mazichal 2

2 days one hour 11 minutes
June 4, 2023
May 2023

near Kak Neshīn, Māzandarān (Iran)

گزارش اکتشاف مسیرجنگل مازیچال:

وجه تسمیه مازیچال

طبق برخی منابع، «ماز» و «مازی» در گویش محلی به‌معنی درخت بلوط است و «چال» به معنی گودال؛ پس ترکیب نهایی می‌شود گودالی پر از درختان بلوط. البته این مسئله خیلی دقیق نیست؛ چراکه واژه ماز بر اساس لغت‌نامه‌ دهخدا به‌معنای پر چین‌و‌شکن است و واژه‌ مازندران را از همین کلمه گرفته‌اند

معرفی مازیچال و دسترسی به آن
مازیچال، نام دهکده‌ای زیبا در نزدیکی کلاردشت است که با ارتفاع ۲۶۰۰ متری، شما را بالاتر از ابر‌ها نگه می‌دارد ،مازیچال در استان مازندران، نزدیکی کلاردشت و ۴۸ کیلومتری چالوس قرار دارد از میدان اصلی کلاردشت حدود هفت کیلومتر در جاده عباس‌آباد برانید تا به ابتدای جاده مازیچال برسید. از ابتدای جاده خاکی مازیچال، ۱۷ کیلومتر به سمت ارتفاعات حرکت می‌کنید تا به دشتی برسید حالا شما در ارتفاعات مازیچال هستید.

حیوانات مازیچال:

حیوانات وحشی چون خرس، شغال و گرگ تنها بخشی از ساکنان آن را تشکیل می‌دهند. سنجاب، گوزن، بز، خرگوش، جوجه تیغی، گورکن و خوک نیز مازیچال را محل مناسبی برای زندگی یافته‌اند

بهترین زمان سفر به مازیچال
در فصل پاییز، جنگل‌های ابتدای جاده مناظر زیبا و رویایی دارند و در بهار، ارتفاعات پوشیده از گل‌های فصلی زیبا است و مناظر برفی قله‌های اطراف جلوه نمایی می‌کند. مناسب‌ترین فصل نیز برای اقامت شبانه، تابستان است. با تمام این اوصاف بهترین زمان سفر به مازیچال از نیمه بهار آغاز می‌شود و تا اوایل تابستان ادامه می‌یابد اما برای پیمایش جنگل فروردین و اردیبهشت است.

گزارش مختصر برنامه:

روز اول حدود ساعت 9 صبح به کلاردشت رسیدیم که طبق هماهنگیهای قبلی با فدراسیون مرکزی علم کوه-رودبارک رفتیم خدمت جناب آقای یاسینی عزیز که در این برنامه بسیار پیگیر ما بودند و جا داره اینجا هم مجددا ازشون تشکر کنم با هلال احمر کلاردشت و یک تیم پشتیبانی از اصفهان هم هماهنگ شده بودیم که همینجا از جناب آقای رضا حسینی و جناب آقای آرش باقری از اصفهان هم بابت پشتیبانی این برنامه بسیار متشکرم

ماشین رو در پارکینگ قرارگاه گذاشتیم ،پس از آماده شدن و پوشیدن لباس ، بستن کوله ها و برداشتن وسایل پیکاپ دنبالمون اومد تا مارو به روستای مازیچال برسونه حدودا 1 ساعت توی راه بودم تا به روستا رسیدیم

ابتدا ورودی روستا یه چشمه هست که میتونید اگرآب کم دارید بردارید،ترجیحا آب به اندازه کافی داشته باشید چون ممکنه آب مناسب شرب پیدا نکنید.

طبق مسیر طراحی شده از روی جی پی اس شروع به حرکت کردیم،ابتدا در مسیر جاده ای کوتاهی شروع به پیمایش کردیم تا به جنگل رسیدیم،در ابتدای مسیر رد پای خرس دیدیم که واقعا جذاب بود پس از 5 دقیقه پیمایش در جنگل آهویی بسیار زیبا با دویدن خوش متحیرمون کرد ،روز اول درگیری زیادی با پوشش گیاهی نداشتیم فقط در مسیر گیاهان خاردار و گزنه بوفور هست حدود ساعت 5 در محل کمپ 1 چادر برپا کردیم.بعلت اینکه جنگل بسیار بکره چوب برای برپا کردن زیاد هست ولی تا میشه اصراف نکنید و بعدا حتما خاموش کنید.

شب برخلاف اطلاع رسانی سازمان هواشناسی تا صبح بارندگی مداوم و سبکی داشتیم

با توجه به بارندگی شب قبل مسیر کمی لیز و گلی شد ،روز دوم هم پیمایش طبق مسیر طراحی شده پیش رفت فقط چالش خیس بودن مسیر و مواجهه با گیاهان رو داشتیم با توجه به شرایط هوایی شب دوم مسیر دومی رو طراحی کردیم و از وارد شدن به دره صرف نظر کردیم چون با توجه به بارندگی و شیب دره و رودخانه ای که عرضی حدود 9-8 متر داشت ممکن بود مسیر خیلی چالشی بشه(البته خیلی حیفففف شد :) )

طبق مسیر طراحی شده شب قبل و نزدیک ظهر به محلی رسیدیم که چشمه آب بود از چشمه آب برداشتیم و هرچند آب آشامیدنی بود اما محض احتیاط از قرص کلر هم استفاده کردیم.

شب دوم هم در محل کمپ 2 چادر برپا کردیم هوا هم خیلی عالی و خنک بود
روز سوم مسیر بصورت جاده میشه در محیط جنگلی بسیار زییبا که میشه هم پیمایش کرد و هم میتونید از نیسان استفاده کنید،شماره نیسان برای خارج شدن از این مسیر رو انتهای گزارش میزارم که اگر نیاز شد استفاده کنید،شب سوم هم در جنگل کمپ کردم و فردا صبح زود حرکت کردیم و از جنگل خارج شدیم

نکات مهم این برنامه:

جنگل بسیار بکره و حیوانات زیادی داره پس حتما ترقه های دینامیتی ضدآب،مشعلهای اخطار و وسایل دفاعی نظیر بامبوزن ، داسهای بزرگ،دستکش،گتر،طناب انفرادی ،پانچو همراه داشته باشید

نی تصفیه آب و قرص کلر در مواقعی که با بی آبی مواجه میشید ضروری است

در فصل تابستان سطح پوشش گیاهی بشدت بیشتره و ابزاری مثل داس دسته بلند برای زدن و رد شدن از پوششهای گیاهی حتما نیازه

آب بمیزان کافی همراه داشته باشید که با مشکل مواجه نشید

جعبه کمکهای اولیه کامل داشته باشید که حتما قرص و آمپولهای ضدحساسیت در آن وجود داشته باشه

قلم قبل و بعد پشه حتما داشته باشید و برای اینکه پشه اذیتتون نکنه میتونید از قرص ب کمپلکس در ابتدای روز استفاده کنید

در روز سوم منطقه جوریه که گاها دام از اونجا رد میشه و ممکنه در کمپ سوم با کک،ساس و یا کنه مواجه بشید پس هم مراقب باشید و هم ترجیحا اسپری مخصوص همراه داشته باشید و توصیه میکنم قبل از برنامه درباره این سه نوع حشره مذکور و مواجهه باهاشون حتما مطالعه کنید

اگر تجهیزات کافی ندارید ،جی پی اس دستی ندارید و به کار کردن با جی پی اس یا نقشه خوانی مسلط نیستید اصلا توصیه نمیکنم وارد این مسیر بشید