Photo ofMillares,Barranc del Naixement,Font de las Donas,Font i Cascada dels Escalons,Castillet,Cascada el Chorrador del Bosc,el Balsó Photo ofMillares,Barranc del Naixement,Font de las Donas,Font i Cascada dels Escalons,Castillet,Cascada el Chorrador del Bosc,el Balsó Photo ofMillares,Barranc del Naixement,Font de las Donas,Font i Cascada dels Escalons,Castillet,Cascada el Chorrador del Bosc,el Balsó

August 9, 2023
August 2023

near Millares, Valencia (España)

Millars és un municipi del País Valencià. Situat a l'interior de la província de València, a la comarca de la Canal de Navarrés.

Emplaçat en el massís cretàcic de Caroig, en la clivella oberta pel riu Xúquer entre la Mola de Cortes, a l'oest, i la serra de Cavallon, al nord-est.

El riu Xúquer, el seu principal accident geogràfic, li serveix de límit amb Dosaigües i Tous. A part del Xúquer recorren el terme les rambles del Sabinat, Seca, Canilles i Pileta.

Anem amb la descripció de la ruta:

La dificultat de la ruta és subjectiva i depén del costum de cadascú en la pràctica del senderisme.

Deixem el nostre vehicle estacionat a l'avinguda Hermanos Sáez Merino i des d'ací iniciem el nostre recorregut de hui, sortim ràpidament del poble i ens n'anem cap al Barranc del Naixement, tot i que aquest estiu no té molta aigua és un barranc preciós el qual paga la pena anar a conéixer sense cap dubte, al cap de pocs minuts d'estar caminant per aquest barranc fem la primera parada per anar a veure la Font de las Donas, certament és un raconet molt bonic, inclús podria considerar-se màgic per la seua gran bellesa. En la descripció del seu waypoint us he deixat informació sobre aquesta font.

Reprenem el nostre camí caminant tranquil·lament entremig d'una bonica albereda, ara ens dirigim cap a la Font i cascada dels Escalons, com he dit anteriorment aquest estiu està sent molt sec i la seua cascada no té l'espectacularitat d'altres vegades.

Com bé indica el seu nom per poder veure aquesta font i la seua cascada hem de baixar uns escalons per arribar fins a ella, una vegada l'hem visitat continuem i ara ens n'anem cap al Castillet també conegut com a castell de Baix al qual apleguem pocs minuts després, ja que es troba molt prop de l'anterior font.

Per si teniu curiositat en conèixer la història d'aquest castell, us he deixat tota la informació en la descripció del seu corresponent waypoint.

Una vegada hem acabat de veure el Castillet continuem amb el nostre recorregut i fem marxa cap a la impressionant cascada del Chorrador del Bosc.

Sense restar-li importància a la resta d'enclavaments de la localitat en la meua humil opinió un dels llocs més impressionants de Millars és el Chorrador del Bosc, popularment conegut en l'actualitat com “el Monstre”. Està situat en el tram baix del Barranc del Naixement, abans de la seua desembocadura en el Riu Xúquer.

El curs del barranc, alimentat per les nombroses fonts de la Mola de Cortes, forma en aquest tram una espectacular cascada, que aconsegueix més de 60 metres d'altura, accessible mitjançant la senda de Sansón.

Abans d'arribar a la cascada veurem el Molino dels Moros i un pi quasi derrocat damunt d'un dels seus fràgils murs, al costat d'ell, trobem el començament de la baixada de la senda de Sansón, on el seu primer tram és per uns 20 escalons de ciment i, després agafem la sendera fins a arribar a l'anomenada pedrera/runar, aquest tram és el més complicat de tota la ruta, és un lloc on heu d'extremar la precaució per ser una empinada baixada de pedres amuntegades, un camí que està més ben habilitat que anys anteriors per molt difícil que semble la seua baixada.

Una vegada hem superat el pas del runar/pedrera encara hem d'anar molt amb compte en els últims metres abans d'arribar als peus de la cascada, ja que hi ha algun pas un poc complicat, de fet pense que el motiu de què aquest indret tan bonic no estiga massificat és el seu difícil accés, tot i no ser fàcil si esteu acostumats a fer senderisme, no crec que tingueu grans problemes en baixar, però preferisc advertir prèviament a la gent perquè no es confíe, aneu amb precaució.

Una vegada a la base de la cascada veiem recompensat tot l'esforç anterior i és sense cap dubte paga la pena arribar fins ací, ja que es tracta d'un indret d'una bellesa inigualable, digna de la seua visita.

En acabar de veure aquest fabulós indret que estic segur que us deixarà bocabadats tornem breument sobre els nostres passos i després agafem la senda per la qual anem pujant barranc amunt per l'altre vessant de la muntanya.

Després d'una estona pujant acabem sortint a un camí asfaltat el qual després d'uns minuts acaba enllaçant amb la carretera CV-580 per la que caminem un petit tram abans d'entrar novament dins la població, ara tornem a agafar el camí que baixa cap al barranc del naixement, però aquesta vegada ens n'anem en direcció contrària per sortir novament del poble, però per la part alta, al poc d'eixir agafem un sender el qual transita muntanya amunt, però amb un lleuger desnivell, aquesta senda va vorejant contínuament una séquia, el primer tram ens l'hem trobada seca; no obstant això, a mitjan sender ja corre l'aigua per ella, la qual cosa ens ha permés rentar-nos la cara per refrescar-nos un poc, finalment el sender després d'una petita estona acaba sortint al Balson on hem aprofitat per a donar-nos una breu capbussada per llevar-nos la calor abans de continuar, us he deixat informació sobre el Balson en la descripció del seu waypoint.

A continuació reprenent la ruta, però aquesta vegada agafem un altre sender que apareix per la part de baix de per on hem vingut, aquesta senda acaba enllaçant amb un camí, només sortim al camí, trobem la Font Merendero la qual està totalment seca, continuem endavant i pocs metres després trobem una altra font anomenada Font Edelmiro que es troba igual que l'anterior totalment seca.

Més endavant abandonem aquest camí i agafem una senda que discorre per dins del Barranc del Naixement la qual seguim fins que l'abandonem per baixar fins a un camí de terra pel qual caminem durant una breu estona, aquest mateix camí acaba portant al poble, però nosaltres decidim deixar-lo i agafar un sender que continua per la part alta d'aquest camí i que va contínuament vora séquia, seguint aquesta senda ens porta fins a la població on només entrar trobem la Font Hinchidor, des d'ací ja tan sols ens queda caminar per un parell de minuts fins a arribar al cotxe on posem el punt final a la ruta de hui, espere que us agrade i si voleu deixeu els vostres comentaris, fins a la pròxima.

Salut i muntanya

4-Font de las Donas

Font de las Donas El mateix nom d'aquesta font ja ens alerta del seu caràcter màgic, especial. Tant si l'origen de Donas són els "dons" que posseeix o si es refereix a les Fades que en ella habitarien, la Font de las Donas posseeix un poder d'atracció irresistible per a qualsevol que la visite en qualsevol moment de l'any. L'aigua, amb les seues aportacions calcàries inapreciables, però constants ha modelat la font, li ha donat la forma amb què l'admirem. La contínua precipitació de carbonat càlcic, de calç, sobre les fulles caigudes, sobre altres pedres va formant les capes de pedra tosca, o travertí, d'aparença lleu i retorçada. Per les seues característiques, la pedra tosca ha sigut utilitzada des de l'antiguitat en la construcció d'edificis com, per exemple, el Coliseu de Roma.

5-Barranc del Naixement

PictographBridge Altitude 995 ft

7-Pont de fusta

PictographFountain Altitude 981 ft

8-Font i Cascada dels Escalons

PictographCastle Altitude 995 ft

9-Castillet

Malgrat el diminutiu amb què se l'anomena al Castillet s'alça altiu i omnipresent sobre l'horta de Millars. No sabem amb certesa quan es construí però la tècnica constructiva ens situa enfront de treballs islàmics. El Tapial i l'encofrat, amb les seues particulars petjades sobre les parets ens ho mostren. El Castillet conserva el perímetre emmurallat íntegre i la torre principal encara en peu, i per les seues dimensions i característiques, sembla que en els seus orígens es destina a ser una fortalesa, un punt de control sobre el riu, els camins, l'horta i l'aljama de Millars. Tanmateix, la proximitat als castells delpoble i al del "Corraliquio l'Anton", ens mostra un moment en què el lloc fou clau en la defensa del territori. La proliferació de cartells al llarg del riu ens situa en un territori de frontera entre taifesprimer i entre cultures cristiana i musulmana després, ja al segle XIII. És el castell més ben conservat de la localitat i exercia una important labor de control sobre l'estratègic camí que discorria al costat del llit del riu, comunicant Castella amb Xàtiva, motiu pel qual tot el territori presenta torres de guaita i castells. El Rei Jaume I en 1256 va donar a Tarassona a Ato de Foces les viles i castells de Madrona, Millars i Dosaigües. En aquests castells i els seus termes té el seu senyor tota jurisdicció que el rei el senyor Pedro va atorgar a Sr. Ramon Castellà en 1349 i Otrosi li va vendre el castell de Madrona en 1353. Giner Rabasa de Perellós, va comprar Dosaigües i Madrona en 1496. Millars va ser una població rellevant en època musulmana, com es desprén del fet que en 1257, conquistada per Jaume I, tributara a la Corona amb 200 besants. La majoria dels seus habitants eren moriscos, els qui comptaven amb 53 cases en 1563 i amb 80 cases en 1609, any que va ser decretada la seua expulsió. Molts es van negar a acatar el decret i, juntament amb els moriscos de les poblacions veïnes, es van refugiar en el Queixal de Cortés, on van resistir a les tropes reals, però van ser derrotats finalment. El poble va quedar quasi deshabitat i la corona va haver d'indemnitzar al Senyor de la baronia pels perjudicis ocasionats en privar-li de mà d'obra que treballara les seues terres. El castell de Baix es troba en les proximitats de la població de Millars, sobre un promontori, que domina el llit del Xúquer a l'est del terme municipal. Es conserva tot el recinte emmurallat, així com la torre principal, de planta quadrada, assentat sobre un massís de roca. La seua fàbrica és de tapiera de pedra.

PictographWaterfall Altitude 805 ft

PictographWaterfall Altitude 659 ft

12-Cascada Chorrador del Bosque

També coneguda amb el sobrenom del Monstre

PictographIntersection Altitude 572 ft

PictographPanorama Altitude 571 ft

14-Vistes del Castell i la cascada

PictographIntersection Altitude 841 ft

PictographBridge Altitude 1,101 ft

PictographLake Altitude 1,444 ft

22-El Balsón

Pilar bàsic en el complex hidràulic de l'horta de Millars, les basses de reg ajuden a retindre l'aigua, a regular els torns de reg i administrar-la en períodes de forta demanda o de sequera i a disminuir l'efecte dels pendents evitant així colps forts d'aigua que pogueren causar danys en els cultius o en la infraestructura hidràulica. Al llarg del Barranc del Naixement, trobem diverses d'aquestes basses, no obstant això, el Balsón és una de les més característiques per la secció semicircular que descriu, la seua construcció adaptada al mig i per ser una de les primeres del sistema de reg de les hortes que envolten el poble.

PictographTunnel Altitude 1,146 ft

• Pepdelaserra Aug 13, 2023

Ruta molt bonica i facil de realitzar excepte el tram de baixada per la senda Sanson a la cascada del monstre com be indiques a la descripcio del teu track. Ara en estiu es agradable fer una ruta com aquesta amb diferents punts on poder banyarse o refrescarse.

• Photo of juan Llorca 85
    juan Llorca 85 Aug 13, 2023

Pepdelaserra moltes gràcies pel teu comentari i valoració, m'alegre que t'agradara.