MELİKLER YAYLASI-DEDEGÜL DAĞI ZİRVESİ

Photo ofMELİKLER YAYLASI-DEDEGÜL DAĞI ZİRVESİ Photo ofMELİKLER YAYLASI-DEDEGÜL DAĞI ZİRVESİ Photo ofMELİKLER YAYLASI-DEDEGÜL DAĞI ZİRVESİ

1919
July 27, 2019
July 2019

near Yakaköy, Isparta (Türkiye)

Dedegöl Dağı (zirvesinin adı Dedegül olarak adlandırılmış) 2998 metrelik zirvesiyle Isparta ilinin en yüksek dağıdır.
Dağın güney yamaçlarında 1735 metre rakımda, çevresi çam ormanlarıyla çevrili çok güzel bir yer olan Melikler Yaylası kamp alanı var. Her yıl Mayıs ayında burada Dedegöl Dağı dağcılık şenlikleri düzenleniyor. Yaz aylarında da gökyüzü gözlem etkinlikleri düzenleniyor.
Biz de burada bu yıl üçüncüsü düzenlenen Gökyüzü gözleme etkinliklerine izleyici konuk olarak katıldık.Tabii asıl amacımız Dedegül zirvesine çıkmaktı. Sabah saat 07:00'de kalkıp hazırlandıktan sonra 07:30 sıralarında çadırlarımızdan ayrılıp zirveye doğru Dedegöl Dağı patikasına girdik. Dört kişilik ekibimizle, kısa bir ısınma yürüyüşünden sonra ilk dik ve mıcırlarla dolu olan patikaya girdik. Dağın yamaçlarında yükseldikçe tempomuzu düşürüp daha sık molalar vermeye başladık. Bu durum 2500 metrelerden sonra daha çok ortaya çıktı. Tempomuzu koruyup kısa kısa molalar vererek amacımıza ulaştık. Son üç dört yüz metrelik dik bölümde çok zorlansak da, saat 12:00 sıralarında zirvedeydik. Mevsim yaz ortası olduğu halde, zaman zaman üşüdük. Zirvede kamp atıldığını belirten işaretler bulunuyor. Ancak, işin kötüsü, kamp yapıldığı belli olan alanda bulunan küçük bir çukurun, gelen zirvecilerin metal atıklarıyla dolu olması. Konserve kutuları, boş kamp ocağı tüpleri, meşrubat kutu ve şişeleri vs ile çukur ağzına kadar dolu ne yazık ki...
Zirvede verdiğimiz bir saatlik yemek molası ve dinlenmeden sonra inişe geçtik. Dedegöl Dağı'nın patikalarında yaz aylarında inmek son derece zor. irili ufaklı taş parçaları ve patikayı dolduran kumlar yüzünden her an kayıp düşme, yuvarlanma tehlikesi var. Bu nedenle son derece dikkatli olmalı, tüm dikkat ayak basılan yerlere verilmelidir. Kesinlikle çift baton kullanılmalı, tabanı kalın, kaymayan, sağlam bir çift bot tercih edilmelidir.
Dağda, yaz aylarında hiçbir yerde içme suyu bulmak mümkün değil. Patikaya girerken, Pınargözü Mağarası kavşağında bulunan çoban çeşmesinden son su ihtiyacı karşılanmalı ve en az 2,5 litre su çantada bulunmalıdır.
Dedegöl Dağı'na yaz aylarında çıkmanın en güzel tarafı, havanın açık olması ve güzel manzaralar izlenip birbirinden güzel fotoğraflar çekilebilmesidir. Ayrıca, yaz aylarında buradaki çok çeşitli bitkilerin uyanması, açan çiçeklerinin renk ve kokularının çok güzel olması da kayda değerdir. Bu güzel bitkiler 2800 metrelere kadar görülebiliyor.
Dedegül Zirvesi kayıtlarda 2998 metre olarak geçmesine rağmen, aldığımız Wikiloc kaydında 2905 m olarak çıktı.

MELİKLER YAYLASI

TIRMANIŞ PATİKASI

TEK ÇAM 1960m.

Zirve patikasının başlarında, patikanın sağındaki yamaçta bulunuyor. Bu çam ağacı Dedegöl Dağı zirvesine doğru son ağaç. Bundan sonra, yukarılarda başka ağaç görülemiyor. Patika burada zorlamaya başlıyor. Özellikle yaz mevsiminde patikada yürümek zorlaşıyor. Yukarılardan kopup sürüklenen irili ufaklı taş parçaları patikaya dolmuş. Bu nedenle, patikada yürürken çok dikkatli olmak gerekiyor. Özellikle inerken her an kayıp düşme tehlikesi var. Kesinlikle batonsuz yürünmemelidir.

2100m.

DEDEGÜL ZİRVESİ 2998m.

PictographRisk Altitude 8,197 ft

2500 m.

Zirveye çıkışta ve inerken insanın en çok zorlandığı yerler. Kuru patikada her an kayıp düşme tehlikesi var. Hiç ağaç yok, tutunabilecek bir dal, bir kaya yok. Her taraf irili ufaklı taşlarla kaplı. Patikalar mıcır gibi taş parçalrıyla dolu. Üzerine basarken dikkat edilmezse rulman gibi görev görüyor bu minik taşlar. Her an dikkatli olnumalı, baton ve tabanı sağlam, kaymayan botlar kullanılmalı.

MUTLU SON, Sonunda düzlüğe indik.

PINARGÖZÜ MAĞARASI KAVŞAĞI

Melikler Yaylası-Pınargözü Mağarası-Yaka Köyü-Dedegöl Dağı zirvesi kavşağı. Melikler Yaylası kamp alanının 200 metre kadar güneyinde, bir çukurlukta kalıyor. Göçer yörüklerin, hayvanlarını otlatmak için yazlık olarak gelip yerleştikleri, çok güzel bir yer. Çevrede halen keçi ağılları ve çobanlar var. Kavşaktan güneybatı yönüne Yaka köüne ve Yaka Kanyonu'na ulaşılabilecek parkur var. Buradan Pınargözü Mağarası'na orman yolundan iki km yürünerek, ya da taşıtla gidilebiliyor. Bir km kadar aşağılarda, yol kenarında buz gibi suyu olan ve gür sulu bir çoban çeşmesi var. Pınargözü Mağarası ve çevresi de çok güzel ve serin. Mağara içinden çıkan su içinde iki dakika zor duruluyor. Çıkınca uzun süre insanın parmakları sızlıyor. Mağaradan sonra, toprak orman yolundan Yenişarbademli asfaltına çıkan 6 kilometrelik bir yol var. Yol toprak ama, çok güzel karaçam ormanları arasında, dere kenarından kıvrım kıvrım uzanıyor. Yolda giderken güneşi ve gökyüzünü neredeyse hiç göremiyorsunuz.

PictographPicnic Altitude 5,617 ft

MELİKLER YAYLASI KAMP ALANI

Kamp alanı 1730 metre rakımlı bir tepede bulunuyor. Burada her yıl Mayıs ayında, Eğirdir Turizm Tanıtma ve Doğa Sporları Kulübü (ETUDOSD) tarafından düzenlenen Dedegöl Dağcılık Şenliği yapılıyor. Üç yıldır da, Gökyüzü Gözlem Etkinlikleri düzenleniyor. Katılan konuklar, etkinlikte kurulan teleskoplarla ücretsiz olarak yıldızları, uzayı izleme şansını buluyor. Yaylada kısıtlı suyu olan bir çeşme var. Etkinlik zamanlarında sponsor belediyeler, valilik ve Yenişarbademli kaymakamlığı tarafından sağlanan portatif wc ve duş getiriliyor. Kurulan su depolarına tankerlerle su getirilip çeşmelere veriliyor ve konukların kullanımına sunuluyor. Melikler Yaylası, yurdumuzda ışık kirliliğinin en az olduğu bir yer. Bu nedenle gökyüzü ve uzay, yıldızlar, samanyolu çıplak gözle bile çok güzelgörülebiliyor. Ayrıca alandan, Dedegöl Dağı manzaraları da çok güzel izlenebiliyor.

• Photo of Ümit Sarılar
    Ümit Sarılar Nov 10, 2021

Mükemmel bir faaliyet oldu.Güzel paylaşım için teşekkürler.

• Photo of Işık Kavalcı
    Işık Kavalcı Nov 10, 2021

Tebrik ederim. Eminim. bu günlerde de çok güzeldir Dedegül Dağı.

• Photo of Ümit Sarılar
    Ümit Sarılar Nov 11, 2021

Şansımıza soğuk ve fırtınalıydı ama yine de başardık, teşekkürler