Travessa als Ports, Beseit-Caro-Alfara de Carles. Nit al Refugi Caro UEC

Photo ofTravessa als Ports, Beseit-Caro-Alfara de Carles. Nit al Refugi Caro UEC Photo ofTravessa als Ports, Beseit-Caro-Alfara de Carles. Nit al Refugi Caro UEC Photo ofTravessa als Ports, Beseit-Caro-Alfara de Carles. Nit al Refugi Caro UEC

one day one hour 3 minutes
November 28, 2019
November 2019

near Beseit / Beceite, Aragón (España)

DOS DIES PEL TERRITORI PANXAMPLA
La nostra aventura s’inicia a la població de Beseit, aquí i amb una saviesa i saber fer única, els nostres amics de la Fàbrica de Solfa ens reben com amics de tota la vida... L’Onofre, juntament amb els germans Alberto i Javi, propietaris de l’allotjament ens fan una màster class de la història del seu hotel, una de les moltes fàbriques de paper del poble als segles XVIII i XIX. Ens tenen preparat esmorzar i pícnic per dinar perquè ens espera una jornada ben distreta.
A l’inici de la ruta ens porta l’Onofre amb vehicle fins al pàrquing del Parrisssal, lloc de partida del sender. Ens esperen per davant 24 quilòmetres de camins i senders de una bellesa bestial. Ni més ni menys que més de 1000 metres de desnivell positiu que ens posarà a prova a més d’un.
DIA 1
Comencem a caminar a les 9 del matí, des de el pàrquing anem per un camí vorejant el riu Matarranya aigües amunt. Fa anys que l’ajuntament de Beseit està instal•lant unes passarel•les de fusta per poder seguir els curs del riu.
A 1 quilòmetre trobem un desviament a l’esquerra que ens pujaria a les moletes d’arany, seria una bona opció per reduir en 7 kms la primera jornada, però la nostra ruta segueix riu amunt.
Continuem 3’4 quilòmetres de recorregut més fins arribar a la zona de les gúbies del Parrissal, un lloc preciós, amb cingleres bestials, parets interminables i paisatges de postal. Aquí tenim el nostre pas delicat del dia, el pas del Romeret... És tracta d’un desviament on evitem passar per dins de les basses d’aigua seguint el curs del riu. El tenim senyalitzat a la nostra esquerra i amb moltes ganes ens hi posem...
Seguim el sender grimpant cap a les parts més altes d’aquestes cingleres fins arribar a la baixada on ens esperen uns esglaons de ferro una mica distants. Com tot bon guia de muntanya vaig preparat per aquest tipus de situació, improviso amb una cinta, un arnés, i amb ajuda de la corda muntem un ràpel antipànic per si de cas, per ajudar a baixar si fes falta amb més seguretat aquesta des grimpada.
Ja passat el pas del Romeret continuem riu amunt resseguint les marques, de moment, de la ruta dels estels del sud (ruta circular de 5 dies pel Parc) fins un encreuament on nosaltres seguirem pel riu i la ruta dels estels segueix a la dreta en direcció al refugi de Font Ferrera.
Tot seguit tenim una bifurcació de dos riuets, i seguim en direcció sud-est, a 100 metres ja deixem la llera del riu, sense que porti aigua, per unes fites senyalitzant el sender a la nostra dreta, el seguim i ens porta a la pista de Caro.
Continuem per la pista en direcció sud-est fins al quilòmetre 8,7 de la ruta, 1,2 quilòmetres de distància per la pista i iniciem a la dreta un camí que ens porta durant 900 metres més pel mig del barranc de Capatx. En aquest barranc ens hem d’assegurar molt en agafar bé l’inici del sender, és complicada de seguir, que ens portarà al coll que divisem en direcció Est. Està marcat amb fita de pedres al inici, comença a la cota 925 i ascendeix en diagonal al barranc passant per davant d’una cinglera amb una cota de 1050 msm( en aquesta cinglera es veuen a sovint voltors voletejant el niu que hi ha ). Seguirem en direcció sud-est per una zona plana seguint el gps, ja que en alguna zona es perd la senda.
Seguint el track del GPS, tenim marcat un waypoint que hi posa salt de Capatx, és famós aquest salt pels escaladors de la zona, ja que als hiverns amb molt de fred es forma una cascada de gel impressionant.
Continuem per la llera d’un barranc en direcció est, que ens porta al inici d’una pista seguint el seu curs, fins al final del camí. Atenció amb el següent waypoint, perquè ens desviem uns metres de la ruta però val la pena. Ens porta cap a la font de l’Onso, a mi personalment em va encantar, ja que és un terreny prou sec i sembla un jacuzzi al vell mig del bosc. Retrocedim 100 metres per trobar un sender que creua el barranc en direcció nord, continuem fins la cota 1.175 i seguint la cota arribem a uns plans que per la seva esquerra ens porten a la pista de Casetes Velles.
Nosaltres continuem la marxa en direcció Est per la pista, fins arribar a les Casetes Velles, 150 metres abans ens ha entrat des de el sud el GR-7 i que ja no el deixarem fins arribar al Refugi Caro UEC. Molt a prop de Casetes Velles està el refugi del Mas del Frare, a uns 400 metres en direcció sud-oest, té una part lliure bastant descuidada , però ens podria servir si fes falta.
Per davant ens esperen 3,5 quilòmetres de pista que lluny de ser ben avorrida, en dies clars tenim unes vistes espatarrants, és el lloc ideal per identificar l’Airosa, la serra del Montsià, el barranc de Lloret, la Joca, el Delta del Ebre, també hi sol haver exemplars de cabra hispànica pasturant, hem de tenir ben a prop la càmera perquè marxen molt ràpid quan ens veuen. Tenim marcada la Font de la Llagosta, és una bona opció per parar, descansar i omplir cantimplores.
Després deixem la pista que marxa cap al sud i el GR-7 segueix direcció nord-est. Aquí comença una pujada cap al Coll de Pallers. A 200 metres tenim la majestuosa Cova del Vidre, aprofitarem per donar una mica d’història de fa uns pocs anys ( troballes de fa 10.000 anys). Continuem el GR-7 amunt creuant diferents barrancades del vessant sud-oriental del massís, aquest sender ens regala unes vistes espectaculars.
A prop del Coll de Pallers tenim un punt de cota marcada a 1.137, 6 , és la bifurcació de diferents senders que marxen un cap al Sud, un altre a l’Est i el GR gira grimpant un pany de paret en direcció Nord.
Arribem fins al Coll de Pallers, altura de 1.203 msm i quan ja portem recorreguts 20,8 quilòmetres de ruta. El GR-7 continua direcció Nord.
(Tenim la opció si anem bé de forces, fer el Cim del Caro, aquest desviament ens augmentaria en 240 metres de desnivell positiu i la distància en 2 quilòmetres.)
Des de el coll de Pallers baixem fins arribar a la pista de Fredes-Caro a la zona ja dels Xalets del Veïnat. Ja estem prop d’arribar, continuem pista direcció Nord-Est durant 2 quilòmetres fins arribar al Refugi. Abans d’arribar-hi passem per davant del restaurant l’Esquirol i el Refugi Caro dels Estels del sud.
Al refugi ens hi espera la Montse, que amb el seu somriure ens relaxa sabent que ja estem a casa. Una bona dutxa, un sopar excel.lent, i a dormir.
DIA 2
Ens llevem ben d’hora, esmorzem i ja toca repassar la història dels nostres avis , besavis i avantpassats . La ramaderia, la tala de boscos, la recol•lecció de bolets i uns quants anys abans la utilització dels Pous de Neu.
Després de repassar la història, , ens esperen 14 quilòmetres de recorregut , seguim la nostra marxa cap a Alfara de Carles pel GR-171 que comença al mateix refugi. Passem pel mig del Veïnat en direcció Nord-Est en una forta baixada, creuant el barranc de la Vall Figuera seguint durant 1,7 quilòmetres una quota de nivell sobre els 850 metres fins als bassis de la Solana.
A continuació tenim un descens de 350 metres aprox. de desnivell negatiu fins als Xorros del Toscar. El Toscar és una de les zones en més aigua de tot el vessant oriental del Massís. Aquí deixem el GR-171 i agafem la pista que marxa en direcció Est. Aquesta pista i més avant un sender durant 4 quilòmetres segueix una cota de entre 480 i 460 als 435 aprox. Tot aquest sender ens brinda unes vistes de 360º espectaculars. Hi divisem el Castell antic de Carles i la fàbrica de paper i de vidre en ruïnes. També les ramaderies de bous braus de la zona. Continuem fins una baixada pronunciada passat els Castellassos que ens porta fins la carretera d’asfalt TV-3422.
La continuem direcció Est durant 200 metres fins trobar el sender que segueix direcció Nord-Oest seguint el barranc de les Codines. Aquest sender l’utilitzem per retallar un bon tros de carretera asfaltada. Quan tornem a ser a l’asfalt ja divisem el Poble del Bandoler Panxampla i hi anem fins arribar als “abeuradors” del poble. Aquí i per finalitzar aquesta aventura fem la explicació de la vida de Joan Pujol i Fontanet, àlies Panxampla i amb un vermut i un variat al bar de Paco ens acomiadem dels nostres companys de muntanya d’aquest apassionants 2 dies pel Territori Panxampla.

Photo ofInici excursió parquing estrets Parrissal Photo ofInici excursió parquing estrets Parrissal Photo ofInici excursió parquing estrets Parrissal

Inici excursió parquing estrets Parrissal

Inici_excursió%2C_parquing_estrets_Parrissal

PictographInformation point Altitude 2,293 ft

inici PR a Moletes d'Arany

inici_PR_a_Moletes_d'Arany

Trams amb passarel.les de fusta

Trams_amb_passarel.les_de_fusta

inici gúbies del Parrissal

inici_gúbies_del_Parrissal

Inici Pas del Romeret

Inici_Pas_del_Romeret

Photo ofFerrada de baixada s'ha d'anar amb cuidado Photo ofFerrada de baixada s'ha d'anar amb cuidado Photo ofFerrada de baixada s'ha d'anar amb cuidado

Ferrada de baixada s'ha d'anar amb cuidado

Ferrada_de_baixada%2C__s'ha_d'anar_amb_cuidado

Font del Teix

Font_del_Teix

Entrada barranc de Capatx

Entrada_barranc_de_Capatx

Desviamenta complicat entre barranc pista i inici sender.Inici marcat a esquerra amb fita a 100 mts, aprox.

Desviamenta_complicat_entre_barranc%2C_pista_i_inici_sender.Inici_marcat_a_esquerra_amb_fita

PictographWaterfall Altitude 3,500 ft

Salt_de_Capatx

Font_de_l'Onso

Creuem el barranc i seguim el de l'esquerra

Creuem_el_barranc_i_seguim_el_de_l'esquerra

PictographRuins Altitude 3,937 ft

Casetes velles

Casetes_velles

PictographCave Altitude 3,374 ft

Cova del Vidre

Cova_del_Vidre

Punt d'aigua font de la Llagosta

Punt_d'aigua%2C_font_de_la_Llagosta

El_Toscar%2C_xorros%2C_punt_d'aigua

vistes 360º a totes les muntanyes

vistes_360º_a_totes_les_muntanyes

Photo ofAlfara de Carles- Poble del bandoler Panxampla Photo ofAlfara de Carles- Poble del bandoler Panxampla Photo ofAlfara de Carles- Poble del bandoler Panxampla

Alfara de Carles- Poble del bandoler Panxampla

Alfara_de_Carles%2C_Poble_del_bandoler_Panxampla

Vistes a les runes al Castell de Carles

Vistes_a_les_runes_al_Castell_de_Carles

Vistes espectaculars als barrancs

Vistes_espectaculars_als_barrancs

Vistes al Montsià- el Delta i la Vall.