Montpalau '100 cims'

October 5, 2023
October 2023

near Pineda de Mar, Catalunya (España)

Ruta circular des de Ermita de Sant Jaume passant per:
- Aqüeducte romà de Can Cua (1.4 km)
- Pont del Diable (1.9 km)
- Forn de calç de Can Marquès (2.4 km)
- Montpalau (4.4 km)
- Coll dels Altars (4.9 km)
- Ermita de Sant Rafael (5.5 km)
Som a la comarca del Maresme, al terme de Pineda de Mar. Aparquem molt a la vora de la ermita de Sant Jaume , a la porta de la propietat particular .que ocupa el petit Turó i té una torre de Guaita.
Anem direcció nord fins trobar una carretera que seguim cap a la nostra dreta per aviat tornar a agafar direcció nord. Es la carretera de Pineda de Mar a Hortasavinyà.
Un cartell a la dreta, ens indica les restes del Aqüeducte Romà de Can Cuà que visitem. Tornem a la carretera, a l'esquerra trobem el Pont del Diable damunt la riera de Pineda. Seguim endavant i passem sota l'autopista C-32. Tot seguit hi ha les instalacions de la depuradora de l'Alt Maresme Nord.
Quan arribem al antic Mólí Fariner de Cal Marquès deixem l'asfalt i agafem pista de terra. Tot seguit trobem un antic forn de calç i aviat deixem la pista per enfilar-nos per un camí , avui ple de restes vegetals, que es una drecera doncs ens torna ala mateixa pista.
Anem pujant suaument. Hem d'estar atents al track, doncs fàcilment ens podem perdre el trencall (Waypoint) cap un sendar costerut que s'enfila pel lateral del bosc.
Quan s'aplana i millora el camí ja falta poc. Pugem al cim des el darrera i aviat tenim vistes de Mar, Pineda i un bon tros de la costa del Maresme.
El camí es clar, una pujadeta final i arribem als murs de l'antic castell, avui en runes. Les restes del Castell ocupen el Turó de Montpalau de la serra del Montnegre.
Aquest lloc te una llarga història, doncs hi han trobat restes ibers i romans. La primera notícia del Castell es del segle XI, va ser propietat dels Cabrera , dels Montcada i finalment del Ducat de Medinacelli. Tenia funcions defensives.
Ens emparrem fins el punt més alt per acomplir l'objectiu d'assolir el "100 cim". De dalt la vista de la serra del Montnegre arriba fins a Blanes, per la boirina no veiem el Montseny.
Fem un mos i un trago i prenem camí de tornada per on hem vingut un bon tros. La baixada la fem per la banda del davant.
Passem per la ermita de Sant Rafael, plena de pintades i aviat tornem a l'auto, Tanquem la jornada amb un dinar a Cal Formiga. Els musclos deliciosos.
Una senzilla matinal per aconseguir un "100 cim" en molt bona companyia.

PictographSummit Altitude 880 ft

Montaplau 265 metres

Runes del antic Castell. A la llista dels "100 cims" de la FEEC

PictographReligious site Altitude 176 ft

Ermita de Sant Jaume

PictographMonument Altitude 139 ft

Aqueducte Romà

Restes d'un aqueducte de la època romana.

PictographBridge Altitude 134 ft

Pont del Diable

Antic pont que servia per poder atravessar el torrent

PictographMonument Altitude 145 ft

Forn de Calç

L'exterior es molt restaurat. Les fotos son del Molí Fariner

PictographIntersection Altitude 574 ft

Trencall

Deixem la pista i agafem un sender poc marcat