Moralejo Tolox (Spa)

September 12, 2015

near Alozaina, Andalucía (España)

Een route vanuit Moralejo tot aan de Spa van Tolox. Veel stijgingen en dalingen.
U gaat beneden bij de vuilnis kliko's naar rechts en begint aan een stijging. Bij 1,3 km neemt u de afslag links om over de heuvelrug te lopen. U heeft een prachtig uitzicht over de vallei.
Bij 1,5 km gaat u links de betonnen weg naar beneden, waar beneden naar rechts langs de rivier gelopen wordt. Een prachtige oude elektra centrale en de irrigatiewerken erom heen zijn nog steeds het bezichtigen waard. In de rivier is rijk aan vis, schildpadden en er wordt hier zelfs de otter gesignaliseerd.
Bij 3,2 km passeert u het indrukwekkende San Augustino waar u daarna aan een pittige stijging begint. Bij 4,4 km (Casilla de Linaza) neemt u het pad linksaf (Camino de Mansilla). 4,8 km neemt u even links een detour om de complete werken van de oude elektra centrale te zien met irrigatie tunnels gegraven door de bergen. Na km 6,2 passeert u de top van deze wandeling. Vanaf hier begint u aan de daling richting Tolox (Camino de serrania de Ronda). Bij 7,2 km heeft u de keuze links terug te gaan langs de rivier van Tolox of de tocht door te zetten naar Tolox. Bij 8,3 km heeft u de keuze het dorpje verder in te trekken en even te rusten of wat te drinken of eten. Tolox heeft faam als oude Spa locatie en de gehele zomermaanden zijn volgeboekt met vooral Spaanse patienten met ademhalings problemen die letterlijk aan het gas gaan in Tolox. De weg van het dorp naar de Spa is rijk in groen en natuur en prachtig om te bezichtigen. Echter eind oktober sluit de Spa en kunnen de gasten opgehaald worden in het barretje tegenover de biblioteca, die een ieder kent. Voor de diehards onder de wandelaars kunnen de route teruglopen en bij de splitsing 8,3 km de weg langs de rivier vervolgen om zo diversiteit te creeren. Deze weg brengt u terug naar het begin van de elektracentrale.