Montagne Saint Pierre - Fort Eben Emael - Jekerdal 10.5 km

Photo ofMontagne Saint Pierre - Fort Eben Emael - Jekerdal 10.5 km Photo ofMontagne Saint Pierre - Fort Eben Emael - Jekerdal 10.5 km Photo ofMontagne Saint Pierre - Fort Eben Emael - Jekerdal 10.5 km

August 16, 2022
May 2022

near Lanaye, Wallonia (Belgique)

Mooie en afwisselende wandeling over het Waalse deel van de Sint-Pietersberg ten zuiden van het Albertkanaal, de Montagne Saint-Pierre, met hellingbos, steile rotsen, een fort uit het interbellum in de mergel, het plateau, het Jekerdal en het Albertkanaal. Wandeling deels over steile paadjes en trappetjes, maar voor het grootste deel makkelijk begaanbaar. Parkeerruimte bij de start nabij Lanaye. Horeca tegenover het Fort Eben-Emael aan de Jeker.
Vanaf de start volg je een paadje dat de helling opklimt door het hellingbos. Het brengt je bij een klein plateau met rotswanden en grotten aan de ene kant, en zicht op het Maasdal en het Albertkanaal aan de andere kant. Even verder klim je verder naar het plateau en volg je een brede veldweg naar het noorden parallel aan het kanaal. Door bos kom je bij een uitzichtpunt over de sluizen van Lanaye, waardoor schepen vanuit het Albertkanaal naar de Maas kunnen. Je vervolgt je weg naar het noorden en komt bij een veld vol met koepels van het fort Eben-Emael (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Eben-Emael voor meer informatie). Je maakt een rondje om dat veld heen langs diverse geschutskoepels en verdedingswerken. Na dat rondje volg je de Rue du Fort, een veldweg, de heuvel af naar het Jekerdal. Hier ligt de hoofdingang van het fort (zie https://www.fort-eben-emael.be/ voor bezoekinformatie). Hier staat ook een tank en meer geschut opgesteld. Tegenover ligt een restaurant (Loverix) aan de Jeker in een oude watermolen. Je volgt een pad langs de Jeker (die in Wallonië Geer heet) beneden langs het dorp Eben-Emael. Bij de brug loop je een stukje door het dorp en komt dan op de Rue de la Benchet, een weggetje met beroerd wegdek maar prachtig uitzicht op het Jekerdal. Een stuk verder neem je een smal pad dat de Jeker kruist en je door weiden en boomgaarden bij de Rue Mathieu Chevée brengt. Hier volg je een pad de helling op, langs een champignon kwekerij en andere grotten. Het pad komt uit bij een veldweg die je verder het plateau opvoert. Boven volg je een brede veldweg tussen de akkers door naar het zuiden. Deze veldweg brengt je bij het hellingbos, waar een pad en trappetjes je vrij steil omlaag voeren het dal in. Je hebt hierbij uitzicht op de Waalse versie van de ENCI, die nog wel in bedrijf is. Beneden neem je een pad onder langs de helling terug richting het startpunt. Het pad gaat nog even een stukje omhoog en voert je dan naar het Albertkanaal. Een pad door het bos en langs de ingang van een lange tunnel onder de Montagne Saint-Pierre door brengt je terug bij de start.

Coupole Nord

Oude geschutskoepel van Fort Eben-Emael

Fort Eben Emael

Hoofdingang van het fort. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Fort_Eben-Emael voor meer informatie en https://www.fort-eben-emael.be/ voor bezoekinformatie.

Klim naar plateau

Klim naar het plateau

Langs Albertkanaal

Je komt hier dicht langs het Albertkanaal

Maastricht II

Kazemat van fort Eben-Emael

MI North

Mitrailleurbunker van Fort Eben-Emael

MI Sud

O1 Observatoire

Bunker (los van het fort) met uitzichtpunt over het Albertkanaal en de sluis van Ternaaien/Lanaye

Pad door bos en langs tunnel

Pad door bos en langs de tunnel onder de Montagne Saint Pierre richting Eben-Emael, terug naar de start

Pad en trap omlaag naar Maasdal

Vrij steil pad en trap omlaag naar Maasdal met uitzicht op cementindustrie CBR

Photo ofPad langs helling Montagne Saint Pierre Photo ofPad langs helling Montagne Saint Pierre Photo ofPad langs helling Montagne Saint Pierre

Pad langs helling Montagne Saint Pierre

Pad beneden langs de helling

Pad langs Jeker bij Eben Emael

Pad langs de Jeker onder Eben-Emael

Pad langs plateau Fort Eben Emael

Je volgt het pad over het grasland met allerlei koepels, batterijen en kazematten, omgeven door bos

Photo ofPad met uitzicht over Albertkanaal en Maasdal Photo ofPad met uitzicht over Albertkanaal en Maasdal Photo ofPad met uitzicht over Albertkanaal en Maasdal

Pad met uitzicht over Albertkanaal en Maasdal

Pad op een tussenplateau met grotten en een mergelwand aan de ene kant en Maasdal aan de andere kant

Pad Montagne Saint Pierre

Pad omhoog door hellingbos

Pad naar Site Lava Heyoule

Pad langs champignon kwekerij in mergelgrot

Photo ofPad omhoog en dan langs helling Montagne Saint Pierre Photo ofPad omhoog en dan langs helling Montagne Saint Pierre Photo ofPad omhoog en dan langs helling Montagne Saint Pierre

Pad omhoog en dan langs helling Montagne Saint Pierre

Hier gaat het pad een stukje steil omhoog en loopt dan weer onder langs de helling richting start

Pad omhoog langs Trou du Loup

Pad omhoog het plateau op

Photo ofPad over Jeker naar Rue Mathieu Chavée Photo ofPad over Jeker naar Rue Mathieu Chavée Photo ofPad over Jeker naar Rue Mathieu Chavée

Pad over Jeker naar Rue Mathieu Chavée

Pad over Jeker en door graslanden en boomgaarden naar Rue Mathieu Chavée

Pad over plateau

Rue de la Benchet

Klein asfaltweggetje met slecht wegdek met mooi zicht op het Jekerdal

Rue du Fort

Veldweg omlaag naar de ingang van het fort

Veldweg over plateau

Visé 1

Kazemat van fort Eben-Emael

• Han c May 1, 2023

Heel mooie wandeling met voldoende variatie. De koepels en verdedigingswerken onderweg zijn indrukwekkend. Mooie afwisseling tussen bos en veld. Onderweg zijn er ook veel grotten om te ontdekken, kortom een aanrader.

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp May 7, 2023

Bedankt Han voor de aanbeveling en het commentaar!

• Photo of Marcel Driessen
    Marcel Driessen Jul 2, 2023

Leuke tocht en het uitzicht op maar ook in het fort is een aanrader

• Photo of Tjaart Molenkamp
    Tjaart Molenkamp Jul 2, 2023

Wil ik ook nog een keer doen, het fort... Bedankt voor het positieve commentaar, Marcel!

• harrypathuis Aug 13, 2023

Topwandeling. Fort is echt een aanrader inderdaad. Erg indrukwekkend.