Mons (Bergen), een aangename kennismaking

Photo ofMons (Bergen), een aangename kennismaking Photo ofMons (Bergen), een aangename kennismaking Photo ofMons (Bergen), een aangename kennismaking

November 11, 2021
November 2021

near Mons, Wallonia (Belgique)

Het bezoek aan een kunsttentoonstelling bracht ons ertoe enkele dagen in Bergen (Mons) te vertoeven. Eerlijk toegegeven: voor ons een compleet onbekende stad. Een doorgedreven stadsbezoek deed ons de wenkbrauwen fronsen. Mons, of Bergen, is een bezoek meer dan waard.
Wij zijn onze stadswandeling begonnen aan het hotel waar we overnachtten, maar dat hoeft u natuurlijk niet te doen. U kan deze rondwandeling beginnen en eindigen waar u maar wil, ook aan het spoorwegstation bijvoorbeeld.
Van honger en dorst zal u onderweg niet omkomen. Er is in deze stad voor elk wat wils en de Montois -want zo heten de inwoners van Mons - die wij ontmoetten, waren bijzonder vriendelijk en behulpzaam bij onze zoektocht.

PictographOvernight Altitude 142 ft

Het Martin's Dream Hotel aan de Rue de la Grande Triperie 17 werd als kapel voor de Zusters van Bélian gebouwd in de 19de eeuw. Na een grondige renovatie zijn nog overal in het gebouw de eigenheden van de kapel zichtbaar aanwezig, wat het hotel een uniek cachet geeft.

De Boulevard Dolez heeft in het midden een fraaie wandelzone.

Mons Memorial Museum

Het Mons Memorial Museum herbergt een ruime collectie militaire voorwerpen uit de jongste tien eeuwen, met een nadruk op de twee Wereldoorlogen. Mons was in 1944 de eerste Belgische stad die door het Amerikaanse leger werd bevrijd. Om dat moment te herdenken werd in 2019 - 75 jaar na datum - op deze plek een Sherman M4A1-tank op een sokkel geplaatst. Het voertuig behoorde inderdaad tot het 32nd Armoured Regiment dat indertijd als eerste Mons binnenreed.

Kunst woont in de stad

We lopen nog voorbij enkele versierde gevels in het kader van het project "Kunst woont in de stad". Eerst boven de ingang van Parking de la Halle en nadien een reis in de tijd en "l' homme des cavernes" van de kunstenaar Levalet.

Geen kunstgevel, maar gewoon de winkel van een bloemist.

We gaan rechtsaf de Rue d'Havré in en kijken op de Eglise Saint-Nicolas-en-Havré. Het is de derde kerk op deze plaats. De parochie met de heilige Nicolaas als patroon was al bekend in 1224. Het huidige kerkgebouw dateert uit 1701.

PictographMonument Altitude 70 ft

Kleurrijk beschilderde gevel in het kader van de tentoonstelling "Kunst bewoont de stad" op de hoek van Rue d'Havré en Rue de la Biche. De artiest is Blancbec en het werk kreeg de titel "Le Monstrueux".

PictographMonument Altitude 80 ft

Hier huizen de Provinciale diensten van Henegouwen.

Een voormalig schoolgebouw werd in 2004 omgebouwd tot multidisciplinaire kunstruimte met een concertzaal, vergaderzaal, polyvalente ruimte en bar.

PictographMonument Altitude 59 ft

Gerechtshof

De Cavalerie-kazerne dateert uit het midden van de 19de eeuw. Ze werd gebouwd rond een groot oefenplein. Ook de manege dateert uit die tijd. De kazerne werd grotendeels vernield tijdens een luchtbombardement in 1940. De gebouwen doen nu dienst als gerechtshof.

PictographMonument Altitude 73 ft

De twee paviljoenen aan de ingang dateren uit het jaar 1900. Zij zijn opgetrokken in rode baksteen en blauwe steen, wat typisch is voor de militaire en burgerlijke architectuur uit die tijd. Tegenover de ingang van het Gerechtshof zien we de fraaie gevel van een winkelcentrum.

PictographMonument Altitude 34 ft

Théâtre le Manège

Het Théâtre le Manège is een moderne opwaardering van de wapenkamer uit 1903 die bij de Cavalerie-kazerne behoorde. De grote zaal telt 558 zitplaatsen.

PictographMonument Altitude 65 ft

In de gebouwen van de voormalige brandweerkazerne zorgt "Arsonic" voor een rustpauze in het drukke leven. Muziek, woord en beeld in de meest diverse vormen komen aan bod in de verschillende ruimten, waaronder een auditorium met 280 zitplaatsen.

PictographMuseum Altitude 52 ft

Mundaneum

Je zou het Mundaneum kunnen beschouwen als de voorloper van het "www", het "worldwide web". Achter deze gevel zit een databank met 18 miljoen handgeschreven steekkaarten met informatie over de meest uiteenlopende zaken, samengesteld in de 19de eeuw. Tegenover het Mundaneum genieten we nog van een pareltje uit het project "Kunst bewoont de stad": "Don't sleep on your dreams" van Noir Artist.

PictographPark Altitude 92 ft

Place du Parc

Aan de rand van het park huist nu Mumons in de voormalige Visitandineskapel. Het is een museum van wetenschappen, kunst en curiosa van de Universiteit van Bergen.

Aan de rand van het park brengt Mons ook hulde aan hen die hun leven gaven voor het vaderland.

PictographMonument Altitude 97 ft

Maison Losseau

Het gerenoveerde herenhuis van de familie Losseau is sinds kort weer toegankelijk en pronkt op de Lijst van het Uitzonderlijke Onroerende Erfgoed van Wallonië. Het is dan ook een juweeltje van Art Nouveau stijl. Even verder passeren we het voormalige Justitiepaleis, een gebouw uit 1848 in neoklassieke stijl.

De Sint-Elisabethkerk is de tweede belangrijkste kerk in Mons. De oorspronkelijke kerk dateert uit de 16de eeuw. Ze werd toen gebouwd ter vervanging van een kapel. Wat we nu zien is het resultaat van verbouwingen uit de 18de eeuw. Vooral de fraaie klokkentoren valt op in de stad.

PictographMonument Altitude 110 ft

Het Koninklijk Theater werd in neoklassieke stijl gebouwd tussen 1841 en 1843. In de inkomhal hangt een 35m lang doek tegen het plafond. Het is een merkwaardige trompe-l'oeil van de kunstenaar Alexandre Obolensky.

PictographMuseum Altitude 93 ft

Het Museum voor Schone Kunsten van Bergen bezit ruim 15 000 werken, die bewaard worden in de Artotheek. In een nieuwe grote ruimte van 2000 m² worden elk jaar twee prestigieuze tentoonstellingen georganiseerd die, volgens de doelstellingen van BAM, toegankelijk zijn voor elke bezoeker.

PictographMuseum Altitude 146 ft

Via deze deur maken we de doorsteek naar de tuin van de burgemeester. In het gebouw zelf kunnen we het Musée du Doudou bezoeken, waar we alles te weten komen over de legende van Sint-Joris.

PictographPark Altitude 127 ft

Le jardin du Mayeur

De "Tuin van de Burgemeester" werd tussen 1930 en 1936 achter het stadhuis aangelegd als een stille en groene oase in het hart van de stad.

Le Ropieur

Het beeldje "Le Ropieur" dateert van 1937 en is van de hand van de kunstenaar Gober. De kwajongen in de Tuin van de Burgemeester probeert de voorbijgangers nat te spetteren.

PictographTunnel Altitude 121 ft

We nemen inderdaad het kleine tunneltje om onder het stadhuis door te lopen en opnieuw op de Grote Markt uit te komen.

PictographMonument Altitude 66 ft

Hôtel de Ville

Het stadhuis van Mons dateert uit de jaren 1458-1477, maar het klokkentorentje werd pas 250 jaar later toegevoegd. Toen wij deze wandeling maakten, ging het stadhuis schuil achter een groot doek dat de restauratiewerken moest camoufleren. Enkele ornamenten, waaronder het prachtige smeedwerk op de poort, waren wel zichtbaar.

We gaan in de Rue d'Enghien de grote witte toegangspoort binnen van het Hôtel de Graty. Dat is geen hotel, maar een statig herenhuis. We lopen verder door de tuin van het voormalig Jezuïetenklooster en kijken op de achterzijde van de kapel.

PictographTunnel Altitude 104 ft

Wanneer we de Passage Victor Hugo uitkomen, staan we in de Rue M. Bervoets. Daar gaan we heel eventjes naar links en aan de overzijde van de straat stappen we de Ruelle César in. Het poortje is altijd open en de doorgang is publiek toegankelijk.

Het kleine straatje kan ook aan de andere kant afgesloten worden met een poortje. Wanneer we daar voorbij zijn staan we in het Belfortpark.

Het Belfort

Het Belfort van Bergen staat - zoals alle Belgische belforten trouwens - op de lijst van UNESCO Werelderfgoed. Het gebouw dateert uit de jaren 1662-1669 en het is het enige Belgische belfort in barokstijl. Het is 87m hoog en herbergt een beiaard met 49 klokken. Het kan bezocht worden. Het kasteelpark ligt op het hoogste punt van de stad en biedt op verschillende plaatsen een mooi uitzicht over de stad. We verlaten het park langs het grote poortgebouw, waarin zich de Calistuskapel bevindt.

Het Spaans huis dateert uit de 16de eeuw, maar is nu aan een grondige renovatie toe omwille van stabiliteitsproblemen.

PictographMonument Altitude 97 ft

De pilaar uit 1779 staat op de plaats waar in de eerste helft van de 16de eeuw een waterput gebouwd werd. Toen die in verval geraakte sponsorde het kapittel van Sint-Waltrudis deze zuil met vaandels.

Eglise Collégiale Sainte-Waudru

Waldetrudis (of Waltrudis) van Bergen leefde van 612 tot 688 en wordt in verband gebracht met de ontstaansgeschiedenis van de stad. Daarom werd ze haar beschermheilige. De bouw van de kerk van de Kanunnikessen van Sint-Waltrudis begon in 1450 en liep tot 1621. In 1549 werd begonnen aan de bouw van de toren die 190m hoog moest worden, maar de afwerking zou er nooit komen. In de kerk bevindt zich de vergulde koets waarmee het reliekschrijn van de heilige jaarlijks wordt rondgereden. De beladen koets weegt zo'n 4000 kg en wordt getrokken door 6 paarden. Die kunnen de steile "Rampe" naast de kerk maar amper op en het is traditie dat de toeschouwers dan massaal helpen duwen. Mocht dat niet in één beweging lukken, dan brengt dit ongeluk over de stad.

Het beeld "Lucie en de vlinders" herinnert aan dagen van jeugd en zorgeloosheid. Het is zo'n 7m hoog en bestaat uit meer dan 2000 driehoekige stukken metaal die het beeld doen schitteren in de zon. Het is een werk van de Franse kunstenaar David Mesguich.

PictographPark Altitude 53 ft

Naast het plein, tegenover de kerk, zien we ook nog de gebouwen van de Artotheek en het Museum François Duesberg.

PictographTrain stop Altitude 60 ft

Spoorwegstation

Het eerste stationsgebouw van Bergen dateert van 1841. Het werd vervangen door een nieuwbouw in 1874. In 1952 was een derde versie klaar en die werd weer gesloopt in 2013. Tegen 2015, het jaar waarin Mons zich culturele hoofdstad van Europa mocht noemen, moest een spiksplinternieuw stationsgebouw van de hand van de Spaanse architect Santiago Calatrava, afgewerkt zijn. Maar de werken liepen ernstige vertragingen op en de oorspronkelijke prijsschatting steeg van 37 miljoen euro naar 324 miljoen.

PictographMonument Altitude 232 ft

Op de Place Nervienne valt onmiddellijk het lange gebouw met de twaalf bogen op. Het is de voorgevel van de kazematten, een militair bouwwerk uit de Hollandse Tijd (1815 - 1830). Achter elke boog gaat een gang schuil met een lengte van 30 tot 50 meter. Het gebouw bood onderdak aan 2000 militairen en heeft een oppervlakte van 8500 m². Vermits Mons nooit aangevallen werd na de bouw van deze kazematten, zijn ze ook nooit in hun oorspronkelijke functie gebruikt geweest.

Via het kleine paadje in de hoek van het plein, verlaten we de Plaçe Nervienne. We kijken op het kleine kerkje van Notre-Dame-de-Messines de Mons.

Vanop de Vismarkt kijken we terug op de kleine parochiekerk van de Heilige Nektarios en het grote gebouw van de Kunstacademie.

• Davy Windels Mar 21, 2022

Leuke wandeling in het centrum van Mons

• Photo of Nidonk
    Nidonk Mar 21, 2022

Danku

• Photo of WaJe
    WaJe May 11, 2022

Chapeau Nidonk! Eerste keer Mons en ik vond het een super aangename kennismaking. Heel toffe wandeling, veel gezien, goede info, een lekkere lentezon maakte het allemaal net nog iets aangenamer. Dikke bedankt, W