Montsant, 4 graus

March 31, 2022
February 2022

near la Morera de Montsant, Catalunya (España)

El títol que hem posat a aquesta caminada sembla suggerir condicions hivernals, certament aquesta ruta la vam fer a l'hivern però no feia tant de fred. Aquí els quatre graus tenen un altre significat.
La serra del Montsant té, des de lluny, un aspecte inexpugnable. Parets verticals tanquen la serra pel nord i pel sud. Quan hom s'acosta n'endevina algunes fissures a la muralla, els graus que des de temps immemorial han permès la comunicació entre els pobles, els masos, les ermites... En alguns casos la mà de l'home ha acabat de facilitar el pas mitjançat clavilles, estreps, cadenes i cables. A la web de Turisme del Priorat [https://bit.ly/GrausMS] en llisten 18 graus i n'indiquen el grau de dificultat. A la Morera de Montsant n'hi ha set. Nosaltres en coneixerem 4 d'aquests d'una tacada, dos difícils (per pujar) i dos de fàcils (per baixar).
Aquesta caminada no va ser premeditada. Voliem gaudir de les grans perspectives que ofereix la serra i, tal vegada, arribar-nos al Pont Natural però la boira i el vent fred ens va forçar a un canvi de plans, previ avís a la família que ens esperava a casa.

Arribem a la zona per la carretera TV7021 des de Cornudella. Aparquem el cotxe a l'àrea de lleure de la Font del Poble [716 m] uns 300 abans d'arribar a la Morera de Montsant i comencem a caminar per la carretera en direcció al poble (O). Deixem a l'esquerra la carretera cap a Escala Dei i uns 50 m més endavant abandonem l'asfalt per un sender senyalitzat a la nostra dreta, el PR C183 o Camí dels Fareus [728 m; 7 min]. El sender progressa en direcció a llevant, per damunt de la carretera per on hem arribat, guanyant alçada de forma progressiva. A la nostra esquerra els espadats apareixen imponents. En successives graderies anem apropant-nos al peu de la paret on trobarem una cova des de la que es gaudeix d’una àmplia panoràmica [892 m; 52 min]. Resseguim la base de la paret en direcció E fins arribar al peu d’un primer pas equipat [954 m; 1h 10 min]. Un cartell ens anuncia el grau del Carabassal, informa del risc, recomana fer-ho només en sentit ascendent i evitar els dies de pluja.
Cal superar un pas estret entre roques i continuar per una escala de ferro, més a munt un cable passamà ens guiarà pels trams més aeris del senderó. El replà s’eixample fins un nou pas equipat [1016 m; 1h 28 min]: una escala de ferro fixada a la paret, un petit tram de flanqueig amb cable passamà i un tercer tram amb grapes. Al costat, una nova placa amb idèntic missatge que l’anterior ens informa que ja hem sortit del grau. Desemboquem en un replà, la boira ens impedeix gaudir de les vistes, descartem el sender que ressegueix la cinglera cap a llevant i prenem el sender perpendicular, cap al nord, cap a la carena de Serra Major [1132; 1h 47 min].
Prenem el sender carener cap a ponent per amples lloms de roca. Deixem a l’esquerra l’enllaç amb els graus dels Barrots i Agnet i a la dreta el GR 171 cap al Toll de l'Ou [1123; 2h 13 min]. Seguim encara pel sender de capçada fins a l’indicador cap al Grau de l'Espinós [1102; 2h 21 min] que prenem. Anem baixant gradualment per una petita vall, el Comellar del Rosalí que acaba en el grau, cruïlla de camins i un grup de monòlits rabassuts, Els Bitllons [998 m; 2h 38 min]. El camí gira a la dreta (O) al peu de dues roques característiques, el Rei i la Reina a trobar el Camírral del Montsec [943 m; 2h 48 min] que prenem a l’esquerra [S] en direcció al Mirador del Pla del Torro [802 m; 3h 6 min] on hi ha un pic-nic amb grans vistes sobre el poble de La Morera de Montsant.
Avancem en direcció al poble uns metres fins la intersecció amb el sender PR C-183 [784 m; 3h 8 min] que prenem en direcció al Grau de Barrots. El camí passa a tocar de les Tres Roques [821 m; 3h 16 min], paga la pena sortir del camí uns metres per a gaudir de les vistes cap a la serra.
Reprenem el camí, en una bifurcació [868 m; 3h 23 min] i seguim el camí de l’esquerra (N) cap al grau de Barrots deixant a la dreta (E) el que va cap al Carrasclet. El sender s’acosta a la cinglera i la ressegueix a llevant. Un cartell ens anuncia el Grau de Barrots i, com en el cas del Carabassal avisa del perill, recomana fer-ho sempre de pujada i evitar els dies de pluja.
Accedim al Grau de Barrots [1035 m; 3h 53 min] per un estret pas entre roques. El passadís acaba en una paret sota una gran roca encastada, unes grapes ens permeten grimpar al següent nivell, tornem a passar sota una segona roca encastada i accedim al fons de la cova. La paret a mà esquerra forma un petit replà per on sortim de la cova, a la gatzoneta, no hi ha espai per passar dret. Un cop fora de la cova, creuem a l’altra banda de la gorja bo i passant sobre la roca encastat amb l’ajuda d’unes clavilles.
Des d’aquest punt el camí continua per un estret replà suspès sobre l’abisme. En un parell de punts, al creuar torrents, haurem de tornar-nos a ajupir per passar. En un sortint trobem adossada una agulla de roca, la guanyem amb ajuda d’un passamà de cable. Som al Balcó del Priorat [1057 m; 4h 5 min] les vistes des d’aquest mirador són indescriptibles (recordeu la boira? Doncs això, no ho podem descriure). Continuem encara una estona pel sencer encinglerat fins a rodejar una gran alzina i sortir a una plaça amb senyalització: de front, enllaça amb el Carrasclet, a l’esquerra les fites groc i blanc del PR ens duen cap a Serra Major passant per dins d’una bauma [1049 m; 4h 12 min]. Sortim de la bauma per una rampa relliscosa que ens duu a un petit replà per damunt de la plaça i abandonem la cinglera resseguint una gran roca cap a la dreta. Som al torrent del Carrasclet, remuntem uns metres fins a trobar un sender que s’enfila pel marge dret (a mà esquerra). Guanyem la petita carena i seguim per ella en direcció a Serra Major. Abans d’arribar-hi enllacem amb el GR 171 [1131 m; 4h 25 min] que prenem a mà esquerra de tornada a la Morera de Montsant. Resseguim la roca Falconera i baixem cap a un estret collet, el Grau de l’Annet [1073 m; 4h 39 min], la Morera apareix a l’altre banda, als nostres peus.
Baixem seguir el sender que alterna trams de baixada pronunciada amb altres de simple flanqueig arran de paret fins desembocar, sense pèrdua, al Camirral del Montsant poc abans del Mirador del Torro [802 m; 5h 15 min], continuem fins a la Morera [761 m; 5h 20 min] on trobem un cartell informatiu sobre els 7 graus de la serra en aquest terme municipal, 4 d’ells els hem recorregut en un matí
Ens resta només creuar el poble cap al SE, prendre la carretera cap a Cornudella fins a la Font del Poble [716 m; 5h 30 min]