Mondarrain

April 12, 2020
August 2019

•   4.3 1 review

near Itxassou, Nouvelle-Aquitaine (France)

Un del cims més bells d'Euskalherria segons la referència en que basem la nostra sortida (revista Euskalherria, n. 1 desembre de 2003). L'excursió, segons la ressenya, comença a Itsasu (Itxassou a la grafia oficial) concretament a La Place, al costat del fronton. Un cop allà trobem que l'aparcament és minúscul per la gran quantitat d'excursionistes que pugen aquest cim i que arreu del municipi (una llarga col·lecció de nuclis disseminats) hi ha cartells que recorden que els forasters tenim prohibit aparcar fora dels comptats aparcaments condicionats i amenacen amb fortes multes. Molt acollits, la veritat, no ens sentim. Cap àrea de camping car.... ens veiem obligats a fer nit a un càmping a uns quants quilòmetres lluny i tornar l'endemà.
Aparquem, finalment al costat de l'església de Sant Fruitós a Errobi i escalfem els músculs pels carrers d'Itsasu per anar a trobar el camí suggerit a la ressenya. La falta de senyalització i la limitada visibilitat per boira ens desaconsella aventurar-nos més. A la baixada, ja més familiaritzats amb el terreny, escurcem camí per un sender directe a Errobi.
Passat el barri de Larrondoa [16 min; 69 m] aviat trobarem senyals per a pujar a Mondarrain. El camí fa un parell de llaçades al boscs fins a sortir al llogarret de Orkazberroa [35 min; 133 m] on creuem el carrer asfaltat i reprenem el camí pel bosc, dues llaçades entre pastures i abeuradors per al bestiar per seguir en una rampa continuada en un terreny més esclarissat entre falgueres. En arribar a prop d'una casa [1h; 317 m] el camí gira (sense senyals visibles) primer a l'esquerra i tot seguit a la dreta rodejant la finca per sortir al coll de Legarre [1h 5 min; 325 m].
Al coll de Legarre, dues troballes: un camí ben senyalitzat cap al cim i un munt de cotxes aparcats als vorals de la carretera local que hi passa. què hi farem?
Seguim, doncs, pel camí ja a la vista del nostre objectiu (si la boira no l'amaga) rodejats de pastures i falgerars, rodegem per la dreta un clap de pins plantats i baixem suaument al coll de Amezketa [1h 30 min; 465 m] on prenem un corriol que puja decidit fins a un petit bosc de faigs monumentals [1h 50 min; 640 m] seguim entre els grans arbres i tot seguit entre blocs de roca fins un replà [2h; 629 m] o girem a l'esquerra seguint fites per una zona d'escalada en bloc on trobarem el sender que entre els blocs ens duen al cim de Mondarrain [2h 5 min; 741 m].
En arribar al cim descobrim restes de construccions, els murs d'una vella fortificació romana aixecada al capdemunt del cim.
En el descens, seguim el mateix itinerari fins que, passat Orkazberroa, en un gir a l'esquerra trobem, enfront, un camí cap al pas de Roland que ens durà al llogarret d'Errobi on haviem deixat el cotxe. Temps de caminada efectiva: 3h 30 min.

Berruetenea and Chemin de L'église

Camí al Pas de Roland

Unpaved Road

Chemin d'Atharri Xola

Chemin de l'église (Elizako bidea)

Zona escolar

Col d'Amezketa

Col D'amezketa

Photo ofenllacem amb l'itinerari des de La Place Photo ofenllacem amb l'itinerari des de La Place Photo ofenllacem amb l'itinerari des de La Place

enllacem amb l'itinerari des de La Place

Pic Du Mondarrain 749

Sender a Errobi

Sendero

sender que voreja la casa