Photo ofMoianès (Calders): Ctra N 141-Camí Ral a Berga-Font de les Tàpies-Torrent de les Tàpies-Mas les Tàpies-Roureda Photo ofMoianès (Calders): Ctra N 141-Camí Ral a Berga-Font de les Tàpies-Torrent de les Tàpies-Mas les Tàpies-Roureda Photo ofMoianès (Calders): Ctra N 141-Camí Ral a Berga-Font de les Tàpies-Torrent de les Tàpies-Mas les Tàpies-Roureda

June 12, 2023
June 2023

near Navarcles, Catalunya (España)

Senzilla passejada pel Moianès, pel terme de Calders per anar a veure l'aspecte de la Font de les Tapies, el Salt i el Gorg, que després de les recents pluges han revifat una mica. Ruta sense cap dificultat, curta i amb desnivell mínim que ens permet fer un bonic recorregut en un parell d'hores per una zona rural molt agradable i tranquil.la. Sempre més recomanable fer-la després de pluges per gaudir del bonic espai de la Font de les Tàpies, un lloc molt especial amb curiosos espais d'aigua, una bassa/safareig, una font natural, un gorg i un considerable salt d'aigua. Avui, tot i que el salt no portava pràcticament cabal, la resta sí presentava un bon aspecte degut a les darreres pluges.
Comentat això, els punts de pas són:
Aparcament a cruïlla de camins Camí Mas les Tàpies (carretera N-141c/C-641 Pk 10, 8 aprox.)-Plans de les Tàpies-Camí Ral de Barcelona a Berga-Barraca de Pedra Seca-GR 151-Font de les Tàpies-Torrent de les Tàpies-Camí Ral de Manresa a Vic-GR 151/PR.C 197-Mas Les Tàpies-Roureda de les Tàpies-Camí de les Tàpies-Aparcament.
Descripció de la ruta:
Deixem la carretera N-141c/C-641 al PK 10, 8 aproximadament, i accedim a la pista que porta al Mas les Tàpies. Fem uns 200 metres per la pista, que està en bon estat, i aparquem a una cruïlla de camins. Agafem el que surt direcció Oest, arribant aviat a un pal info on girem dreta fins arribar als Plans de les Tàpies on anem cap a l'esquerra al costat d'uns bonics camps conreats, pel camí Ral de Barcelona a Berga. Passarem al costat d'una bonica cabana de pedra seca i arribarem a un altre pal info que ens marca el GR 151. Aquí girem esquerra, a la tornada tornarem a passar per aquest punt. De seguida veurem un monòlit amb el nom de Emmanuel Peypoch Sala, crec que era un religiós que va ser afusellat a aquest lloc al 1936. Aquí girem dreta i seguim un curt tram fins agafar un corriol que ens surt per la banda dreta. Ara hem d'anar agafant diversos desviaments, fins apropar-nos a una altra Barraca de Pedra Seca que està al final d'un camp. No arribem ja que està tot sembrat. Tornem al camí, seguim per un corriol i enllaçarem amb un camí més ample que seguirem cap a l'esquerra. Aquest és l'únic tram on hem d'anar amb una mica de compte ja que és algo pedregós, però sense cap problema.
De seguida arribarem a la zona de lleure de la Font de les Tàpies, just on està el Torrent de les Tàpies. Aquí trobarem diversos elements, un bonic plataner, una bassa/safareig a sota d'una cova, un bonic gorg, un salt d'aigua, i una pujada al costat d'una petita caseta, per on hi ha canalitzada la sortida d'aigua de la surgència de la Font, que cau a la bassa. Es pot pujar, anant amb atenció, ja que pot estar relliscós, fins a la surgència, que de fet és la Font de les Tàpies, una petita bassa per on va sortint l'agua entre la roca. Als nostres peus tenim el Gorg, avui amb bon aspecte, inclús he vist uns peixos força grans.
Al costat de la Bassa/Safareig inferior tenim un petit saltant d'aigua que va cap al Gorg. En conjunt tot l'entorn és molt maco i relaxant. La única nota negativa les deixalles que he recollit, diverses botelles (alguna trencada), gots, plàstics, llaunes, etc. Ho he deixat el millor que he pogut, afortunadament sempre porto a la motxilla un parell de bosses d'escombraries per aquests casos. El problema és que he hagut de carregar la bossa durant la resta de la ruta. Que hi farem.
Després de voltar una estona per l'entorn, fent fotos i gaudint del lloc, agafarem el corriol marcat com a PR, en pujada. Sempre cap a la dreta, i arribarem a la part superior del salt. Atenció a aquest lloc que té una bona caiguda i pot estar relliscós. Aquí hi ha unes restes d'alguna construcció, suposo que hidràulica, potser una resclosa.
Ara hem de remuntar el Torrent, on avui encara es podien veure uns tolls d'aigua. Més endavant agafarem un corriol cap a la dreta. Si seguim recte, arribarem al Centre d'Art Contemporani El Forn de la Calç, lloc que encara no he visitat així que no puc donar dades. Creuarem el Torrent i ara seguirem pel seu costat però en direcció contraria, fins enllaçar amb una pista on hi ha un pal info. Aquí anem dreta. Estem al GR-151/PR-C 197.
Continuem i de seguida arribarem al Mas Les Tàpies, antiga construcció força reformada i amb una capella adosada, la Immaculada. Aquí tenim boniques vistes de Montserrat. Continuem per la pista fins a enllaçar amb el Camí Ral de Barcelona a Berga per on hem passat a l'anada. Ara girarem esquerra, farem un tram igual i a la següent intersecció tornarem a girar esquerra com si tornéssim al Mas Les Tàpies. No arribarem, ja que anirem dreta, per anar cap a la bonica Roureda de les Tàpies, un conjunt de bonics roures.
Aquí podem continuar recte pel PR o girar dreta per la pista, arribarem al mateix punt, a on hem aparcat a la cruïlla de pistes.
Espero us agradi!!

Pal info. Dreta

Barraca Pedra Seca

Pal info. Esquerra GR 151

Photo ofMemorandum Emmanuel Peypoch Sala. Dreta Photo ofMemorandum Emmanuel Peypoch Sala. Dreta Photo ofMemorandum Emmanuel Peypoch Sala. Dreta

Memorandum Emmanuel Peypoch Sala. Dreta

Camp i Barraca Pedra Seca

Area de Lleure Font de les Tapies

Font de les Tapies

Gorg

PictographCave Altitude 1,070 ft

Photo ofPart superior Salt. Restes construccions. Esquerra per torrent Photo ofPart superior Salt. Restes construccions. Esquerra per torrent Photo ofPart superior Salt. Restes construccions. Esquerra per torrent

Part superior Salt. Restes construccions. Esquerra per torrent

Tolls

Torrent de les Tapies

Creuem torrent

Vistes a Montserrat i al Montcau

Photo ofEnllaç pista. Pal info. Dreta. Vistes a Mas les Tapies Photo ofEnllaç pista. Pal info. Dreta. Vistes a Mas les Tapies Photo ofEnllaç pista. Pal info. Dreta. Vistes a Mas les Tapies

Enllaç pista. Pal info. Dreta. Vistes a Mas les Tapies

Pal info Cami Ramader. GR-151/PR-C 197

Pal info. Esquerra

Photo ofMas les Tapies i Capella de la Immaculada Photo ofMas les Tapies i Capella de la Immaculada Photo ofMas les Tapies i Capella de la Immaculada