Masna Luka - Pločno

November 1, 2023
November 2023

near Čuljci, Federation of Bosnia and Herzegovina (Босния һәм Герцеговина)

Masna Luka - Pločno

Ova staza je dosta zahtjevna što i visinska razlika, te kilometri i potvrđuju.

Prvo na čemu ljudi pogriješe kod ove staze je računanje visinske razlike. Polazna točka je na nekih 1200mnv a vrh Pločno na 2228. Znači dosta planinara računa da se prijeđe 1000mnv u čemu se jako prevare. Na cijeloj stazi se dosta puta ulazi u doline te gubi u napredovanju prema gore. U oba smjera se na takav način prijeđe dodatnih 200mnv što i nije baš mala stvar.

Stazu je najidealnije započeti iz kampa od HPD Pločno jer je staza koja ide od Crkve Sv. Ilije prvih 200m uništena prilikom radova oko Crkve.

Što se tiče cijelog uspona, na par mjesta je dosta strm. Odmah prilikom silaska sa makadamskog puta prema vrhu, staza polazi strmo i takva je dok se ne prođe sa lijeve strane Ćužića Kuka (to je onaj vrh sa liticama na početku staze). Staza dalje nastavlja kroz sredinu Čvrsnice odakle se pružaju prekrasni pogledi na cijeli greben Velike Čvrsnice gdje dominiraju litice vrhova Ivina Kosa, Kapci i Pločno u sredini. Na još dva mjesta se nailazi na križanje staza koja su uredno označena na gps tragu.

Završni uspon je i najzahtjevniji dio cijele staze. Jako strm uspon kroz sipar prije samog vrha je čak i izazovan zbog svojeg izgleda i položaja. Staza je kroz cijeli sipar jako uredna i ugažena. Cijelim putem ide na cik cak način.

Još jedna stvar kod koje dosta planinara griješi kod ovog uspona je "voda na stazi".

Vode na stazi nema!

Uz stazu nema vrela a na vrhu se nalazi vojna baza gdje se uvijek nalaze dva vojnika. Kod vojnika je uvijek neizvjesno hoće li vam išta ponuditi ili se uopće pojaviti da vas pozdrave. Znači, ne treba ovisiti o tome hoće li vam dati vodu ako vam bude trebala ili ne! Sa sobom ponesite minimalno 2,5l vode, a ljeti i više.

Prilikom silaska treba pripaziti i polagano se spustiti niz sipar te opet pripaziti prilikom strmog spusta ispod litica Ćužića Kuka.

Ova staza je jedna od najzahtjevnijih na Čvrsnici. Traje 9h i na nju treba poći jako rano.

Skretanje Crkva Sv. Ilije - Kamp -Pločno (Boričevac) Ako se na ovaj uspon polazi iz kampa, dolaskom na raskrižje treba skrenuti desno. Ako se na ovaj uspon polazi od crkve, dolaskom na raskrižje treba produžiti pravo. Desno se odlazi u kamp.

Izlazak na makadamsku cestu. Odmah kod izlaza se nalaze putokazi.

Uz makadamsku cestu se nalazi i tabla, te natpis na drvetu koji upućuju da se sa makadama odvoji na stazu koja ide kroz šumu uzbrdo. Od tu polazi strmiji uspon.

Pogled unatrag prema Dugom Polju i Vran Planini. Ovo je uslikano ispod litica Ćužića Kuka u blizini spomenika preminulom planinaru.

Kada se vraćate natrag sa Pločnog u Masnu Luku, možete čak odabrati i drugi smjer silaska tako što na ovom raskrižju skrenete desno, a nakon toga na idućem lijevo (nije snimljeno na ovom tragu). Što se tiče vremena isto je. Kada idete prema gore, dolaskom na ovo raskrižje nastavljate desno.

Na ovom raskrižju, skretanje lijevo vodi na Veliki Vilinac te istoimeni planinarski dom a skretanje desno vodi na vrh Pločno.