Monsanto, PR 5, Rota dos Barrocais

November 23, 2021
November 2021

near Monsanto, Castelo Branco (Portugal)

Fantastische en spectaculaire wandeling in en rond Monsanto. Monsanto is een historisch dorpje gebouwd van graniet. Het ligt op de helling van de steile berg Monsanto met op de top het kasteel van Monsanto gesticht in de 11e eeuw door de Tempeliers.

Het is bijna 30 kilometer rijden vanaf onze standplaats de camping aan het meer bij Idanha-a-Nova maar ondanks dat de wandeling zelf slechts 6 kilometer is absoluut de moeite waard om hierheen te gaan. P.S. de camperplaats die wij op Googlemaps hebben gezien bestaat momenteel niet meer. Met de camper zou je beneden in het dorpje Relva makkelijk kunnen overnachten.

Wij parkeren op het uitkijkpunt bijna in het centrum van het dorp en hebben gelijk een mooi uitzicht over de vallei en zien Revla beneden liggen. Hier loopt ook de GR22 langs die rond de Serra de Esterla loopt en diverse andere antieke dorpjes aandoet.

Door de smalle staatjes wandelen we omhoog en verlaten het dorp. We komen nu op een blokkenveld aan dat Penedos Juntos heet; de Samen rotsen, diverse ronde bolders liggen op en over elkaar heen en vormen mooie doorgangen. Op een volgend uitkijkpunt kijken we richting Spanje met achter ons de contouren van het kasteel.

Verder omhoog lopend, de geel/rode tekens volgend komen we bij Capela de Sao Miguel aan. Dit fraaie dakloze granieten kerkje net buiten de fortificatie van het kasteel ligt prachtig op het plateau met hierin tientallen uitgehakte sarcofagen die ooit als grafkisten hebben gediend.

Even verder door liggen de resten van nog een kapel met mooi uitzicht over de vallei. Capela de Sao Joao.

Richting het kasteel lopend kijken we uit op het meer van Idanha waar we vandaan komen.
Door de geheime achterdeur beterden we het terrein van het kasteel. De resten van dit bouwwerk zijn in prima staat en geeft een duidelijk beeld hoe het er vroeger moet hebben uitgezien. Rondom een stevige dikke granieten muur met in het centrum nog een kapel en een zogenaamde cisterne of wateropslagput.

We genieten van deze prachtige omgeving en beklimmen de muren. Op het hoogste punt heeft men jammer genoeg een betonnen markerings-pilaar neergepoot een Geodisio. Deze doet echt afbreuk aan de prachtige zetting van dit granieten kasteel.

Via de hoofdingang verlaten we het kasteel en wandelen weer naar beneden het dorp in. Door de prachtige smalle straatjes lopen we verder naar de waterput en dan door het verlaten kurkeikenbos verder naar beneden richting Capela Sao Pedro mooi tussen de kurkbomen gelegen.

Nog iets verder ligt de rotsblokken-stapel Pedra Bolideira waar we nog een aantal mooie plaatjes schieten voordat we het zelfde pad terug omhoog lopen naar Monsanto.

Via diverse uitkijkpunten lopen we naar de Torre de Lucano, een uit restmateriaal opgetrokken klokkentoren en de verderop gelegen Iglesia Matiz, de kerk van het dorp.
Ondertussen zijn we weer op het kruispunt aanbeland waar we onze wandeling zijn begonnen en lopen terug naar de parkeerplaats.

PictographCar park Altitude 2,061 ft

Start en parkeerplaats

PictographFountain Altitude 2,148 ft

Waterbak

Monsanto uit

Photo ofPenedos Juntos ofwel de samen-rotsen Photo ofPenedos Juntos ofwel de samen-rotsen Photo ofPenedos Juntos ofwel de samen-rotsen

Penedos Juntos ofwel de samen-rotsen

Ruinas do Povoado de Sao Miguel

PictographRuins Altitude 2,360 ft

Capela de Sao Joao

Photo ofVerder omhoog tussen de bolders door Photo ofVerder omhoog tussen de bolders door Photo ofVerder omhoog tussen de bolders door

Verder omhoog tussen de bolders door

Uitzicht richting Idanha-a-Nova

PictographCastle Altitude 2,433 ft

Castelo de Monsanto

PictographCastle Altitude 2,428 ft
Photo ofToegangspoort van Castelo de Monsanto Photo ofToegangspoort van Castelo de Monsanto Photo ofToegangspoort van Castelo de Monsanto

Toegangspoort van Castelo de Monsanto

Stukje door kurkbos

PictographReligious site Altitude 1,751 ft

Capela de Sao Pedro

Photo ofRechtsaf heen en weer naar Pedra Bolideira Photo ofRechtsaf heen en weer naar Pedra Bolideira Photo ofRechtsaf heen en weer naar Pedra Bolideira

Rechtsaf heen en weer naar Pedra Bolideira

Igreja Matiz

• Photo of De Rietjes
    De Rietjes Nov 24, 2021

Jullie hebben weer een super mooie wandeling gemaakt. Hele mooie omgeving

Wicky en Erick Nov 25, 2021

Hoihoi sportieve reislustigen. Inderdaad een mooie streek en ook voor jullie om op een lijstje te zetten. Tot de volgende keer. Groetjes Wicky&Erick. 👋

• Photo of Os Pés do Caminho
    Os Pés do Caminho Feb 17, 2022

Vistas deslumbrantes... O melhor guia para visitar Monsanto... O percurso foi recentemente limpo mas merecia ser remarcado e que houvesse alguma informação no início. Mas vale mesmo muito a pena...

Wicky en Erick Feb 17, 2022

Obrigado pelo seu comentário gentil. Wicky en Erick.