Mirador Solar de Tristaina (Ordino Arcalís- Andorra)

Photo ofMirador Solar de Tristaina (Ordino Arcalís- Andorra) Photo ofMirador Solar de Tristaina (Ordino Arcalís- Andorra) Photo ofMirador Solar de Tristaina (Ordino Arcalís- Andorra)

October 3, 2023
October 2023

near El Serrat, Ordino (Andorra)

Avui voltarem per terres Andorranes, en concret, ens desplaçarem fins l’estació d’esquí d’Ordino Arcalís.
Primer farem uns apunts sobre el Mirador Solar de Tristaina segons indiquen els plafons que trobem abans d’arribar al mirador .
Aquest mirador es concep com un rellotge solar en honor al sobrenom del Pic d’Arcalís: “La muntanya Solar”. Amb un suport principal en forma de trípode, el gnòmon central te una longitud de 27 metres i està inclinat 42.55º. La seva funció principal és la de provocar l’ombra precisa en el pla horitzontal per donar lloc al rellotge solar horitzontal. L’estructura està situada exactament segons la direcció nord-sud solar i el compliment de la seva funció esta condicionat pel solstici d’estiu, en què l’extrem de la seva ombra es projecta dins del recinte de la passarel·la.
Aquest mirador està situat al Pic Peyreguils (2071 metres), el diàmetre de l’anell és de 25 mertres i una amplada de 1.25 metres. L’estructura pesa 32 tones i està suspesa sobre el terreny per oferir una sensació de caiguda i grans visuals. Amb només quatre punts de recolzament sobre el terreny, la seva instal·lació assoleix una afectació mínima a l’entorn gràcies al seu disseny i s’integra en el paisatge en unes vistes de 360º des d’on podem veure tant la zona Andorrana com la Francesa on hi podrem veure al voltant del 14 estanys de diferents mides.
Aquest mirador ofereix vistes dels principals pics de la parròquia d’Ordino, entre els quals hi ha el Pic d’Arcalís també anomenat “La muntanya Solar”. Aquest sobrenom és degut a un fenomen natural extraordinari que succeeix una vega a l’any. Cada 7 d’agost a les 7:37 h del matí, el sol és visible durant 3 minuts per un forat que hi ha a la roca . Aquest fenomen natural va ser descobert per Bonaventura Adellach durant les expedicions nocturnes al Pic d’Arcalís.
També, dalt de la carena hi trobarem dues taules orientatives tant de la zona Andorrana com de la Francesa amb una ressenya dels principals pics tant de la zona Andorrana com de la Francesa.
Coordenades de l’aparcament:
42º3.899’ 1º28.923’ / 42º37’53.9” 1º28’55.4” / 42.6311650 1.4820050
Anem en direcció al final de l’aparcament i al costat esquerra del mateix ja hi trobarem plafons informatius i uns metres més amunt ja hi veiem un pal informatiu que en aquest cas ens indica que em d’anar a l’esquerra en direcció a l’estany de Creussans per una pista costeruda.
Seguim per aquesta pista de força pendent positiva tot contemplant el paisatge de l’estació d’esquí a mida que anem guanyant alçada. Arribarem a l’estany de Creussans, on farem el tancament de la circular, continuem per la mateixa pista fins que veurem un pal indicador que assenyala Port de Creussans i Pic de Peyreguils a l’esquerra, estanys de Tristaina a la dreta. De moment anem a la dreta per veure els Estanys de Tristaina des de dalt i ens acostem al mirador del Roc Vaquer, un turó que tenim a la dreta, però a l’igual des de baix tant sols veiem el del mig i el de més amunt, per tant aquest tram el podem deixar de fer, doncs des del Mirador veiem els tres estanys amb una gran perspectiva.
Retornem a la pista i continuem pujant tot passant pel costat d’uns aiguamolls i amb forta pujada arribarem on deixa la gent el telecadira. Uns metres més amunt arribaré a la cresta què fa frontera entre Andorra i França.
Aquí hi trobarem dues taules orientatives del que estem veient en les dues vessants, evidentment les vistes són realment impressionants per amb dos costats.
Continuem en direcció al mirador i en uns 15’ hi arribem, per sort no hi ha gaire gent i podem voltar amb tota tranquil·litat, les vistes panoràmiques son excel·lents a 360º . Val la pena tota la pujada per veure tota aquesta orografia tant escarpada i encisadora.
Tornem enrere fins on trobem el rètol de la frontera Andorrana i Francesa. Prenem el corriol de l’esquerra i tot seguit ja hi trobem un pal informatiu, continuem en direcció al Port de Creussans, tot seguint el punts grogs per un corriol estret i que passa pel costat d’una bona caiguda. Superat aquest incòmode tram arribarem al Port de Creusssans, on hi ha una placa metàl·lica dedicada a Mn Cinto Verdaguer. Aquí mateix, a l’esquerra prenem un corriol que baixa i que ens portarà a l’Estany de Creussens. Continuem a la dreta desfent camí fins arribar a l’aparcament.
Magnífica ruta..
Hoy andaremos por tierras Andorranas, en concreto, nos desplazaremos hasta la estación de esquí de Ordino Arcalís.
Primero haremos unos apuntes sobre el Mirador Solar de Tristaina según indican los paneles que encontramos antes de llegar al mirador.
Este mirador se concibe como un reloj solar en honor al apodo del Pico de Arcalís: “La montaña Solar”. Con un soporte principal en forma de trípode, el gnomon central tiene una longitud de 27 metros y está inclinado 42.55º. Su función principal es la de provocar la sombra precisa en el plano horizontal para dar lugar al reloj solar horizontal. La estructura está situada exactamente según la dirección norte-sur solar y el cumplimiento de su función está condicionado por el solsticio de verano, en el que el extremo de su sombra se proyecta dentro del recinto de la pasarela.
Este mirador está situado en el Pic Peyreguils (2071 metros), el diámetro del anillo es de 25 mertres y una anchura de 1.25 metros. La estructura pesa 32 toneladas y está suspendida sobre el terreno por ofrecer una sensación de caída y grandes visuales. Con sólo cuatro puntos de apoyo sobre el terreno, su instalación alcanza una afectación mínima al entorno gracias a su diseño y se integra en el paisaje en unas vistas de 360 º desde donde podemos ver tanto la zona Andorrana como la Francesa donde podremos ver alrededor de los 14 estanques de diferentes tamaños.
Este mirador ofrece vistas de los principales picos de la parroquia de Ordino, entre los que se encuentra el Pico de Arcalís también llamado “La montaña Solar”. Este apodo se debe a un fenómeno natural extraordinario que sucede una vez al año. Cada 7 de agosto a las 7:37 h de la mañana, el sol es visible durante 3 minutos por un agujero que hay en la roca. Este fenómeno natural fue descubierto por Bonaventura Adellach durante las expediciones nocturnas en el Pic d'Arcalís.
También, en lo alto de la cresta encontraremos dos tablas orientativas tanto de la zona Andorrana como de la Francesa con una reseña de los principales picos tanto de la zona Andorrana como de la Francesa.
Coordenadas del aparcamiento:
42º3.899’ 1º28.923’ / 42º37’53.9” 1º28’55.4” / 42.6311650 1.4820050
Vamos en dirección al final del aparcamiento y en el lado izquierdo del mismo ya encontraremos paneles informativos y unos metros más arriba ya vemos un poste informativo que en este caso nos indica que debemos ir a la izquierda en dirección al 'estany de Creussans por una pista empinada.
Seguimos por esta pista de bastante pendiente positiva contemplando el paisaje de la estación de esquí a medida que vamos ganando altura. Llegaremos al lago de Creussans, donde haremos el cierre de la circular, continuamos por la misma pista hasta que veremos un poste indicador que señala Puerto de Creussans y Pic de Peyreguils a la izquierda, estanques de Tristaina a la derecha. De momento vamos a la derecha para ver los Estanys de Tristaina desde arriba y nos acercamos al mirador del Roc Vaquer, una colina que tenemos a la derecha, pero al igual desde abajo tan sólo vemos el del medio y el de más arriba, por tanto este tramo lo podemos dejar de hacer, pues desde el Mirador vemos los tres estanques con una gran perspectiva.
Volvemos a la pista y continuamos subiendo pasando junto a unos humedales y con fuerte subida llegaremos donde deja la gente el telesilla. Unos metros más arriba llegaré a la cresta que hace frontera entre Andorra y Francia.
Aquí encontraremos dos tablas orientativas de lo que estamos viendo en las dos vertientes, evidentemente las vistas son realmente impresionantes por ambos lados.
Continuamos en dirección al mirador y en unos 15' llegamos, por suerte no hay mucha gente y podemos dar vueltas con toda tranquilidad, las vistas panorámicas son excelentes a 360º. Merece la pena toda la subida para ver toda esta orografía tan escarpada y encantadora.
Volvemos atrás hasta donde encontramos el rótulo de la frontera Andorrana y Francesa. Tomamos el sendero de la izquierda y seguidamente ya encontramos un poste informativo, continuamos en dirección al Puerto de Creussans, siguiendo los puntos amarillos por un sendero estrecho y que pasa junto a una buena caída. Superado este incómodo tramo llegaremos al Puerto de Creusssans, donde hay una placa metálica dedicada a Mn Cinto Verdaguer. Aquí mismo, a la izquierda tomamos un sendero que baja y que nos llevará al Estany de Creussens. Continuamos a la derecha deshaciendo camino hasta llegar al aparcamiento.
Magnífica ruta.

Fotos camí

Indicacions Estanys de Tristaina

Inici costat restaurant

Photo ofMirador de Tristaina = Pic de Peyreguils Photo ofMirador de Tristaina = Pic de Peyreguils Photo ofMirador de Tristaina = Pic de Peyreguils

Mirador de Tristaina = Pic de Peyreguils

Mirador de Tristaina des de lluny

Pal Indicador

Port de Creussans

Rectes Estany de Creussans

Photo ofRètol Frontera Andorra-França, Corriol esquerra Photo ofRètol Frontera Andorra-França, Corriol esquerra Photo ofRètol Frontera Andorra-França, Corriol esquerra