Monsaraz, PR1 RMZ, Escritas de Pedra e Cal

Photo ofMonsaraz, PR1 RMZ, Escritas de Pedra e Cal Photo ofMonsaraz, PR1 RMZ, Escritas de Pedra e Cal Photo ofMonsaraz, PR1 RMZ, Escritas de Pedra e Cal

February 22, 2022
February 2022

near Monsaraz, Évora (Portugal)

Prachtige culturele maar ook natuurwandeling vanuit het middeleeuwse vestingstadje Monsaraz. Dit plaatsje is 1 van de best bewaarde historische plaatsen in Portugal met z'n kasteel en andere historische gebouwen.

Eerst met de auto zo'n 30 kilometer over prachtig glooiende rustige asfaltweggetjes naar de vesting vanaf onze plek op camping "Rosario" bij het gelijknamige dorpje aan het meer van Alqueva.
De camping is een rustige kleinschalige overnachtingsplek beheerd door een vriendelijk echtpaar die hun best doen om het je naar de zin te maken.
Er is volop informatie over de wijde omgeving in de bibliotheek. Men kan voor een hap eten of pizza zorgen, het sanitair is voldoende en voor de warme dagen is er een lekker zwembad.

We parkeren de auto op 1 van de parkeerplaatsen boven op de heuvel met gelijk een prachtig uitzicht op het stuwmeer en de brug naar Mourao.
Eerst lopen we de ronde door de landerijen beneden Monsaraz dus dalen we af over de leisteenpaden en komen aan de buitenkant van het dorp Telheiro vanwaar we naar het oude klooster "Convento da Orada" lopen.
Een prachtig ietwat verlopen gebouw omzoomd door palmbomen. Momenteel niet meer in gebruik.

Vlakbij bekijken we de eerste van een serie menhirs. Deze cirkel van stenen met in het midden een 4 meter hoge pilaar doet denken aan Stonehenge maar dan kleiner.
Deze monolieten stonden ooit op de plek waar nu het stuwmeer ligt en zijn later verplaats naar deze plek.

Verder lopen we en over de eerste oude romaanse brug lopen we naar Outeiro. Halverwege een oude waterpomp die pas is geschilderd in helder blauw.
Door het authentieke dorpje waar de tijd lijkt stil te staan lopen we naar menhir nummer 2.
Met zicht op Monsaraz op de heuveltop in de verte komen we aan bij "Menir do Outeiro".
Een ruim 4 meter hoge monoliet die eenzaam en alleen in het zand staat. Hij is wel fotogeniek zo met Monsaraz op de achtergrond.

Volgende stop is het kerkje in Barrada. Een wit gekalkt met helder blauwe bies afgezet gebouw met een groot ijzeren kruis op de beltoren.

Barrada uit en door velden met eeuwenoude olijfbomen waar een smal paadje doorheen slingert lopen we naar de kruising waar we rechtdoor heen en weer gaan naar het derde megalithische monument de "Menir da Bulhoa". Dit is de hoogste van de drie met zo'n 5 meter maar is wel ooit geknakt gezien de reparatie waarmee de twee delen weer op elkaar zijn gelijmd.

We moeten weer terug om op de kruising te komen waar we nu linksaf richting Monsaraz gaan. De heuvel met kasteel komt steeds beter in zicht en nadat we bij de waterbron en wasplaats gebouwd in 1723 in Telheiro zijn geweest beklimmen we de heuvel om bijna op de top door de "Porta de Evora" het middeleeuwse vestingplaatsje in te lopen.

Door de smalle straatjes gaan we nu naar het eigenlijke kasteel die er op een aantal restauratie's na nog prachtig bijstaat. Met een magnifiek uitzicht over de omgeving en het meer van Alqueva schieten we de nodige plaatjes en wandelen dan weer verder door het dorpje.
Langs de Pelourinho en de Igreja van de heilige maagd lopen we naar een andere poort om weer op de parkeerplaats uit te komen.

PictographCar park Altitude 1,289 ft

Fonte da Orada

Links aanhouden

Menir do Outeiro

Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Conceição Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Conceição Photo ofIgreja de Nossa Senhora da Conceição

Igreja de Nossa Senhora da Conceição

PictographFountain Altitude 912 ft

Fonte do Olival da Pega

PictographTree Altitude 871 ft

Langs dikke olijfbomen

Rechtdoor

Rechtdoor heen en weer naar een menhir

Menir da Abelhoa

Romaanse brug

PictographFountain Altitude 872 ft

Fonte do Telheiro

Photo ofHalverwege de klim omhoog naar Monsaraz Photo ofHalverwege de klim omhoog naar Monsaraz Photo ofHalverwege de klim omhoog naar Monsaraz

Halverwege de klim omhoog naar Monsaraz

PictographDoor Altitude 1,222 ft

De Rietjes Feb 27, 2022

Super mooie foto's

Wicky en Erick Feb 27, 2022

Hallo vrienden, dank, dank voor jullie lieve woorden🙏🙏.

• nachodaportanacho Sep 18, 2022

Nos ha gustado mucho. Una pena que hiciera mucho calor y tuviéramos que acortarla. Gracias

Wicky en Erick Sep 18, 2022

Sin esfuerzo, de nada. Saludos Wicky y Erick.

• Photo of Os Pés do Caminho
    Os Pés do Caminho Dec 30, 2023

Belo percurso com muitos motivos de interesse. Pena que tenha apanhado nevoeiro... A repetir...

Wicky en Erick Dec 30, 2023

Que pena pelo nevoeiro, mas obrigado pelo seu comentário e pelas estrelas🙏👋