه ابر منظره دلنوازی رو شکل داده بود.

از پشت همان دشت هم جاده های ماشین رو خاکی تا قله های کوه های آن منطقه وجود داشت.

فقط باید توجه کرد که تابلو های منطقه نظامی در محدوده وجود داره و از ورود به مناطقی که محصور هست خودداری باید کرد

نا گفته نماند که اگرچه دوچرخه سواری راه رفت با شیب مخالف بسیار انرژی گرفت اما دوچرخه سواری راه برگشت بسیار کیف داد و خستگی را از تن ما بیرون کرد
البته راه آسانی هم نبود چون کنترل دوچرخه با سرعت بالا در سراشیبی در جاده خاکی خیلی هم راحت نیست

PictographPanorama Altitude 0 ft

منظره شهر مشهد و دشت پشت کوه

منظره زیبای شهر مقدس مشهد و دشت پشت کوههای این منطقه

PictographSummit Altitude 0 ft

آنتن مخابراتی و قله

این جا یک آنتن بزرگ نصب شده که از تمام شهر مشهد قابل دیدن هست از این قله تمام شهر مشهد زیر پای شماست

مسیر خاکی ماشین رو

این جاده در بالای این کوهها از پشت منطقه سیدی متصل می شه و راه بین شهر و ساختمان های بالای این کوهها است. در ضمن از اینجا به یعد منطقه نظامی هست و ورود ممنوع ولی خوب ما توجهی نکردیم و به کوهنوردی خودمون ادامه دادیم!

چشمه اصلی

چشمه پونه در این مکانه البته در تابستان آب زیادی نداره ولی قابل خوردن هست

این جا چشمه ای وجود داشت که البته آبش از طریق یک لوله به بیرون می ریخت و دو باغ رو هم آبیاری می کرد

انتهای مسیر خاکی ماشین رو

شروع مسیر پیاده

در این مکان دوچرخه ها رو قفل کردیم و باقی مسیر رو پیاده طی کردیم

PictographTree Altitude 0 ft

روستای چشمه پونه

این روستای کوچک در جنوب غربی شهر مشهد واقع هست و با رشد شهر به زودی متصل به شهر خواهد شد