Mont Thabor. 2-dagstur med overnatning i Refuge du Mont Thabor

Photo ofMont Thabor. 2-dagstur med overnatning i Refuge du Mont Thabor Photo ofMont Thabor. 2-dagstur med overnatning i Refuge du Mont Thabor Photo ofMont Thabor. 2-dagstur med overnatning i Refuge du Mont Thabor

one day 6 hours 28 minutes
November 23, 2021
September 2021

near Valfrejus, Auvergne-Rhône-Alpes (France)

Området omkring Mont Thabor byder på utrolig mange flotte vandreture, og turen til selve toppen Mont Thabor på 3.178 m er selvfølgelig én af dem. Vi valgte at gøre turen over to dage, med en overnatning på Refuge du Mont Thabor, da vi startede og sluttede nede fra landsbyen Le Charmaix (Station de Valfréjus). Hvis man kører til parkeringen ved Le Lavoir, kan man også gøre turen på én lang dag.

Dag 1.
Fra Valfréjus fulgte vi vandrestien til Le Lavoir, som går på den vestlige side af floden Ruisseau du Charmaix det meste af vejen. Ved Le Lavoir tog vi grusvejen op mod Fromagerie du Lavoir og ud mod husene ved Fontaine Froide. Herfra går det på sti over græssletter og -skråninger. Nogle steder er der flere stier, så man må vælge den, som går i den retning, man vil. Vi kom op over ryggen ved det lille pas Col de la Replanette, og derfra ned i dalen hvor GR-ruten går op mod passet Col de la Vallée Etroite. Herfra på sti over til Refuge du Mont Thabor.

Dag 2.
Fra refugiet fulgte vi stien tilbage mod Col de la Vallée Etroite, hvorfra den knækker mod syd-sydvest og stiger støt og roligt. Det er en meget behagelig opstigning op til Lac du Peyron, fremfor at tage den stejlere sti bag Refuge du Mont Thabor, hvor man nok skærer et par kilometer af, men også tilføjer nogle ekstra højdemeter på vej op. Fra Lac Peyron fortsatte vi på den fine sti videre op til Col des Méandes og derfra videre igen hele vejen til toppen Mont Thabor. Udsigten er fantastisk, og selv på dage med skyer, hvor man ikke kan se alt, er det et imponerende landskab omkring toppen.

På vej retur valgte vi et par genveje, da det nu gik nedad, og for ikke at gå den samme vej hele vejen. Lige efter passet Col des Méandes fandt vi en lille sti, der zig-zaggede nedad i løse sten til dalen Vallon du Peyron. Den er fin nok at gå nedad, men vi ville ikke anbefale den på vej opad! Nede i dalen skråede vi over til stien, vi var kommet op af, uden at gå helt over til søen Lac Peyron. Efter et kort stykke på stien, drejede vi igen fra og fulgte nu den lille sti med varder, som går mod nord op over ryggen og kommer ned til søen Lac Rond ved siden af Refuge du Mont Thabor. På vej retur, er det en fin alternativ rute at følge.

Fra Refuge du Mont Thabor fulgte vi den direkte sti ned mod Le Lavoir, som går i bunden af dalen og forbi flere sætere og gamle stenhuse.