مرداب جنگلی انجیلیسا ، گروه حوزوی آفاق

Photo ofمرداب جنگلی انجیلیسا ، گروه حوزوی آفاق Photo ofمرداب جنگلی انجیلیسا ، گروه حوزوی آفاق Photo ofمرداب جنگلی انجیلیسا ، گروه حوزوی آفاق

November 3, 2022
October 2022

near Khorramābād, Māzandarān (Iran)

☘️برنامه شماره ۲۰۳ ،گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی)☘️

⛰ پیمایش جنگلی تا مرداب انجیلیسا، زیارت امام زاده صالح در قله جنگلی سوردار و گذر از جاده زیبای رویان - بلده⛰
نام مرداب در سایت مرجع نام های جغرافیایی : https://gndb.ncc.gov.ir/Pages/jpgMaps.aspx?end=h9DFMjOWw1w=
⏱ تاریخ برنامه: پنجشنبه و جمعه ۵و۶ آبان ۱۴۰۱
تعداد شرکت کنندگان: ۱۷ نفر
️مسافت طولی طی شده : حدود ۸.۹ کیلومتر
ارتفاع صعود شده : حدود ۳۲۰ متر
سطح برنامه : سبک- متوسط

☘️ شرح برنامه:
🏔 معرفی مرداب : جایی در میان جنگلهای مازندران، مردابی کوچک و زیبا شکل گرفته که انجیلیسا نام دارد. این مرداب بکر و کمتر شناخته شده، در محدوده شهرستان نور، چهار کیلومتری جنوب روستای خرم آباد، و سه کیلومتری غرب جاده رویان بلده واقع شده، حدود ۷۰ متر طول و ۳۰ متر عرض دارد. مرداب کوچکتری نیز با عرض ۵ متر در غرب مرداب اصلی واقع شده است. اطراف مرداب تا چند متر، حالت باتلاقی داشته که برای تردد باید از خاک سفت اطراف درختان بزرگ استفاده کرد.

🌳 بهترین مسیر برای رسیدن به این مرداب، از مبدا پارک جنگلی رویان آغاز شده، با پیمایش جاده جنگلی و عبور از رودخانه، مسیر پاکوبی در جهت حرکت آب، شما را به دره فرعی زیر مرداب می رساند که با اندکی صعود در زاویه جنوب غرب، این مرداب زیبا نمایان خواهد شد. مسیر دیگر از مبدا روستای خرم آباد است. برای پیمایش این مسیر، یال جنگلی غرب رودخانه را، ابتدا دو کیلومتر در جهت جنوب غرب و سپس دو کیلومتر در جهت جنوب پیمایش کرده تا به مرداب برسید.

🌄 اولین برنامه آبان ماه آفاق که آخرین برنامه جنگلی امسال نیز بود، با هدف بازدید از این مرداب بکر برگزار گردید. پنجشنبه پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، از قم حرکت کرده و نیمه شب در محل امامزاده عبدالله چمستان، استراحت کردیم. صبح جمعه پس از اقامه نماز صبح با حرکت به سمت جاده جنگلی رویان-بلده، خود را به پارک جنگلی رویان رساندیم. پیمایش را در هوای خنک صبحگاهی آغاز کردیم. جنگلهای این ارتفاع هنوز سبز بودند و سرمای پاییزی چندان به اینجا نرسیده بود. با عبور از رودخانه، قدم زنان از بین درختان انبوه گذر کرده و از تماشای زیبایی های جنگل، تسبیح گویان و شکرکنان بهره بردیم. مناظر بکر و طبیعی این منطقه روح بخش بود. مسیر، شیب زیادی نداشت اما صعود قسمت نهایی قبل از مرداب عرقمان را درآورد. هر چه به مرداب نزدیک تر می شدیم خاک اطراف مرطوب تر و نرم تر می شد. انبوه بوته ها و درختان کوچک و بزرگ اطراف مرداب را فراگرفته ، لذا برای رسیدن به حاشیه آن، به سختی مسیری را یافته و چند متری مرداب اتراق کردیم.

🏔 لایه جلبکی روی مرداب، به رنگ سبز روشن و بسیار دیدنی است. برای نزدیک شدن به مرداب، باید بسیار احتیاط می کردیم چون ظاهر فریبنده آن شما را به ساحل باتلاقی اش فرا می خواند. یک مسیر امن شناسایی کرده و تصاویر یادگاری را ثبت نمودیم. پیمایش تا اوایل ظهر خاتمه یافت و پس از اقامه نماز، نیمی از گروه قصد دریا کرده و نیمی دیگر قصد ابر. گروه دریا دوستان به سمت رویان حرکت کرده و در ساحل اتراق کردند. گروه دیگر، جاده را به سمت هدف بعدی یعنی روستای ییلاقی سوردار و مزار امامزاده صالح و عبدالله که واقع در یک قله جنگلی به ارتفاع ۱۹۰۰ متر است ادامه دادند.

🍁🍂 با ورود به جاده این روستای کوچک، جنگل های پاییزی با پوششی از ابر و مه نمایان می شود. زیبایی های مسیر در جاده های پر پیچ و خم جنگلی آن وصف ناشدنی است. خانه های روستا و بارگاه امامزاده در لایه ای از ابر پنهان بود. در آن هوای سرد، با پتو و تجهیزات به داخل امامزاده رفتیم و پس از زیارت، املتی گرم بر بدن زدیم. اندک لحظاتی که این قله جنگلی از ابر خارج می شود، منظره دیدنی جنگل و کوهستان با لایه های ابر پیش چشمانتان خواهد بود. از سوردار به سمت جاده بلده حرکت کردیم. ساعتی تا تاریک شدن هوا مانده بود که ابر متراکم جاده را گرفت. مسیر بلده را در حالیکه چند متری جلوی خودرو بیشتر دیده نمی شد، تا ارتفاع ۲۹۵۰ متر از سطح دریا ادامه دادیم تا نهایتا از ابر خارج شدیم. با اینکه هوا تقریبا تاریک شده بود اما منظره دریای ابر باز هم لذت بخش بود. با گذر از بخشهای کوهستانی جاده، و نمای صخره های چندصد متری حاشیه آن، به بلده رسیدیم و پس از اقامه نماز از مسیر جاده هراز به سمت قم بازگشتیم.

✅با تشکر از دوستان حاضر در برنامه، ورزشکار و با خدا باشید.

گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی) : @tollabekoohnavard ✅

PictographCar park Altitude 871 ft

ورودی پارک جنگلی رویان

PictographRiver Altitude 688 ft

عبور از رودخانه کچه رود

بالاتر پل وجود دارد که در مسیر بازگشت از آن استفاده کردیم. اما می توان برای کاهش مسیر از برخی بخش های رودخانه گذر کرد. البته اگر حجم آب زیاد نباشد