Montigny-le-Tilleul - Landelies (Charleroi)

Photo ofMontigny-le-Tilleul - Landelies (Charleroi) Photo ofMontigny-le-Tilleul - Landelies (Charleroi) Photo ofMontigny-le-Tilleul - Landelies (Charleroi)

May 20, 2021
May 2021

near Montigny-le-Tilleul, Wallonia (Belgique)

Een wandeling doorheen de derde grootste stad van België. We maakten er een 30 km wandeling van door te vertrekken vanuit een vakantiehuisje in een randgemeente. Zo werd duidelijk hoe de indeling van Charleroi gebeurt, hoe hoger we gingen, hoe armer de buurten leken te worden. Armer is daarom niet minder interessant, want de ontwerpers gaan creatief om met de omgeving, zo ook bij de politietoren. Het contrast tussen de schoolomgeving en de minder goede buurt in Mambourg er vlak naast is groot.

Nadien keerden we terug langs wat industrieel erfgoed. Daaruit blijken de nadelen van het kapitalisme. Eens iets niet meer opbrengt verlaten we het en trekken we verder, den opruim is voor iemand anders. Zo komt het dat de oude staal- en kolenfabrieken in Charleroi staan te verkommeren tot de roestduivel ze helemaal opvreet. We wandelen langs een erg lange steenweg - 4 km lang - waar de moedeloosheid groter wordt naarmate we verder wandelen.

Gelukkig kunnen we in Marchienne-au-pont langs de Samber gaan wandelen, zodat we toch wat energie kunnen opdoen. We wandelen langs de grote koeltoren die in "de Premier" met Koen De Bouw een grote rol speelde, en arriveren zo in het eindpunt, na nog een stevige klim over de heuvel in de buurt. Dat geeft ons nog een mooi uitzicht over de industrie en de terrils.

De koeltoren uit de film "De Premier" (2016)