Montnegre - Pantano de Tibi - Barranc de les Salines

Photo ofMontnegre - Pantano de Tibi - Barranc de les Salines Photo ofMontnegre - Pantano de Tibi - Barranc de les Salines Photo ofMontnegre - Pantano de Tibi - Barranc de les Salines

March 7, 2023
March 2023

near Montnegre, Valencia (España)

Vertrek:
We starten en eindigen deze wandeling in het gehucht Montnegre, deel van de gemeente Xixona. Via de CV-800 komen we in de gemeente Mutxamel waar we de CV-819 opzoeken en volgen tot bij het begin van Montnegre waar we enkele parkeerplekken vinden achter de vuilbakken. Hoewel het een CV weg is kronkelt het flink over een smal wegdek dat niet overal vlak ligt, opletten geblazen, niet in het minst voor tegenliggers en fietsers.

Coördinaten
Parking en vertrek wandeling: 38° 29' 16'' N 0° 32' 10'' O

Onze indruk:
Schitterende wandeling waar in het begin de omgeving vrij desolaat oogt komen we in de buurt van het stuwmeer meer in het groen met mooie zichten over het water. De stuwdam en omgeving zijn een echt kunstwerk met voor de wandelaars prachtig uitgekapte trappen in de rotsen. Onder het stuwmeer vinden we een kapel en liggen een paar authentieke bruggen. Maar de climax van de wandeling is ongetwijfeld de Barranc de las Salines, een uitgesneden kloof in het landschap met spectaculaire rotsformaties in adembenemende kleuren door de diverse zouten. Een dam in de kloof is nog een obstakel, je kan door een gat bij de bodem, maar vaak stroomt hier (vuil) water, het alternatief is over de dam, er zitten metalen beugels in de wanden, maar opletten is de boodschap. Eens slotklim uit de barranc brengt ons terug bij het vertrekpunt.

zicht over het stuwmeer van Tibi:

Op wandel in de Barranc de Salinas:

Grindpad op

PictographLake Altitude 1,516 ft

12 Langs meer maar niet te laag

Langs meer maar niet te laag

PictographRuins Altitude 1,549 ft

Bij ruïne afdalen naar stuwdam, rechts is een alternatief pad voor mensen met sterke hoogtevrees.

PictographWaterfall Altitude 1,470 ft

20 Links op asfalt

Links op asfalt

PictographCar park Altitude 1,401 ft
Photo of21 Parkeerplaats, start afdaling in Barranco Photo of21 Parkeerplaats, start afdaling in Barranco Photo of21 Parkeerplaats, start afdaling in Barranco

21 Parkeerplaats, start afdaling in Barranco

Overhangende rots

PictographWaterfall Altitude 1,112 ft

25 Stuwdam

Stuwdam, je kan door een gat in het centrum of rechts over de dam met ijzers in de wand. OPGELET GEVAARLIJK

PictographRiver Altitude 1,086 ft

Bar bij Aerodromo Mutxamel

• Photo of ingridvs63
    ingridvs63 Mar 8, 2023

Prachtige tocht via overwegend goede paden. Enkele steile doorgangen maken de wandeling "moeilijk".
    Dank zij een helpende hand van de medewandelaars is het weer gelukt om heelhuids in de bar te geraken.

• Photo of Casam
    Casam Mar 8, 2023

Spectaculaire route in een uiterst merkwaardige omgeving, je waant je bij momenten in een kleine Grand Canyon.

• Photo of Sandal man
    Sandal man Jul 8, 2023

Prachtige wandeling, helaas hangen er bij de dam nu bordjes dat je er niet meer over mag. (juli 2023)

• Photo of Mon Plaisir 2
    Mon Plaisir 2 Jul 8, 2023

Dag Sandalman, wat jammer want het is er echt mooi en de trapafdaling spectaculair maar als je oplet helemaal niet gevaarlijk, maar verboden is verboden. Als je bij punt 13 rechts afdraait kom je wat verder op een breed pad uit, brugje over en je bent zo terug op de track. Nog veel wandelplezier.