Photo ofMONTSANT:Grallera, Bc.Vidalbar, Clot d'en Guasch, Font Canaleta, Pont Natural, Llibreria, Cova de l'Òs, Comellar de l'Espinos Photo ofMONTSANT:Grallera, Bc.Vidalbar, Clot d'en Guasch, Font Canaleta, Pont Natural, Llibreria, Cova de l'Òs, Comellar de l'Espinos Photo ofMONTSANT:Grallera, Bc.Vidalbar, Clot d'en Guasch, Font Canaleta, Pont Natural, Llibreria, Cova de l'Òs, Comellar de l'Espinos

June 7, 2023
June 2023

near la Morera de Montsant, Catalunya (España)

RECORREGUT: Molt vistos, panoràmic i recomanable, el considero moderat per a caminadors habituals, es el Montsant i tot i no ser molt llarg, te un bon desnivell (crec que el correcte pot estar a l’entorn dels 900 metres), així com, també el tram que transcorre pel recingla de la Llibreria (Sender de la Llibreria), amb curtes pujades i baixades, es una mica feixuc de fer.

Sortint del poble de la Morera del Montsant, puja a la Serra Major pel Grau de la Grallera o Camí del Montsant, i va baixant fins al Pont Natural, passant pel Barranc del Vidalbar o Comellar del Riu (Sembla que estava una mica tapat, si be actualment l'han netejat fins al Clot d'en Guasch), Cova del Soronelles, Clot d’en Guasch, Font de la Canaleta i la Cova del Celestino. Després de creuar per sota el pont, va remuntant el recingla de la Llibreria, enllaça amb el Camí de la Pleta, segueix per la Cova i Comellar de l’Òs i ja de nou a la Serra Major, baixa pel Comellar de l’Espinós, va a trobar el Camí del Montsant, pel que es baixa fins al poble de la Morera.

APROXIMACIÓ: Cal anar fins a Cornudella i seguir per la TV-7021 fins al poble de la Morera del Montsant. Al arribar al poble es pot pujar a la dreta fins a un ampli aparcament, on es poden deixar els cotxes.

DESCRIPCIÓ DEL RECORREGUT: Comencem la caminada anant a buscar el Camí del Montsant (o del Grau de la Grallera), aviat deixem a la dreta, el sender que porta als Graus dels Barrots i Carrasclet, i poc mes amunt el del Grau de l’Agnet (•WP 01), i quan ja s’acaba la pujada forta, el del Grau de l’Espinós (WP 02), seguim pujant, ara ja mes còmodament pel Comellar de la Grallera (WP 03) fins arribar a la Serra Major (WP 04). A l’encreuament de senders, seguim recte, baixant pel bonic Comellar del Riu o del Barranc del Vidalbar, deixem a l’esquerra la bifurcació senyalitzada al Piló dels Senyalets (WP 05) i quan el pas es comença a eixamplar, arribem a la Cova del Soronelles, (WP 06 i WP 07), que es troba uns pocs metres a la dreta del sender, continuem baixant pel bonic sender, que ara transcorre pel Clot d’en Guasch, ple de teixos i altra vegetació (WP 08), a la dreta ja podem veure la imponent roca coneguda com “la Bitlla o el Frare”, passem pel costat de la Cova de les Gotetes (WP 09), el sender es torna mes tècnic i arriba al encreuament (WP 10), que hi ha a sobre de la Font de la Canaleta (WP 11), on arribem baixant a la dreta, creuem la barrancada i al proper encreuament (WP 12) anem a l’esquerra, direcció al Pont, passem pel costat de la Cova del Celestino (WP 13), ja a tocar del “Pont Natural” (WP 14), espectacular les vistes dels Ventadors, emmarcades pel pont. El creuem per sota (WP 15) i seguim per la dreta per sota del cingle, es el “Sender de la Llibreria”, que fent curtes pujades i baixades, va resseguin la cinglera, pugem al Mirador dels Ventadors (WP 16) i seguim, ara per un tram ben costerut pel que enllacem amb el sender de la Pleta (WP 17). Anem a l’esquerra, seguint el Com4ellar de la Cova de l’Òs, passem pel costat de la cova (WP 18) i seguim pel Comellar una bona estona, fins que mes endavant tornem a trobar el Camí de Capçada (Serra Major), el seguim per la dreta uns metres, fins a trobar una senyalització (WP 19), on baixem a l’esquerra per seguir el Comellar de l’Espinós, enllaçar amb el Grau (WP 20) pel que anant a la dreta, i per sota de les roques conegudes com “el Rei i la Reina”, baixem a trobar de nou el Camí del Montsant (WP 02), pel que passant pel Mirador del “Pla del Torró” (WP 21), baixem fins al poble de la Morera i arribem a l’aparcament (WP 22).

OBSERVACIÓ. Preparant aquesta sortida, havia llegit i també ens ho ha comentat un altra grup amb el que ens hem trobat al poble de la Morera, que la baixada cap al Pont Natural estava bastant tapada. Dir que a data d'avui ens hem trobat els sender ben netejat fins al Clot d'en Guasch i que desprès i fins arribar al WP 10, si be esta una mica mes tapat, el pàs es clar i fàcil de seguir, com tota la resta del recorregut.

ORIENTACIÓ: Recorregut generalment força trillat i que no es complicat de seguir, si be, tot i que es van trobant algunes senyalitzacions i fites, crec que si no es coneix be la zona, no son suficients. Recomano que us baixeu el track per seguir-lo.

01 Bifurcació al Grau de l'Agnet

02 Bifurcació al Grau de l'Espinós

El farem de tornada

Photo of03 Cami de Montsant (Grau de la Grallera) Photo of03 Cami de Montsant (Grau de la Grallera) Photo of03 Cami de Montsant (Grau de la Grallera)

03 Cami de Montsant (Grau de la Grallera)

04 Serra Major (Camí de Capçada)

05 Bifurcació

Sender pel Barranc del Vidalbar (Comellar del Riu)

PictographCave Altitude 3,078 ft
Photo of06 A la dreta, la Cova del Soronellles Photo of06 A la dreta, la Cova del Soronellles Photo of06 A la dreta, la Cova del Soronellles

06 A la dreta, la Cova del Soronellles

PictographCave Altitude 3,064 ft

07 Cova del Soronelles

PictographTree Altitude 2,976 ft

08 Pel Clot d'en Guasch

Photo of09 Panoràmiques, Cova de les Gotetes, ... Photo of09 Panoràmiques, Cova de les Gotetes, ... Photo of09 Panoràmiques, Cova de les Gotetes, ...

09 Panoràmiques, Cova de les Gotetes, ...

10 Encreuament

14 El Pont Natural

PictographBridge Altitude 2,208 ft

15 El Pont Natural

Photo of16 Mirador dels Ventadors al Sender de la Llibreria Photo of16 Mirador dels Ventadors al Sender de la Llibreria Photo of16 Mirador dels Ventadors al Sender de la Llibreria

16 Mirador dels Ventadors al Sender de la Llibreria

Photo of17 Enllacem amb el sender de la Pleta Photo of17 Enllacem amb el sender de la Pleta Photo of17 Enllacem amb el sender de la Pleta

17 Enllacem amb el sender de la Pleta

PictographCave Altitude 3,217 ft

18 Cova de l'Òs

Photo of19 Bifurcació al Comellar de l'Espinós Photo of19 Bifurcació al Comellar de l'Espinós Photo of19 Bifurcació al Comellar de l'Espinós

19 Bifurcació al Comellar de l'Espinós

Serra Major, Camí de Capçada.

Photo of20 Enllaç amb el Sender al Grau de l'Espinós Photo of20 Enllaç amb el Sender al Grau de l'Espinós Photo of20 Enllaç amb el Sender al Grau de l'Espinós

20 Enllaç amb el Sender al Grau de l'Espinós

21 Mirador 'Pla del Torró'

22 Aparcament a la Morera del Montsant.