mas de Borràs - Montudillo - los Rincones - Puerta de Peñagolosa

Photo ofmas de Borràs - Montudillo - los Rincones - Puerta de Peñagolosa Photo ofmas de Borràs - Montudillo - los Rincones - Puerta de Peñagolosa Photo ofmas de Borràs - Montudillo - los Rincones - Puerta de Peñagolosa

February 11, 2024
January 2023

near Bibioj, Valencia (España)

Ruta per la cara sud de Penyagolosa des del mas de Borràs.
La ruta ix des del mas de Borràs per una senda que puja a buscar el “camino de Peñagolosa». Ara es tracta d’una pista, traçada sobre l’antic camí que des de Villahermosa pujava a Penyagolosa. Seguirem per l’ampla pista amunt fins que trobem un encreuament. Cal seguir a la dreta el camino del Rebollo que ens acosta al mas del Rebollo on trobem un rodal de bancals treballats, plantats recentment de carrasques truferes, que s’obren enmig del pinar que s’escampa per tot arreu.
Arribats a les restes de l’antic mas del Rebollo cal seguir recte. Per l’esquerra puja una pista a enllaçar amb el camino de Peñagolosa, prop ja de la Puerta de Peñagolosa.
Seguim el camino del Rebollo, per on s’ha traçat una pista, que planeja passant sota les runes del masico Gargallo i per dalt la fuente del Palomar, fins que mor. Des d’ací continua l’antic camí de ferradura que puja per un pinar de pi rodeno a buscar el Montudillo.
El Montudillo és un antic mas situat al nord d’un colladet on hi ha un encreuament de camins. Fins ací puja un camí des de Bibioj i en continua un altre cap a las Palmerinas, tots ells molt perduts. També n’entra un tercer cap a la fuente del Montudillo.
Cal seguir però el camino de la Moleta, que ens portarà a los Rincones per la Moleta la Clocha. Hi ha algunes marques blanques i grogues que ajuden a trobar el camí, però el track en molts llocs serà imprescindible.
El camí puja pel pinar fins que arriba als peus de la Moleta. Des d’ací remunta la vessant de la Moleta entre penyes i savines per un tram espectacular. Quan el camí comença a baixar cap a la Clocha és interessant desviar-se’n a la dreta per a pujar al cim de la Moleta (de la Clocha) i disfrutar de les magnífiques vistes sobre la Plana, i sobretot sobre la cara sud de Penyagolosa.
Retornats al camí cal seguir baixant cap a la Clocha, on enllacem amb el camino de los Rincones (que ve del camino de Peñagolosa), que seguirem a la dreta cap al mas de los Rincones. Cal estar atents a les fites i les marques de pintura roja que ens ajudaran a no perdre el camí, difícil de seguir en molts llocs per les poques traces que presenta.
El camí ens portarà al mas de los Rincones, o el que en resta, possiblement el més aïllat del massís de Penyagolosa. Cal seguir avant i travessar el barrranc del mateix nom, pujant sota el Morrón de los Rincones. La senda passa als peus per a remuntar per l’únic punt possible fins a dalt del Morrón, continuant per a enllaçar amb el camino de Xodos, o de Villahermosa a Xodos. En este cas el que passa per la cara sud de Penyagolosa (n’hi ha un altre per l’altra banda) que seguirem a l’esquerra cap a Villahermosa (a la dreta aniríem a Xous pel Pla de la Creu i el mas de Gargant).
Per ací s’ha traçat una ruta del parc natural (https://parquesnaturales.gva.es/va/web/pn-penyagolosa/ruta-amarilla-circular-al-pico-penyagolosa) que fa la volta al pic, i anirem trobant-nos de tant en tant les indicacions.
El camí ens porta sota els cingles de la cara sud de Penyagolosa. Passem primer sota la Roca del Migdia, on conflueixen els termes de Villahermosa, el Castillo i Xodos, i després passem sota el Portellàs, que separa el tossal de Fraga del puntal de Penyagolosa pròpiament dit.
El camí va pujant fins que arribem sota el Cantal de Miquelet, ací un colladet separa (o uneix) la Golosilla al Penyagolosa. Deixem l’ascensió a la Golosilla per a un altra vegada i cal continuar avant fins que enllacem amb el camino de Peñagolosa.
Deixem ací el sender del parc natural (que puja cap a la Nevera de Penyagolosa i el Corralico), i seguim avall cap a la fuente de las Mozas.
Passem per la vora de la fuente las Mozas. Ací el camí fa una volta per no haver de baixar a las Casicas del Bosque i tornar a pujar (altra opció, poc xafada), i un poc més avant i després de passar un «pairón» o capelleta sense sant, deixem a l’esquerra el camino de los Rincones.
Continuem camí avant fins que trobem la pista traçada sobre el vell camí. Cal seguir-la i de seguida arribem a la Puerta de Peñagolosa.
La Puerta és un pas entre penyes que, si ferem el recorregut en sentit contrari, és el primer punt des d’on veiem Penyagolosa (pot ser d’ací el nom). Des d’ací la pista baixa fent unes voltes però seguirem el vell camí que fa drecera, per a tornar a enganxar amb la pista.
Uns centenars de metres més avall deixem a la dreta el camí que baixa a la Cepera, per on podríem allargar la ruta, però seguim recte. Cal estar atents perquè quan la pista gira a esquerres mou recte el vell camí que hem de seguir fins que torna fer-se pista. Ací mateix trobarem una senda a la dreta que fa drecera de baixada al mas de Borràs.
La senda és difícil de seguir en algun punt perquè s’han obert camins per a traure pins, però parant atenció la podrem seguir fins al mateix mas.

PictographMountain hut Altitude 2,943 ft

mas de Borràs

Actualment l’antic mas s’ha rehabilitat i és un centre de turisme rural amb multitud d’activitats per a particulars i grups.

camino de Peñagolosa

Pista esquerra amunt. Antic camí de ferradura que des de Villahermosa travessa el río Carbo o Pequeño pel pont, pujant per la Rabosera i la Puerta de Peñagolosa cap al mas de Peñagolosa. Actualment s’ha traçat una pista fins a la Puerta que coincideix en bona part amb el vell camí. Per este camí també s’hi anava a Xodos per la Cambreta i el Marinet.

PictographRuins Altitude 3,543 ft

el Rebollo

Pista recte. Esquerra al masico Ramos. Antic mas, ara assolat, del qual encara es troben els bancals treballats, plantats de carrasques truferes. Un tros més enllà hi ha una nova construcció que ha substituït el mas i a la vora del camí uns gamellons que recullen l’aigua

fuente del Palomar

Fonteta que recull l’aigua que baixa per un reguer de la muntanya. L’aigua de la font es conduïda amb una goma fins a una bassa per tal de regar un parell de bancals de carrasques, els mateixos que abans es regaven de la font.

PictographRuins Altitude 3,953 ft

El Montudillo

Mas de fins a 5 veïns que vivien dels bancals treballats a la banda de migdia i de les raberes que pasturaven els voltants. Actualment estan totes les cases completament assolades. Des d’ací hi ha un camí que baixa a Bibioj, un altre a la Palmerina i un tercer a los Rincones per la Moleta. També hi havia un camí a la Meja. Tots ells ara estan molt perduts. La font està a 300 metres i una senda poc clara s’acosta.

La Moleta

Anomenada de la Clocha. Amb 1431 mts és un dels cims dominants del massís de Penyagolosa, i el més al sud. Des d’ella s’hi pot disfrutar d’un extens panorama de les Valls del Villahermosa i Millars, i sobretot de les millors vistes de la cara sud de Penyagolosa.

PictographRuins Altitude 3,819 ft

los Rincones

El topònim està ben trobat perquè es troba en una raconada entre la Peña del Hurgo i la Peña Larga. El mas es troba als peus de la primera. Al voltant del mas hi ha els antics bancals ermats, ben pocs. Van arribar a viure quasi una desena de persones. Segurament es tracta del mas de més difícil accés i més amagat de tot Penyagolosa, i també del paratge més feréstec.

camino de Villahermosa a Xodos

Esquerra. Dreta al Collau o mas de Llac (Pla de la Creu). Antic camí de ferradura que va des de Villahermosa a Xodos. Se’n separa del camino de Peñagolosa dalt la fuente las Mozas i travessa la solana de Peñagolosa per a continuar a Xodos per Gargant i els Col·legials.

Photo ofcamino de Villahermosa a Peñagolosa Photo ofcamino de Villahermosa a Peñagolosa Photo ofcamino de Villahermosa a Peñagolosa

camino de Villahermosa a Peñagolosa

Seguim esquerra. Dreta al mas de la Cambreta.

fuente las Mozas

D’aigua fresca que naix entre les penyes.

capelleta

Construïda en record d’un veí de la Casica que enmig d’una gran nevada no va poder arribar al mas i va morir gelat en este mateix lloc.

recte

Esquerra senda a los Rincones per la Clocha.

la Puerta del Peñagolosa

Recte per senda, més curt que la pista.

recte

Dreta senda a la Cepera. Pista a la fuente Ramos.

Senda recte.

Esquerra pista al Rebollo. Dreta pista al Masico Ramos

Senda dreta

Molt malesa a l'haver tret troncs.

PictographIntersection Altitude 0 ft

senda dreta

La Clocha. Esquerra a la Puerta del Peñagolosa

• Photo of en otra cuenta
    en otra cuenta Feb 11, 2024

Sembla genial eixa part del Penyagolosa

Anote ruta per a tornar a Penyagolosa, molt interesant eixa part.

• Photo of goterris
    goterris Feb 11, 2024

Difícil de seguir sense GPS perquè les sendes estan molt poc xafades, però espectacular.

Ací tens dos opcions més també interessants:

• Photo of en otra cuenta
    en otra cuenta Feb 11, 2024

Gràcies vaig fer Penyagolosa plovent també i soc prou de aventurilla, devtota manera mire el blog.