Monistrol - Monestir de Montserrat - St. Jeroni (100 cims) - Monistrol

Photo ofMonistrol - Monestir de Montserrat - St. Jeroni (100 cims) - Monistrol Photo ofMonistrol - Monestir de Montserrat - St. Jeroni (100 cims) - Monistrol Photo ofMonistrol - Monestir de Montserrat - St. Jeroni (100 cims) - Monistrol

January 21, 2023
January 2023

near Monistrol de Montserrat, Catalunya (España)

Monistrol - Monestir de Montserrat - St. Jeroni (100 cims) - Monistrol

Montserrat és una muntanya màgica que atrau a molts visitants, no només per motius religiosos o per les seves excel·lències culinàries, sinó també per la quantitat de rutes que hi ha. Lloc de pelegrinatge per a molts i visita obligada per altres, va ser declarat Parc Natural l'any 1987 amb la finalitat de preservar la seva fauna, flora i singularitat.

Aquesta ruta concretament, s'inicia a la població de Monistrol de Montserrat i puja fins al cim més alt de la comarca de l'Anoia i el Bages, Sant Jeroni (1.236 m.), passant pel Monestir de Montserrat. Malgrat ser una ruta molt transitada, no té dificultat tècnica però acumula un desnivell importat, en especial el tram que va del Monestir fins al cim de Sant Jeroni.

Des de l'inici, el camí està indicat amb les marques blanques i vermelles de GR, fins a agafar l'anomenat "Camí de les Aigües" per iniciar l'ascens de Monistrol fins al Monestir de Montserrat. El primer tram es realitza pel GR-5 per, més endavant, agafar un trencall a la dreta que ens conduirà al Monestir per l'anomenada "Drecera dels Tres Quarts", que forma part del GR-96. Aquest camí agafa el sobrenom de "Drecera dels Tres Quarts", perquè permet arribar al Monestir en 45 min.

Més endavant ens trobarem amb la unió entre la "Drecera de Tres Quarts" i el "Camí de les canals". La major part del camí és corriol, però també hi ha moltes escales, bona part amb graons irregulars, fins arribar a l'estació del tren-cremallera i l'estació del funicular de Sa Cova.

Una vegada a dalt, és visita (quasi) obligada el Monestir Benedictí de Montserrat, quedant just a la dreta tot el complex monàstic on es pot visitar La Moreneta, patrona de Catalunya. El traçat del camí, continua a la Plaça de l'Abat Oliva, just a l'esquerra de la font "El nervi de la llibertat", passada ja l'estació del funicular de Sa Cova. En aquest cas, la pujada a Sant Jeroni es fa per les escales dels pobres, que marcaran l'inici del camí vell a St. Jeroni, una ruta una mica més exigent però més ràpida per arribar al cim.

Durant els propers 40 minuts, el camí s'adrentarà a la muntanya pujant més de 1.000 graons que porten fins al cim. Primer cal creuar un pas estret anomenat "Pas dels Francesos" i més amunt hi ha l'ermita i la Plaça de Santa Anna. Seguint les marques el camí ens portarà al "Pla dels Ocells" (930 m.), on la vegetació es torna més abundant i el camí una mica més planer, fins arribar a la bifurcació amb el Camí Nou de Sant Jeroni, que ve del funicular de Sant Joan.

Deixant el camí vell i el camí nou enrere, passats 10 min. de pujada intensa, arribarem a l'ermita de Sant Jeroni. En aquest punt cal seguir el camí de l'esquerra, que en pocs minuts ens portarà al mirador del Mossèn Jacint Verdaguer, on es pot prendre un petit respir abans de conquistar el cim, al que només s'hi pot accedir per un camí d'escales.

Una vegada al cim de Sant Jeroni, les vistes 360º són espectaculars. Es pot divisar el Pirineu, el Montseny, Collserola, Sant Llorenç del Munt, Mont Perdut i l'Aneto amb l'ajuda d'una Rosa dels Vents gegant. En un dia clar i sense núvols, fins i tot es poden veure les Illes Balears.

Comença de nou el camí de baixada, i agafant el trencall de la dreta a l'ermita de Sant Jeroni, el camí permet accedir a l'antena i l'antiga estació del funicular, que havia estat el més vertical d'Europa.

El camí de baixada es fa només en part igual que el camí de pujada. Cal estar atent a la bifurcació del camí, que marca en direcció a l'estació del funicular de Sant Joan. A partir d'aquí, ja al "Pla de les Taràntules" agafarem la pista asfaltada que condueix de nou al Monestir de Montserrat, que rep el nom de "El Camí de les Ermites". Pel camí es troba la bassa i l'ermita de Sant Miquel.

Una vegada al Monestir de Montserrat, la baixada es fa pel mateix camí que la pujada, seguint el camí de "la Drecera dels Tres Quarts", fins ajuntar-se de nou amb el "Camí de les Aigües"" que porta a Monistrol de Montserrat, final de la ruta.

* Com arribar al punt d'inici de la ruta:

1. En transport públic:
És possible arribar-hi fàcilment amb tren (línia R5) i en autobús (línies 750, 783, 784, 758 i 850) des de Barcelona (Més informació d' horaris a www.sagales.com).

2. En vehicle privat:
Carretera C-55, sortida "Montserrat".

Monestir de Montserrat

Vistes del Monestir

Photo ofSt. Jeroni (1.236 m.) i Rosa dels Vents Photo ofSt. Jeroni (1.236 m.) i Rosa dels Vents Photo ofSt. Jeroni (1.236 m.) i Rosa dels Vents