Photo ofMontserrat: Creu Regató - Frares Encantats - Salt de la Nina - Canals de l'Hort del Malany, Salamandra i Font del Llum Photo ofMontserrat: Creu Regató - Frares Encantats - Salt de la Nina - Canals de l'Hort del Malany, Salamandra i Font del Llum Photo ofMontserrat: Creu Regató - Frares Encantats - Salt de la Nina - Canals de l'Hort del Malany, Salamandra i Font del Llum

December 11, 2021
December 2021

near El Bruc, Catalunya (España)

Ruta espectacular i extraordinàriament intensa per Montserrat.
Ideal per qui li agradi l'aventura i els passos equipats.

És una ruta trepidant: un continu de pujades, baixades, grimpades, desgrimpades, agulles, colls, portells, canals, flanquejos, torrents, fonts, ascensos i descensos per múltiples passos equipats amb cordes, cadenes, cables d'acer, grapes, barrots ... És un veritable no parar, una bateria de sensacions incessant i sense descans.

Segons el meu parer, és una de les millors rutes per Montserrat.

Nosaltres hem gaudit moltíssim de la ruta.
Esperem que tu també la gaudeixis.

Durada: 7 hores

______________________________________________

A TENIR PRESENT

Malgrat la distància no és llarga, les continuades pujades i baixades la fan una ruta exigent. Cal estar en bona forma física.

Els passos equipats no són difícils, excepte en la canal de l'Hort del Malany, on la roca és més llisa i humida. Hi un tram de l'Hort del Malany que té una certa dificultat: una paret de 6-7 metres força vertical, equipada amb una cadena, on hi ha poques preses pels peus i cal tirar fort de braços. Dur uns bons guants ajuda molt a superar aquest pas.

Aquests passos equipats són molt divertits per persones avesades, però poden ser difícils per persones no habituades.

La zona del Salt de la Nina passa per un estret corriol just al costat del precipici, per tant, no és recomanable si es té por a les alçades.

A l'Hort del Malany és convenient dur guants i casc.

________________________________________________________

RESSENYA:

La ruta està dividida en 5 parts:
1) Pujada fins el Portell Estret
2) Travessa dels Frares Encantats
3) Salt de la Nina i canal de l'Hort del Malany
4) Canal de la Salamandra i pujada fins el Portell de Migdia
5) Canal de la Font del Llum

La primera part és la més senzilla: seguim un sender ascendent que ens duu de l'aparcament Creu Regató fins el Portell Estret.

A la part final d'aquesta ascensió, el sender es converteix en una canal montserratina, amb fort pendent, que requereix grimpar en algun tram i agafar-se dels arbres per pujar.

Just abans d'arribar al Portell Estret, recomano ascendir per la part dreta de la canal, per passar per sota d'una immensa roca que actua de sostre. És un pas molt bonic.

La segona part de la ruta és la travessa dels Frares Encantats.
El trajecte és un continu puja-baixa, molt variat i divertit, amb alguns passos equipats amb cordes i cadenes de baixa dificultat.

Les vistes són espectaculars, tant cap al nord com cap al sud.
Si el dia és clar, s'albira el Pirineu.

Aquesta part finalitza en el famós Pas de Barrots, un pas equipat amb grapes, barrots i cadenes d'uns 15 metres, força vertical. Les abundants grapes i cadenes fan que no tingui gaire dificultat.

El tercer tram és el de major dificultat de la ruta i és el que fa que catalogui aquesta ruta com a difícil: el Salt de la Nina i la canal de l'Hort del Malany.

Aquest tram ressegueix primer un estret corriol entre la paret superior de roca i la paret inferior.
Les vistes cap amunt són imponents: enormes parets de roca verticals aixecant-se sobre nosaltres.
I les vistes cap avall són vertiginoses: en alguns trams l'estret corriol es troba just al costat del precipici.
Aquesta part té alguns passos equipats amb cordes que ajuden molt en els trams més exposats.

Després, aquest tram flanqueja les Roques del Salt de la Nina.
Aquesta part, considerada de nivell K2, té alguns passos una mica aeris, ajudats per cordes, cadenes i cables d'acer, i alguns passos poc verticals i més aviat senzills.

Finalment, arribem a la canal de l'Hort del Malany, tota ella equipada amb cordes i cadenes.
És la zona de major dificultat, per la verticalitat, la roca més llisa i la humitat en alguns trams.
Està considerada com nivell K4.

El quart tram de la ruta és el de la Canal de la Salamandra.
És una canal estreta i preciosa, fàcil però aventurera, per la qual descendim fins arribar a la Canal de Migdia, que cal resseguir cap amunt amb un pendent notable fins arribar al Portell de Migdia.

El cinquè tram és la baixada per la Canal de la Font del Llum, una canal típica montserratina, per la que descendim ajudant-nos de les mans en alguns trams i vigilant de no relliscar per les zones més sorrenques i plenes de fulles. És un tram senzill.

En acabar la canal resseguim un sender que ens duu de tornada a l'aparcament, finalitzant així la ruta.

Photo ofAparcament de Creu Regató. Travessem la carretera, pugem les escales de pedra i resseguim sender Photo ofAparcament de Creu Regató. Travessem la carretera, pugem les escales de pedra i resseguim sender Photo ofAparcament de Creu Regató. Travessem la carretera, pugem les escales de pedra i resseguim sender

Photo ofPlaça de Catalunya. Bones vistes de la Paret dels Frares Encantats, la Foradada i la Cadireta Photo ofPlaça de Catalunya. Bones vistes de la Paret dels Frares Encantats, la Foradada i la Cadireta Photo ofPlaça de Catalunya. Bones vistes de la Paret dels Frares Encantats, la Foradada i la Cadireta

Photo ofEsquerra. Baixem cap a la font de Sant Josep Photo ofEsquerra. Baixem cap a la font de Sant Josep Photo ofEsquerra. Baixem cap a la font de Sant Josep

Esquerra. Baixem cap a la font de Sant Josep

Photo ofDreta. Seguim el camí de la Roca Foradada Photo ofDreta. Seguim el camí de la Roca Foradada Photo ofDreta. Seguim el camí de la Roca Foradada

Dreta. Seguim el camí de la Roca Foradada

Mirador natural

Canal amunt. Grimpades.

Dreta. Pas sota una gran roca

Portell Estret. Iniciem la ruta dels Frares Encantats

Photo ofTravessem la Canal Ampla i ascendim pel costat de la Mamelluda. Pendent notable. Photo ofTravessem la Canal Ampla i ascendim pel costat de la Mamelluda. Pendent notable. Photo ofTravessem la Canal Ampla i ascendim pel costat de la Mamelluda. Pendent notable.

PictographTree Altitude 3,449 ft
Photo ofPi de la Trinitat o de les 3 branques, al costat de la paret del Morro Pla. Trams ascendents i descendents seguits. Photo ofPi de la Trinitat o de les 3 branques, al costat de la paret del Morro Pla. Trams ascendents i descendents seguits. Photo ofPi de la Trinitat o de les 3 branques, al costat de la paret del Morro Pla. Trams ascendents i descendents seguits.

Vista entre la Roca del Serrat del Centenar i la Boleta Foradada

Photo ofEl Melindro i la canal del Melindro Photo ofEl Melindro i la canal del Melindro Photo ofEl Melindro i la canal del Melindro

El Melindro i la canal del Melindro

Coll de la Nina

Photo ofColl d'en Xandri. Pugem una mica pel peu de la Monja. Vistes magnífiques. Photo ofColl d'en Xandri. Pugem una mica pel peu de la Monja. Vistes magnífiques. Photo ofColl d'en Xandri. Pugem una mica pel peu de la Monja. Vistes magnífiques.

Coll d'en Xandri. Pugem una mica pel peu de la Monja. Vistes magnífiques.

Photo ofDesgrimpada entre el Lloro i la Monja Photo ofDesgrimpada entre el Lloro i la Monja Photo ofDesgrimpada entre el Lloro i la Monja

Desgrimpada entre el Lloro i la Monja

Canal equipada amb corda

Pas ascendent equipat amb corda

Pas del bloc encastat

Photo ofPas equipat amb corda i canal ascendent Photo ofPas equipat amb corda i canal ascendent Photo ofPas equipat amb corda i canal ascendent

Pas equipat amb corda i canal ascendent

Vista

Pas descendent equipat amb corda

Photo ofPas dels Barrots en sentit descendent Photo ofPas dels Barrots en sentit descendent Photo ofPas dels Barrots en sentit descendent

Pas dels Barrots en sentit descendent

Coll de Port. Balmes.

Flanquegem el Correcavalls

Coll del Miracle

Photo ofDreta, per anar al Salt de la Nina i l'Hort del Malany. Balmes. Photo ofDreta, per anar al Salt de la Nina i l'Hort del Malany. Balmes. Photo ofDreta, per anar al Salt de la Nina i l'Hort del Malany. Balmes.

Dreta, per anar al Salt de la Nina i l'Hort del Malany. Balmes.

Photo ofPas equipat amb corda. Font dels Aurons. Flanquegem la paret dels Ecos Photo ofPas equipat amb corda. Font dels Aurons. Flanquegem la paret dels Ecos Photo ofPas equipat amb corda. Font dels Aurons. Flanquegem la paret dels Ecos

Pas equipat amb corda. Font dels Aurons. Flanquegem la paret dels Ecos

Photo ofPas equipat amb cordes que flanqueja la Roca dels Aurons Photo ofPas equipat amb cordes que flanqueja la Roca dels Aurons Photo ofPas equipat amb cordes que flanqueja la Roca dels Aurons

Pas equipat amb cordes que flanqueja la Roca dels Aurons

Photo ofEl Salt de la Nina. Pas equipat amb cordes i cadena. Creuem Canal Photo ofEl Salt de la Nina. Pas equipat amb cordes i cadena. Creuem Canal Photo ofEl Salt de la Nina. Pas equipat amb cordes i cadena. Creuem Canal

El Salt de la Nina. Pas equipat amb cordes i cadena. Creuem Canal

Photo ofFlanquegem les roques del Salt de la Nina. Pas equipat amb cordes i cadenes Photo ofFlanquegem les roques del Salt de la Nina. Pas equipat amb cordes i cadenes Photo ofFlanquegem les roques del Salt de la Nina. Pas equipat amb cordes i cadenes

Flanquegem les roques del Salt de la Nina. Pas equipat amb cordes i cadenes

Photo ofTorrent de la Font del Llum. Pas equipat amb cable d'acer i corda Photo ofTorrent de la Font del Llum. Pas equipat amb cable d'acer i corda Photo ofTorrent de la Font del Llum. Pas equipat amb cable d'acer i corda

Torrent de la Font del Llum. Pas equipat amb cable d'acer i corda

Photo ofEnfilem la canal de l'Hort del Malany amunt. Pas equipat amb cordes Photo ofEnfilem la canal de l'Hort del Malany amunt. Pas equipat amb cordes Photo ofEnfilem la canal de l'Hort del Malany amunt. Pas equipat amb cordes

Enfilem la canal de l'Hort del Malany amunt. Pas equipat amb cordes

Photo ofPas equipat amb cadenes. Pas molt vertical, humit i de certa dificultat Photo ofPas equipat amb cadenes. Pas molt vertical, humit i de certa dificultat Photo ofPas equipat amb cadenes. Pas molt vertical, humit i de certa dificultat

Pas equipat amb cadenes. Pas molt vertical, humit i de certa dificultat

Photo ofEns enfilem uns metres a l'Agulla Lluís Estasen Photo ofEns enfilem uns metres a l'Agulla Lluís Estasen Photo ofEns enfilem uns metres a l'Agulla Lluís Estasen

Ens enfilem uns metres a l'Agulla Lluís Estasen

Desgrimpada

Photo ofTorrent amunt. Tram amb algunes grimpades Photo ofTorrent amunt. Tram amb algunes grimpades Photo ofTorrent amunt. Tram amb algunes grimpades

Torrent amunt. Tram amb algunes grimpades

Photo ofGrimpada per ascendir al Serrat del Patufet. Vistes espectaculars Photo ofGrimpada per ascendir al Serrat del Patufet. Vistes espectaculars Photo ofGrimpada per ascendir al Serrat del Patufet. Vistes espectaculars

Grimpada per ascendir al Serrat del Patufet. Vistes espectaculars

Photo ofCanal descendent equipada amb cordes. Vistes al Montgròs i la Roca Plana dels Llamps Photo ofCanal descendent equipada amb cordes. Vistes al Montgròs i la Roca Plana dels Llamps Photo ofCanal descendent equipada amb cordes. Vistes al Montgròs i la Roca Plana dels Llamps

Canal de la Salamandra

Photo ofPortell de Migdia. Tot seguit, baixem per la Canal de la Font del Llum Photo ofPortell de Migdia. Tot seguit, baixem per la Canal de la Font del Llum Photo ofPortell de Migdia. Tot seguit, baixem per la Canal de la Font del Llum

Portell de Migdia. Tot seguit, baixem per la Canal de la Font del Llum

Font del Llum

Esquerra en direcció a Can Maçana

Mirador natural

Photo ofCreuem el torrent de la Font del Llum Photo ofCreuem el torrent de la Font del Llum Photo ofCreuem el torrent de la Font del Llum

Creuem el torrent de la Font del Llum

Travessem dos torrents

Dreta avall

• Photo of Òscar-68
    Òscar-68 Dec 12, 2021

Confirmo que quan arribes a la canal de l'Hort del Malany, tota ella equipada amb cordes i cadenes, has d’arribar bé de braços, amb el bon mental i amb uns guants que t’assegurin un bon grip. Al darrer tram hi ha cadena i pot relliscar. Jo he patit.

• Photo of Sandry79
    Sandry79 Feb 8, 2022

Hola, cal portar material extra per fer aquesta ruta, com arnés, corda, etc...?

Ramir De Porrata-Doria Feb 8, 2022

No cal.

Però convé dur uns bons guants (per agafar-se bé a les cadenes), unes bones botes i si es va en grup, casc, especialment per l’Hort del Malany.

• Photo of diebmx
    diebmx Feb 21, 2022

Hola, espectacular ruta que he fet encadenant diverses sortides separades més curtes. Gràcies per la feinada documentant, m'ha estat tot de gran utilitat.

Només una cosa, a l'inici de la ressenya, al separar en trams, t'equivoques en el nom del segon tram i podría portar a confusió: On diu "2) Travessa de les Agulles i els Frares Encantats" realment és la travessa només a Frares encantats, la d'Agulles és la part que hi ha entre el Portell Estret fins a La Portella.

Merci!

Ramir De Porrata-Doria Feb 21, 2022

Moltes gràcies per la valoració.
    Celebro que hagis gaudit de la ruta.

Tens raó amb la correcció que apuntes. Gràcies per avisar. Ja ho he corregit.

• Photo of MONIC72
    MONIC72 May 2, 2022

Hola Ramir, en la canal de l' Hort de Malany, es pot assegurar? Hi ha algun lloc on puguis descansar entremig o s' ha de fer d' una tirada? M ' agradaria fer la ruta però aquest punt em fa respecte perquè em falta força de braços.

Ramir De Porrata-Doria May 2, 2022

Els primers trams de la canal, equipats amb cordes nuades, no són gaire difícils. L'esforç és semblant a ascendir per les cordes de la canal del Cavall Bernat, que ja has fet. No crec que tinguis gaire problema.

El tram més difícil és el de la cadena, que augmenta de dificultat si la roca està humida.
    Per reduir la dificultat, suggereixo que facis la ruta quan faci dies que no plou a Montserrat. Així la roca d'aquest tram estarà més seca i hi pujaràs millor.

Si fas la ruta acompanyada i el teu acompanyat va bé de braços, el teu acompanyant pot fer els diferents trams de la canal abans que tu i et pot assegurar a cada tram amb una corda, aprofitant els arbres o els punts d'ancoratge de les cordes/cadena de la canal.

Caldrà que duguis un talabard i mosquetó per assegurar-te, i el teu company ha de dur una corda o un cordino.

Hi ha llocs per descansar entremig, especialment abans del tros més difícil, el de la cadena. Allà hi ha una replà on pots descansar els braços abans de pujar per la cadena.

Porta unes bones botes, que s'agafin bé a la roca. Això t'ajudarà molt.

• Photo of MONIC72
    MONIC72 May 3, 2022

Moltes gràcies per tots els detalls. Me la reservo per fer- la en temps sec. Ja t' explicaré.

MONIC72 Jan 1, 2024

Hola Ramir,

Ahir vam fer la ruta per acabar l'any amb una bona dosi d' aventura. La canal de Hort de Malany, tal com dius, es la part més complicada de la ruta: és força llarga i els braços es van cansant. Quan arribes a la cadena hi ha un pas complicat on el meu company va fer servir una baga per assegurar- se i després em va ajudar a mi. Cal dir que , excepte en el troç de la cadena , la resta de la canal està equipada amb doble corda: una amb nusos i l' altra sense. Això et permet poder- te assegurar amb un Croll i anar descansant. Nosaltres la vam trobar seca però si esta humida deu patinar de valent.
    En general, vam trobar totes les instal·lacions en bon estat , incloent les cordes ( això no sempre és habitual a Montserrat).
    Una fantàstica ruta que sens dubte recomanaré. Moltes gràcies, com sempre, per aquestes resenyes tant ben fetes i pels teus comentaris que son de gran ajuda. Bon any 2024!!!

Ramir De Porrata-Doria Jan 1, 2024

Moltes gràcies pels teus comentaris.
    Celebro molt que us hagi agradat i que us ho hagueu passat bé.