Massarrojos – Poblat íber del Tos Pelat - Les Vinyetes - Moncada.

Photo ofMassarrojos – Poblat íber del Tos Pelat - Les Vinyetes - Moncada. Photo ofMassarrojos – Poblat íber del Tos Pelat - Les Vinyetes - Moncada. Photo ofMassarrojos – Poblat íber del Tos Pelat - Les Vinyetes - Moncada.

June 5, 2020
June 2020

near Rocafort, Valencia (España)

Massarrojos – Poblat íber del Tos Pelat - Les Vinyetes - Moncada.
Comencem la ruta en l’estació del metro de Massarrojos i avancem cap al centre de la població pel carrer de Baix de Massarrojos, passem per davant de l’església parroquial de l’Assumpció i Santa Barbera. Travessem la carretera enfront de la impressionant alqueria del Rellotge, encara que està en un estat bastant ruïnós.
Seguim pel carrer Senent Ibáñez, que ens trau del nucli urbà, passem pel costat del cementeri i continuem pel camí vora el barranc del Palmar, fins que s’ajunta amb el Camí de Mas Camarena, on girem a l’esquerre passant el pont del barranc i immediatament prenem el camí de la dreta.
Continuem pel camí asfaltat fins a la següent bifurcació en què el track que seguíem ens treia del camí, per una senda que al cap de poc es perdia dins d’un barranc ple de brossa i herbes punxegudes per on no es podia avançar o dins de camps de propietat privada. Per tant si algú fa aquesta ruta li recomane que seguesca pel camí asfaltat que va paral·lel, per tal d’estalviar-se desagradables sorpreses.
Seguim per la dreta un camí que s’endinsa entre garrofers cap als peus de la lloma del Tos Pelat. Dalt trobem el jaciment arqueològic rodejat per una tanca metàl·lica.
La ciutat ibèrica del Tos Pelat de Moncada va ser edificada sobre una lloma amb forma d'altiplà a 92 m. En l'actualitat el paisatge que envolta el jaciment està molt transformat, abunden els camps de cítrics, però fins a principis del segle XX va ser una zona en la qual predominaven els cultius de secà: vinyes, oliveres i garroferes. Malgrat tots els canvis conserva vistes extraordinàries de la serra Calderona i del golf de València, des del Grau Vell de Sagunt al Montgó de Dénia.
El Tos Pelat va estar ocupat des del s. VI al s. IV aC. La ciutat o oppidum va tenir una extensió de 3 hectàrees i en ella van poder arribar a viure unes 600 persones. A mitjan s. IV aC. va ser abandonat de forma més o menys pacífica sense que se sàpiguen les causes, ja que dels materials trobats al jaciment, sembla indicar que en el moment de l'abandó els habitants s’emportaren tots els objectes d’utilitat per una nova ocupació.
Tornarem per un sender local, que anomenen Ruta de Cavanilles que va pel Paratge de les Vinyetes, On podem vore les restes d’una vella sénia, continua pel camí Fornets, on passa vora per les restes d’unes carrilades ibèriques i entra en Moncada per l’Ermita de Santa Bàrbara.
Atenció a causa del funcionament defectuós del GPS, poden trobar-se línies rectes causades per la pèrdua parcial del senyal o puntes estranyes que no són reals, per tant cal anar amb una poca precaució al seguir la ruta.
Si utilitzes el track, t’agrairia que feres una valoració en wikiloc sobre la seua utilitat.

==========================================================================

Empezamos la ruta en la estación del metro de Massarrojos y avanzamos hacia el centro de la población por la calle Baix de Massarrojos, pasamos por ante la iglesia parroquial de la Asunción y Santa Bárbara. Atravesamos la carretera frente a la impresionante alquería del Reloj, aunque está en un estado bastando ruinoso.
Seguimos por la calle Senent Ibáñez, que nos saca del casco urbano, pasamos por el lado del cementerio y continuamos por el camino que bordea el barranco del Palmar, hasta que se junta con el Camino de Mas Camarena, donde giramos a la izquierda cruzando el puente del barranco e inmediatamente tomamos el camino de la derecha.
Continuamos por el camino asfaltado hasta la siguiente bifurcación en que el track que seguíamos nos sacaba del camino, por una senda que en el cabo de poco se pierde dentro de un barranco lleno de hierbajos pinchosos por donde no se podía avanzar o teniendo de atravesar por dentro de campos de propiedad privada. Por lo tanto si alguien hace esta ruta le recomiendo que siga por el camino asfaltado que va paralelo al track, para ahorrarse desagradables sorpresas.
Seguimos por la derecha un camino que se adentra entre algarrobos hacia los pies de la loma del Tos Pelat. Arriba encontramos el yacimiento arqueológico rodeado por una valla metálica.
La ciudad ibérica del Tos Pelat de Moncada fue edificada sobre una loma con forma de meseta a 92 m. En la actualidad el paisaje que rodea el yacimiento está muy transformado, abundan los campos de cítricos, pero hasta principios del siglo XX fue una zona en la cual predominaban los cultivos de secano: viñas, olivos y algarrobos. A pesar de todos los cambios conserva vistas extraordinarias de la sierra Calderona y del golf de Valencia, desde el Grado Viejo de Sagunto al Montgó de Denia.
El Tos Pelat estuvo ocupado desde el s. VI al s. IV a. C.. La ciudad o oppidum tuvo una extensión de 3 hectáreas y en ella pudieron llegar a vivir unas 600 personas. A mediados de s. IV a. C.. fue abandonado de forma más o menos pacífica sin que se sepan las causas, puesto que de los materiales encontrados al yacimiento, parece indicar que en el momento del abandono los habitantes se llevaron todos los objetos de utilidad por una nueva ocupación.
Volveremos por un sendero local, que se denomina Ruta de Cavanilles que va por el Paraje de las Viñetas, donde podemos ver los restos de una vieja noria. Continúa por el camino Fornets, donde se pasa junto los restos de unas carriladas ibéricas y entra en Moncada por la Ermita de Santa Bárbara.
Atención a causa del funcionamiento defectuoso del GPS, pueden encontrarse líneas rectas causadas por la pérdida parcial de la señal o puntas extrañas que no son reales, por lo tanto hay que ir con una poca precaución al seguir la ruta.
Si utilizas el track, te agradecería que hicieras una valoración de su utilidad en wikiloc.