Montenau - Geheimen van de Amblève

December 27, 2018
December 2018

near Klosterhof, Wallonia (Belgique)

Zodra de Amblève Montenau verlaat en haar tocht door de weiden aanvat, trekt ze een diepe groef door het Ardennenmassief.

Montenau bevindt zich aan de rand van één van de grootste bossen in de regio, de Wolfsbuch. De naam verwijst naar de wolf, die men in de 18e eeuw nog aantrof in het Ardennenmassief... De brede, goed aangelegde weg, loopt eerst langs de heuvel om vervolgens de onstuimige Amblève beneden ons te vervoegen. Nu het einde van het seizoen nadert, is de rivier sterk gezwollen door de herfstbuien.

Het landschap is woest. Tal van moerassen bemoeilijken de doorgang door het Amblèvebekken: dankzij een knuppelpaadje houdt u echter beide voeten droog! We vervolgen onze weg op de andere oever, die veel minder dichtbegroeid blijkt: het naaldbos maakt nu plaats voor uitgestrekte weiden. Vooraleer we verder gaan richting Ondenval, kunt u nog van een mooi zicht op de Wolfsbusch en de heuvels in de omgeving genieten.

De nabijheid van het dorp verklaart ongetwijfeld waarom u hier onverwachts oog in oog komt te staan met een vos die de valleihelling komt afrennen. De laatste kilometers wandelt u langs de rivier. De vallei is er bijzonder drassig. Volg de rivier stroomopwaarts, en geef uw ogen de kost: wat u te zien krijgt vormt een mooie afsluiter van deze relatief onbekende wandeling.

Bewegwijzering: Blauwe ruit
Parkeergelegenheid: In de nabijheid van het klooster van Montenau (ter hoogte van Ligneuville).
Start: Wandel in de richting van Montenau. Volg na 100 meter de weg naar rechts.
Aanbevoelen: Gewone wandelschoenen. Neem water en een picknick mee. Eetgelegenheid in Montenau en Ligneuville.
Moeilijkheidsgraad: Een wandeling zonder noemenswaardige moeilijkheden

Meer info via: http://www.eastbelgium.com/nl/ontspanning/wandelen/plezierwandelingen/langs-het-water/montenau/