MIRJAVE, LADIZ میرجاوه، چشمه غار لادیز، قبرستان هفتادملا

Photo ofMIRJAVE, LADIZ میرجاوه، چشمه غار لادیز، قبرستان هفتادملا Photo ofMIRJAVE, LADIZ میرجاوه، چشمه غار لادیز، قبرستان هفتادملا Photo ofMIRJAVE, LADIZ میرجاوه، چشمه غار لادیز، قبرستان هفتادملا

April 17, 2016
March 2016

near Mīrjāveh, Sistan and Baluchestan (Iran)

سفر به استانی که تقریباً به اندازه مجموع سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان وسعت دارد، آنهم در زمانی کوتاه، سخت و مستلزم صرفه نظر کردن از برخی جاذبه هاست، از زاهدان به سمت مرز میرجاوه حرکت کردیم و طبق برنامه شب باید به خاش برسیم، دیدنی های این مسیر، زیاد و وقت ما اندک، بنابراین ما علاوه بر گشت کوتاهی در شهر میرجاوه، غار لادیز و گورستان هفتاد ملا را برای دیدن گلچین کردیم، و در آخر هم سری به روستای سنگان شهرستان خاش و سرو کهنسال آن خواهیم زد...

میرجاوه شهرستان مرزی استان سیستان و بلوچستان است به مرکزیت شهر میرجاوه و در فاصله 84 کیلومتری جنوب شرقی زاهدان که به تازگی از شهرستان زاهدان جدا شده است.

مقصد بعدی چشمه غار لادیز (Ladiz) است، که در فاصله تقریبا شانزده کیلومتری میرجاوه و در نزدیکی روستای لادیز قرار دارد، این غار طبیعی که به گردشگاهی برای اهالی استان بدل شده است در تمام طول سال دارای آب روان است که باعث افزایش جاذبه آن می شود، متاسفانه به دلیل کمبود وقت و نداشتن تجهیزات لازم، از این غار تنها فیض دیدن همان چند متر اول نصیب ما شد، که البته همان هم خالی از لطف نبود.

جاده را به سوی تمین پیش می گیریم...

گورستان هفتاد ملا در نزدیکی روستای کوچک روپس از توابع دهستان تمین بخش لادیز شهرستان میرجاوه قرار دارد که به راستی یکی از جاذبه های چشم گیر این استان است. از پیشینه و قدمت این گورستان اطلاعات چندان مستدلی در اختیار نیست اما گفته می شود قدمتی بالغ بر هشتصد سال دارد.

44 کیلومتر پس از میرجاوه یک جاده فرعی در سمت راست هدایت گر مسیر به سوی قبرستان هفتاد ملا است. از این نقطه تا هفتاد ملا 20 کیلومتر مسیر در پیش است و در این بین از روستای تمین نیز گذر می کنید. سه کیلومتر انتهایی مسیر یعنی پس از روستای جش jesh تا روپس خاکی می باشد ولیکن با احتیاط می توان از آن گذر کرد. با نزدیک شدن به روپس کم کم نمای قبرستان در دامنه کوه نمایان می گردد.

مسیر را به سمت خاش ادامه می دهیم و قبل از تاریکی سری به روستای سنگان می زنیم، سرو کهنسال این روستا شهرت بالایی دارد... روستای سنگان از توابع شهرستان خاش می باشد که در فاصله تقریبا پنجاه کیلومتری شمال شرقی خاش واقع شده است.
همزمان با تاریکی هوا به خاش رسیدیم، خسته از یک روز پر اتفاق، اقامت شیرینی داشتیم و صبح روز بعد دیداری خیلی کوتاه از قلعه حیدر آباد خاش به عمل آوردیم، پیش به سوی ایرانشهر و دیدنی های اطراف آن...

ادامه مطلب و عکس ها در وبلاگ سفر به طبیعت ایران:

گزگ

• Photo of mahsa payan
    mahsa payan Apr 17, 2016

قبرستان هفتاد ملا يكي از جاذبه هاي زيباي ميرجاوه و استان سيستان و بلوچستان در كوهپايه هاي تفتان