Mésa Potámoi -Selena - Onisimos Plateau

Photo ofMésa Potámoi -Selena - Onisimos Plateau Photo ofMésa Potámoi -Selena - Onisimos Plateau Photo ofMésa Potámoi -Selena - Onisimos Plateau

October 31, 2020
October 2020

near Mésa Potámoi, Crete (Greece)

Από το χωματόδρομο πριν τους Μέσα Ποτάμους, όλο πάνω μέχρι το ξωκκλήσι στο παλιό Μυλοτόπι στο Ζάρωμα, όπου μπορείτε να αφήσετε και το αυτοκίνητο. Ακολουθούμε τη στράτα της Σελένας μέχρι την κορυφή με τα ερείπια των γερμανικών πολυβολείων του δεύτερου παγκόσμιου πολέμου. Μετά πορεία δυτικά στην κόψη της κορυφογραμμής με εντυπωσιακή θέα σε όλα τα βόρεια παράλια του Ηρακλείου. Το έδαφος είναι αρχικά σαθρό και θέλει προσοχή. Βρίσκουμε εύκολα τα κόκκινα σημάδια που ορίζουν το μονοπάτι και μετά από 2 περίπου χιλιόμετρα κόβουμε κάτω από εγκαταλελειμμένους αναβαθμούς και συναντάμε το μονοπάτι που μας πάει στο οροπέδιο του Ονήσιμου. Διασχίσουμε ένα βουκολικό τοπίο περασμένων εποχών και λίγο μετά την μέση στρίβουμε αριστερά μέχρι την ρίζα του βουνού στο Μυλοτόπι στο Ζάρωμα. Εδώ έχει μια δύσκολη ανάβαση 200μ υψομετρική σε απότομη πλάγια χωρίς μονοπάτι μέχρι το σημείο που είναι το ξωκκλήσι της αφετηρίας. Δεν υπάρχει σκιά ούτε νερό και απαιτούνται ανθεκτικά ορειβατικά μποτάκια μόνο. Επίσης χρειάζεται εξοικείωση με την ορεινή πεζοπορία. Μέτριας προς δύσκολης διαβάθμισης λόγω μορφολογίας και υψομετρικής διαφοράς.

Δύο λόγια για την ιστορία που συνδέεται με το μυλοτόπι στο Ζάρωμα που αποτελούνταν από 10 μύλους και λειτουργούσε ως το Μάιο 1867. Σε αυτούς τους μύλους είχαν συγκεντρωθεί οι τραυματίες των Ανατολικών Επαρχιών της Κρήτης, κατά τη δεκαήμερη μάχη του Λασιθίου.

Οι Οθωμανοί όμως κατάφεραν να φτάσουν εδώ και αφού έβαλαν φωτιά στους ανεμόμυλους, πάνω στις φλόγες έκαψαν τους τραυματίες. Μετά τις μάχες, το μυλοτόπι μεταφέρθηκε στις θέσεις Κατακαλού και Ασφεντάμι, και στη συνέχεια στη σημερινή θέση των πολλών ανεμόμυλων στο Σελί Αμπέλου.
Σήμερα το στοιχειωμένο αυτό μέρος έχει αφεθεί στη μοίρα του και ελάχιστοι γνωρίζουν την ιστορία του