Montsec de Rúbies: Lo Peladet, Torretes i Mirapallars

Photo ofMontsec de Rúbies: Lo Peladet, Torretes i Mirapallars Photo ofMontsec de Rúbies: Lo Peladet, Torretes i Mirapallars Photo ofMontsec de Rúbies: Lo Peladet, Torretes i Mirapallars

May 24, 2023
May 2023

near Vilanova de Meià, Catalunya (España)

Duc des de fa anys al GPS diversos tracks per pujar el Tossal de Mirapallars des del sud, i des de l’est… sempre va bé tenir feina mig preparada per quan hi hagi la possibilitat de fer-la. La vista de les parets del Montsec des de Colldorenga em va dur a prioritzar la pujada des de l’Hostal Roig, amb més trams d’ombra. Finalment, l’ampliació del llistat de 100 cims de la FECC ens van animar a fer una petita marrada a ponent i quedant-nos un itinerari que, oh sorpresa! cap excursionista sembla haver compartit en aquest espai així que us en faré cinc cèntims.
Arribem a l’origen de la caminada per les carreteres C-14 o C-26 fins a Artesa de Segre, i continuem uns 4 quilòmetres en direcció a Tremp per la C-74/L-512 i ens desviem per la LP-9132 cap a Alentorn i Vilanova de Meià. En arribar a aquesta bonica vila paga la pena fer una pausa per a visitar al seu centre històric. Sortim de Vilanova en direcció a Tremp per la L913 (també dit de Pas Nou o camí de Matasolana). L’estreta carretereta remunta la vall del riu Boix, als peus de vertiginoses cingleres. Quan sortim dels estrets deixem a mà dreta la pista cap a Toló i seguim, quasi planejant, cap al coll de l’Hostal Roig.
Deixem el cotxe mig quilòmetre abans d’arribar a l’Hostal Roig, al marge d’una corba, on hi ha prou espai per aparcar 10 o 12 cotxes. Un ramat de xais vigilarà atentament els nostres vehicles.
Al talús de la carretera [1080 m], just enfront d’on hem aparcat tenim una fita blanc/vermell del GR-1, el prenem a l’esquerra (NNO) pel marge de la carretera. Caminem uns 400 m per la carretera fins un camí, Camí de les Boïgues, [5 min; 1099 m] amb un pal indicador cap a la Portella Blanca (SSO), el prenem. Caminem uns 150 m per l’ample camí i entrem al bosc, seguint les marques de GR, per un costerut sender a mà dreta (SSO) [7 min; 1100 m]. Quan el pendent es modera un cartell ens indica la presència d’unes trinxeres de la guerra incivil [11 min; 1140 m]. Si imagineu l’espai pelat d’arbres veureu la seva importància en la defensa davant de les tropes que ja ocupaven el Pallars. Seguim pel GR-1 creuant-nos algun cop més amb restes d’antigues defenses abans de desembocar, de nou, al camí de les Boïgues per on seguim [24 min; 1155 m]. Continuem cap a ponent per l’àmplia pista un parell de quilòmetres fins que, en una llaçada, els senyals ens conviden a mantenir la direcció per un corriol al bosc [1h; 1315 m]. Tallant la llaçada estalviem poc més de 400 m però és agraït el canvi de terreny. Poc després de tornar a la pista arribem a una cruïlla de camins senyalitzada [1h 20 min; 1443 m] a l’esquerra ens arriba el camí ramader per on retornarem del Mirapallars. Uns metres més endavant, a prop d’una cabana de pastors, un indicador [1h 28 min; 1463 m] ens convida a desviar-nos al Forat del Gel. El cartell informatiu està molt malmès per la intempèrie, millor informar-vos a https://www.llimiana.com/covagel.php. Veureu que al text es donen tres noms alternatius per a la cavitat: Cova de Gel, Forat de Gel o Espluga dels Correigs tot i que en algun dels mapes topogràfics consultats es marquen com llocs diferents. Amb el que ens queda per davant us suggerim deixar la visita a la cova per un altre dia.
Continuem per la pista (camí del Ras), seguint les fites del GR, deixem a mà dreta (N) el trencall a Sant Salvador del Bosc [1h 36 min; 1510 m] i, poc després, a mà esquerra (S) el que puja al Tossal de les Torretes [1h 50 min; 1578 m]. A partir d’aquí el camí comença a baixar, i baixar, i baixar. En poca estona haureu perdut 170 m. Quan la pista s’acaba, seguim encara uns metres per un sender fins a un cartell indicador: som a la Portella Blanca [2h 12 min; 1414 m].
El GR gira a l’esquerra (O) per l’estreta portella en direcció a Rúbies, nosaltres continuem enfront, immediatament el sender es bifurca i prenem la branca esquerra, en pujada (NO) que ens duu al cim de Lo Peladet [2h 20 min; 1467 m].
Amb més de 100 m de paret vertical i 1000 m fins al fons de la vall gaudim de grans perspectives cap a les valls de Meià i Àger amb les serres de Sant Mamet i Monclús all sud. Al nord, la conca de Tremp amb les muntanyes que la tanquen, serra de Gurp i Sant Gervàs, Sant Corneli, serra de Carreu i de Comiols. Per darrere, amb un cel enteranyinat pels núvols, s’insinuen els cims del Pirineu.
Tornem a la portella [2h 27 min; 1414 m], treiem el nas per la balconada a la banda sud per a veure la paret que cau de Lo Peladet, i comencem a tornar per la pista, en pujada. Després d’un centenar de metres, passem al costat d’una gran pila de pedres [2h 31 min; 1444 m], tal vegada les restes d’un antic mur, i al costat arrenca un senderó a la dreta que prenem.
El sender puja decidit entre l’arbreda de repoblació i la cinglera. A mesura que guanyem alçada els arbres van fent-se cada cop més escassos. Som al Ras Gran. Si ens obrim a l’esquerra, allunyant-nos uns metres del marge veurem alguns trams de trinxeres [2h 50 min; 1581 m]. Aviat veurem el característic cilindre de vèrtex geodèsic. Algunes versions del mapa de l’IGN diu que som al Pallars (Mirapallars) segons el nomenclàtor oficial, som al Tossal de les Torretes [3 h 10 min; 1668 m]. Entre el cilindre i el marge de la cinglera una placa a terra ens recorda que som al sostre comarcal de la Noguera. Gaudim de grans vistes cap al sud, les mateixes grans vistes que hem gaudit des de Lo Peladet. Mirant a llevant, el marge de la serra dibuixa successives dents. La tercera, aparentment més alta que la nostra posició, és el Tossal de Mirapallars, el nostre següent destí.
Reprenem la caminada en paral·lel a la carena (E), el sender dóna pas a un camí més ampli, amb roderes de vehicles 4x4. El camí planeja per l’arbreda plantada [3 h 15 min; 1636 m], rodejant per l’esquerra la primera punta, sortim a una nova clariana on les roderes giren a l’esquerra (NE). Continuem de front (E) i en uns metres enllacem amb un nou rastre de roderes que desapareixen ben aviat, rodegem un tossalet arrodonit per la dreta (segona punta) i, ajudats per algunes fites de pedra davallem a la següent collada [3 h 28 min; 1610 m] després de la qual remuntem cap a la tercera punta, el Tossal de Mirapallars [3 h 40 min; 1676 m] on trobarem una bústia amb les restes d’un llibre de signatures.
Tal i com anuncia el seu nom des del cim gaudim d’amplíssimes vistes, tot el Pallars Jussà i una gran part de la Noguera són a la vista. Si els núvols no ho impedeixen.
Continuem la caminada cap a llevant baixant cap al coll del Camí Ramader, camí que prenem davallant fins a retrobar el GR-1 [4 h 6 min; 1452 m]. Hem tancat el cercle.
Només ens queda tornar al punt d’inici sobre les nostres passes bo i seguint les marques blanc i vermell en direcció a l’Hostal Roig (NE): sender, camí de les Boïgues [4 h 24 min; 1327 m], sender de les trinxeres [4 h 56 min; 1163 m] i camí de Matasolana [5 h 6 min; 1108 m] fins a retrobar els vehicles [5 h 11 min; 1093 m].