Photo ofMora d'Ebre: Sant Jeroni-Cova de la Porca-Punta de l'Estel-La Picossa-Santa Magdalena de Mucoro-Pena Roja-Sant Jeroni Photo ofMora d'Ebre: Sant Jeroni-Cova de la Porca-Punta de l'Estel-La Picossa-Santa Magdalena de Mucoro-Pena Roja-Sant Jeroni Photo ofMora d'Ebre: Sant Jeroni-Cova de la Porca-Punta de l'Estel-La Picossa-Santa Magdalena de Mucoro-Pena Roja-Sant Jeroni

November 30, 2022
November 2022

near Móra d'Ebre, Catalunya (España)

Excursió circular amb unes vistes espectaculars de la Ribera d'Ebre. Fortes pujades i baixades i camí perdedor en algun lloc.
Si mireu el mapa veureu que surten unes línies estranyes que no sé a què es deuen (falla del mòbil?) però es pot veure el camí fet en general.
Sortim de l'ermita de Sant Jeroni on deixem el cotxe. i agafen la pista que surt a l'esquerra de l'ermita i la seguim fins a trobar uns senyal indicador de la Font del Tomo, avencs de la Picossa i Cova de la Porca.Seguim el sender que surt del costat mateix de l'indicador i marcat amb senyals verdes i blanques. Trobem un indicador de que no es pot passar de gener a Juny per la nidificació d'Àligues.
Arribem a la cova de la Porca i gaudim de la vista que es veu des de la seva entrada. Seguim a l'esquerra fins arribar a un petit coll. Anem a la dreta per a pujar després d'una petita grimpada a la punta de L'Estel. des d'on podem veure una magnífica vista gairebé circular de la Ribera d'Ebre, Montsant, Serra de Llaberia, Serra de Cardó, Els Ports,...i el Pirineu nevat.
Tornem a baixar fins al collet i tornem a enfilar-nos ara a l'esquerra, amb algun altre pas grimpat i preparat amb l'ajuda d'una corda, ja per arribar al cim de la Picossa (499 m).
Molt a prop de cim el camí es bifurca. Agafem el de l'esquerra (marcat GR) que ens porta a la pista del camí de Solanes i el mas del Manolo on tombem a l'esquerra per anar a l'ermita datada del S.XII de Santa Magdalena de Mucoro.
Trobem l'ermita tancada i no podem veure'n l'interior. Havia estat en runes però ara sembla restaurada. Està envoltada d'antenes.
Desfem el camí fins arribar altre cop al mas del Manolo i ara agafem la pista que porta a la Vall del Trempat que anem seguint. En una corba a l'esquerra bastant marcada trobem un senderó que surt a la dreta i marcat amb línies verdes i blanques, El seguim i després d'una forta pujada arribem a un petit coll. Si anem a la dreta anirem a la Pena Roja nosaltres tirem a l'esquerra per anar carenejant amb molt bones vistes de la vall del Trempat a l'esquerra i el barranc de Los Fraus a la dreta.
Veiem uns molins aerogeneradors davant nostre i el camí es bifurca. Anem a la dreta tot carenejant. Cal anar en compte ja que en algun lloc el camí es pot perdre i tot i que es veu l'ermita sota, cal no pedres per a poder baixar cap a la dreta a trobar el camí (GR) que baixa de la Picossa.
Arribem a l'ermita de Sant Jeroni.

BIBLIOGRAFIA: A Peu per les comarques de Tarragona.Vol.IV-Rafael López-Monné. Arola editors. Col. de ferradura.

CARTOGRAFIA: La Picossa-Punta d'Aguilar-El Tormo.Edit Piolet.

Ermita de Sant Jeroni-Mora d'Ebre

Comencem l'excursió per la pista que surt a l'esquerra de l'ermita en direcció a Santa Magdalena-Picossa

PictographIntersection Altitude 984 ft

Agafem el sender que surt del costat del pal marcat amb línies verdes i blanques. Forta pujada.

Cova de la Porca

Balma elevada amb molt bones vistes.

La Picossa

Bifurcació de camins. Agafem el de l'esquerra. (marques de GR)

Direcció Font de Borseqguins

Anem a l'esquerra en direcció a Santa Magdalena.

Direcció Santa Magdalena

Seguim direcció Santa Magdalena

Ermita de Santa Magdalena de Mucoro

La trobem tancada. És una ermita templera del S.XII.

Agafem el camí de Solanes en direcció Vall del Trempat.

Seguim la pista en direcció Vall del Trempat. Després d'una una bona estona i en una corba pronunciada a l'esquerra veiem a la dreta un senderó marcat amb senyals verdes i verdes i blanques. El seguim . Forta pujada.

Intersecció

A la dreta aniríem a la Pena Roja. Nosaltres anem a l'esquerra i carenejant amb molt bones vistes de la vall del Trempat a l'esquerra i el barranc de Los Fraus a la dreta. Veiem uns molins aerogeneradors davant nostre i el camí es bifurca. Anem a la dreta tot carenejant. Cal anar en compte ja que en algun lloc el camí es pot perdre i tot i que es veu l'ermita sota, cal no pedres per a poder baixar cap a la dreta a trobar el camí que GR que baixa de la Picossa.