Merbes-Le-Chateau

July 23, 2010
July 2010

near Labuissière, Wallonia (Belgique)

Diep in Henegouwen, vlak bij de Franse grens ligt het mooie plaatsje Merbes-Le-Chateau verscholen. We zijn hier in de vallei van de Samber. Het is een bijzonder rustige streek met een glooiend landschap met veel groen en bossen. De wandelmogelijkheden hier zijn bijzonder groot. De Samber slingert door het landschap en de vele pittoreske dorpjes waar het soms lijkt of de tijd hier heeft stilgestaan nodigen uit om ontdekt te worden. De tocht start dan ook langs de Samber om dan via Soire-Sur-Sambre en vervolgens Labuissière terug naar af te keren. Nabij Labuissière gaat de tocht plots rechtsaf door "Le site de la carrière de l'imaginaire". Je moet door een poort die afgesloten is, maar je kunt vlot passeren aan de linkerkant. Het is een privé terrein maar de site is toegangkelijk voor wandelaars. Ik heb navraag gedaan bij een van een van mijn favoriete gebruikers 'Papylou' op Wikiloc en die heeft bevestigd dat hier zonder problemen mag worden door gewandeld. Dit is trouwens het mooiste stuk van de deze wandeling. Wat verder kom je terug op de GR129 uit die je trouwens een paar keer gedeeltelijk volgt op deze wandeling. Als ik dan toch één minpuntje mag opnoemen dan is dit de vele rommel die je overal tegenkomt, sluikstorten blijkt hier in Wallonië nog populair te zijn en niemand die de rommel blijkbaar opruimt. Maar bon, het blijft een mooie streek om door te wandelen.

merci a Papylou pour les renseignements!

• 2heavy May 24, 2011

Prachtige wandeling, begint langs de Samber waar we een enorme beverrat spotten. Loopt verder langs rustige wegen. Een minpuntje zijn wel de laatste kilometers van de wandeling, die loopt langs een aardeweg die volgestort ligt met steenpuin waardoor het niet voor iedereen makkelijk is daar te lopen. Ik kan deze wandeling alleen maar aanbevelen. Bij de start van de wandeling vind je een grote parking, net buiten het centrum van Merbes-Le-Chateau. Plaats genoeg om zelfs je mobilhome kwijt te kunnen. GPS-bestand klopt als een bus.

• Bruges Jul 22, 2012

mooi

• Photo of GPS MTB-routes
    GPS MTB-routes Jul 27, 2012

Inderdaad, mooi maar veel stortafval op sommige plaatsen!

• Photo of Piotr M.
    Piotr M. May 24, 2020

Excellent route

• marc.biot Apr 4, 2021

Belle promenade avec parcours variés traversée d une écluse, passage par la jolie carrière, sentiers...