Montsent i Serrat de Migdia (Serrat de Picancel) Berguedà / 2x100 cims NE

Photo ofMontsent i Serrat de Migdia (Serrat de Picancel) Berguedà / 2x100 cims NE Photo ofMontsent i Serrat de Migdia (Serrat de Picancel) Berguedà / 2x100 cims NE Photo ofMontsent i Serrat de Migdia (Serrat de Picancel) Berguedà / 2x100 cims NE

November 23, 2023
November 2023

near Olvan, Catalunya (España)

La serra de Picancel està formada per tot un conjunt geològic de tossals, canals i cingles de conglomerat que recorden la fesomia del Parc Natural de Montserrat i de la Serra del Montsant.
En aquesta ruta s'assoleixen 2 cims, el Montsent i el Serrat de MIgdia. (No Essencials)

Punt d'inici: Camí de la Portella (Olvan)

Com arribar: Per la c-16, sortida 92 i seguir en direcció Olvan, però sense arribar-hi.
Des de la sortida 92, son 2kms per pista asfaltada i la resta pista de sorra de bon fer, amb algun canvi de rasant. Quasi arribant al punt inici i ha un tram amb una mica de pendent, que segons quin cotxe sigui, pot costar una mica pujar. Com a referència, jo portava un Opel Zafira. Coordenades punt inici: 42.097202173926334, 1.9181226540982188
En el següent enllaç trobareu el track des de la sortida 92 al punt d'inici: https://ca.wikiloc.com/rutes-cotxe/2023-11-19-montsent-i-serrat-de-migdia-serrat-de-picancel-aproximacio-inici-154043717

Un altre alternativa és des de Sant Maurici de la Quar es segueix la carretera endavant uns 12 km i els 5 últims per una pista de terra. Es pot passar bé amb qualsevol vehicle però hi ha 2 passos inundables, així que compte si ha plogut.

DIFICULTAT: Moderada. Ruta per corriols i per pista forestal. Hi ha un flanqueig de roca (wp26) que si està humit, cal prendre precaucions. Abans d'arribar al cim, hi ha un pas lateral (wp34) equipat amb corda, més aviat com de suport, no té cap dificultat. A la part final de la ruta s'ha de creuar dues vegades la Riera de la Portella. Cal tenir-ho present si en dies previs a plogut.

Ruta resumida sortint del Camí de la Portella, passa per:
Collada de l'Era de la Palla (wp06) - Montsent (100 cim) - Els Esquers (wp09) opcional - Collada de Mascaró (wp12) - Mascaró (wp13) - Font del Noguer (wp17) - Pla de Sant Miquel (wp20) - Ermita de Sant Miquel de les Canals (wp22) - Mas de Sant Miquel de les Canals (wp23) - Collet de Pins (wp31) - Serrat de Migdia (100 cim) - Fonts dels Coms (wp30) - Camí antic de Vilada a St. Miquel (wp37) - Corrúbies (wp41) - Riera de la Portella (wp44 i 46) - Camí de la Portella (Inici / Final)

RUTA: Des d'on hem deixat el cotxe, tirem enrere per la pista uns 50 mts, trobarem a ma dreta (wp1) un corriol que enfila directe cap el Montsent (100 cim),. Abans d'arribar al cim, ens desviem a ma esquerra en el (wp07) on hi ha un memorial. A dalt del cim hi ha una estelada i un banc metàl·lic per seure i gaudir d'unes vistes fantàstiques 360° Des del Pirineu a Montserrat i en primer terme la Serra de Picancel i el Serrat del Migdia segon objectiu
Desfem el camí fet fins el wp04 i seguirem recte en direcció a Els Esquers. El track s'enfila pel wp08 a Els Esquers, hi ha bones vistes al Montsent i el PN de Montserrat. Si no es vol pujar a Els Esquers, es pot seguir per la pista (wp10). Seguirem en direcció a la collada de Mascaró (wp12) i més endavant (wp13) trobarem les restes del Mas Mascaró. Seguim per la pista i en arribar al wp15 la deixem per seguir per un corriol a ma esquerra en direcció la Font del Noguer (wp17) i el Pla de Sant Miquel (wp20). En aquest lloc trobarem el Mas i la capella romànica de Sant Miquel (s. XVIII). La capella, de reduïdes dimensions i forma rectangular, és coberta amb volta de canó, acabada amb un absis semicircular i coronada amb un campanar d’espadanya. La feu construir Bertran d’Avià i data de 1168.

A partir de Sant Miquel el camí fins el Serrat de Migdia es de constants pujades i baixades i per unes canals ombrívoles i força salvatges, amb domini de les fagedes i molt boscós.

Seguirem per la pista uns 250 mts en direcció Corrúbies i quan aquesta gira cap a l'esquerra i comença la zona de bosc, la deixarem per agafar un corriol a ma esquerra i marques grogues (wp24). Seguim per aquest corriol i cal parar atenció en el wp26 ja que hi ha un flanqueig en roca, que si està humit cal prendre precaució.Seguim per corriol principal fins arribar al wp28, on trobarem un pal informatiu dels "Camins de la Portella". Seguim amunt i en pocs metres trobarem un desviament a l'esquerra (wp29) que porta a la Font del Coms. En el track està fet a la tornada, però tan es pot fer a l'anada com a la tornada, ja que aquest tram l'haurem de desfer. En arribar al Coll de Pins (wp31), girem a l'esquerra en direcció el Serrat de Migdia. En la pujada trobarem algun mirador cap el Pic de Perrins i Salga Aguda (wp32). Molt important que en arribar al wp33 cal seguir recta, no pel corriol que s'enfila l'esquerra. Trobarem un flanqueig amb cordes de suport, no presenta cap problema. Passat aquest punt arribarem al Serrat de Migdia (100 cim).
Des del Serrat de Migdia es pot veure el pantà de la Baells (amb molt poca aigua), el Pedraforca, la Serra del Cadí... En cim està coronat per un trípode amb una senyera. El motiu: El cim té un significat especial per als veïns de Vilada, ja que cada 11 de setembre pugen una bandera nova per celebrar la Diada.

Per la tornada desfem camí fet fins el wp28, on hi ha el pal dels "Camins de la Portella" i seguirem recta en direcció el Pla de Sant Miquel, però per una banda diferent a l'anada, anirem per la zona dels Colletons. En arribar al wp37, girem a l'esquerra i ara si que seguirem per la pista fins al que queda del Mas de Corrúbies (wp41). Hi ha un punt on deixarem la pista per fer una drecera (wp39) i en el wp40 que torna a la pista, NO la seguirem, ja que cal seguir pel sender fins Corrúbies. Seguim per la pista en direcció la Riera de la Portella (44) i girar a la dreta (wp45) per seguir fins el punt d'inici pel Camí de la Portella.

PictographCar park Altitude 0 ft

01.Estacionamiento-Inicio Serrat de Picancel.

Montsent (Serrat de Picancel) 100 cim

wp02 Ruines

wp03 Vistes Salga Aguda

wp06 Esquerra - Collada de l'Era de la Palla

Collada de l'Era de la Palla

wp07 Memorial

wp08 Dreta per pujar a Els Esquers (Opcional)

wp10 Dreta. Sender (si es baixa dels Esquers)

PictographRuins Altitude 2,793 ft

PictographRisk Altitude 3,168 ft

wp26 Flanqueig

wp28 Dreta (anada i tornada) Pal Camins de la Portella

La vista de la foto és com mirant enrere, un cop ja estem en el camí