Marmati, Vella-Marmati 1795m ( Μαρμάτι, Βελλά - Μαρμάτι 1795μ )

Photo ofMarmati, Vella-Marmati 1795m ( Μαρμάτι, Βελλά - Μαρμάτι 1795μ ) Photo ofMarmati, Vella-Marmati 1795m ( Μαρμάτι, Βελλά - Μαρμάτι 1795μ ) Photo ofMarmati, Vella-Marmati 1795m ( Μαρμάτι, Βελλά - Μαρμάτι 1795μ )

June 7, 2022
May 2022

near Velá, West Greece (Greece)

Μαρμάτι, Βελλά - Μαρμάτι 1795μ

Ανάβαση στο όρος Μαρμάτι 1795μ με εκκίνηση από το χωριό Βελλά Αχαϊας. Το συγκεκριμένο βουνό που εντοπίζεται μεταξύ Αροάνίων Ορέων ( Χελμός ) και Κυλλήνης ( Ζήρεια ), βλέπει λίγες ορειβατικής φύσεως επισκέψεις - παρ' ότι βρίσκεται αρκετά κοντά στα Βόρεια παράλια της Πελοποννήσου. Η συγκεκριμένη προσέγγιση ανάβασης του με χωριό εκκίνησης την Βελλά Αχαΐας αποτελεί μια ευχάριστη ημερήσια ανάβαση. Θα πρέπει παρολ' αυτά να επισημανθεί πως η διαδρομή - παρά το χαμηλό υψόμετρο του βουνού, δεν συνίσταται σε όσους τώρα αρχίζουν την ενασχόληση τους με το βουνο. Σήμανση δεν υφίσταται ενώ οι χαράξεις που ακολουθούνται είναι κτηνοτροφικές. Συνεπώς είναι πολυδαίδαλες και ενίοτε αχνές. Κυρίως όμως την δυσκολία της διαδρομής επηρεάζει το πέτρωμα του βουνού. Το κατάστρωμα του μονοπατιού που κινείται πλησίον της ρεματιάς είναι έλαφρώς ολισθηρό καθ' ότι χαρακτηρίζεται από ελαφρού τύπου σφαιρικές σχεδόν πέτρες.

Τα τμήματα της διαδρομής επιμερίζονται ως εξής:

01. Βελλά 825μ - Τέλος Τρακτερόδρομου 920μ. :
Εκκινώντας από την πλατεία του χωριού όπου και φροντισμένη βρύση, ακολουθούμε ασφαλτόδρομο εντός του χωριού και στην πρώτη διαστάυρωση στρίβουμε δεξιά ανηφορίζοντας σε τσιμεντόδρομο. Περνώντας έξω από το κοιμητήριο του χωριού ξεπερνάμε και το τελευταίο σπίτι και συνεχίζουμε σε σύντομο μονοπάτι που συντομεύει στροφή του δρόμου (100μ σε μονοπάτι ). Συνεχίζουμε επί του χωματόδρομου-τρακτερόδρομου για λίγο ακόμα μέχρι υψομέτρου 920μ, όπου ο τρακτερόδρομος ολοκληρώνεται σε μικρή εγκάρσια ρεματιά και πατάρι υπό του φαραγγιού.

02. Τέλος Τρακτερόδρομου 920μ - Χωματόδρομος 1440μ. :
Συνεχίζουμε πλέον σε κτηνοτροφικό μονοπάτι με πολλές χαράξεις. Προκειμένου να μην ταλαιπωρούμαστε θα πρέπει να ακολουθούμε πιστά τον μαύρο σωλήνα υδρομάστευσης μέχρι και ποτίστρα σε υψόμετρο 1400μ: Παραμένουμε αρχικά παράλληλα της ρεματιάς και σε υψόμετρο 1010μ την διασχίζουμε. Συνεχίζουμε σε κόντρα και σχετικά ολισθηρή πλαγιά. Ακολουθώντας πιστά την υδρομάστευση προσεγγίζουμε εύκολο πεδίο σε πρανή. Οδηγούμαστε εύκολα σε ποτίστρα και συνεχίζουμε σε ελαφρώς κλειστό από χαμηλή βλάστηση - αλλά σύντομο μονοπάτι, σε δεύτερη ποτίστρα ( 1400μ). Απόμένει ανάβαση σε ευχάριστη πλαγιά αλλά δίχως μονοπάτι μέχρι κεντρικού χωματόδρομου.

03. Χωματόδρομος 1440μ - Μετρητής Ανέμου/ Τρακτερόδρομος ράχης 1630μ. :
Σε υψ. 1440μ προσεγγίζουμνε χωματόδρομο και τον ακολουθούμε για 200μ απόσταση προς Νότο. Σε απότομη στροφή του τον εγκαταλείπουμε και συνεχίζουμε σε πλαγιά με κτηνοτροφικές πάντοτε χαράξεις. Προσεγγίζουμε την ακμή της ράχης όπου και μεταλλικός μετρητής ανέμου.

04. Μετρητής Ανέμου/ Τρακτερόδρομος ράχης 1630μ. - Μαρμάτι 1795μ. :
Προσεγγίζουμε κορυφή με μεταλλικό μετρητή ανέμου. Ακολουθούμε τρακτερόδρομο με νότια κατεύθυνση που διανύει την ράχη. Τέμνουμε χωματόδρομο και συνεχίζουμε πάντοτε επί της ράχης σε διακριτή κτηνοτροφική χάραξη. Αρχικά προσεγγίζουμε ανώνυμη κορυφή με υψόμετρο 1740μ. Στην συνέχεια χάνοντας 40μ υψομετρικής διαφοράς συνεχίζουμε προς τα ΝΔ σε έτερη ανώνυμη κορυφή παρομοίου ύψους. Διασχίζοντας το διάσελο Περδικόβρυσης από όπου διέρχεται χωματόδρομος, απομένει η ανάβαση πάντοτε επί βατής ράχης για την κορυφή του Μαρματίου όπου και υψομετρικός στύλος ΓΥΣ.

Πηγή νερού δεν συναντήθηκε. Πιθανόν οι ποτίστρες σε υψόμετρο 1320μ και 1375μ να φέρουν πόσιμο νερό αλλά αυτό δεν μπορεί να τεκμηριωθεί. Επίσης δεν πραγματοποιήθηκε προσέγγιση της Περδικόβρυσης πλησίον της κορυφής με αποτέλεσμα να μην τεκμηριώνεται ή παροχή ή όχι νερού από αυτή.

Συνολική Απόσταση: 13.9 χλμ
Θετική Υψομετρική: + 1230μ

Περισσότερες πληροφορίες μπορούν να αντληθούν από το κείμενο στα waypoints αλλά και τις λεζάντες των φωτογραφιών.

Γρηγόρης Τζομάκας

PictographSummit Altitude 0 ft

Anonimi Korifi A' 1740m

Προσεγγίζουμε ανώνυμη κορυφή με υψόμετρο 1740μ. Κατερχόμαστε προς τα ΝΔ σε βατή πλαγιά προκειμένου να συνεχίσουμε για την υψηλή κορυφή του βουνού.

Anonimi Korifi B' 1740m

Συνεχίζουμε ΝΔ σε ακόμα βατότερη ράχη με στόχο το τελευταίο διάσελο πριν την κορυφή.

Επί της αριστερής στροφής του δρόμου τον εγκαταλείπουμε ( υψ. 875μ ). Ακολουθούμε μονοπάτι προς τα ΒΔ που διέρχεται αγρού συντομεύοντας την στροφή του δρόμου. Αγνοούμε τρακτερόδρομο στα δεξιά. At 38.07159N, 22.31356E

Diaselo Perdikovrisis / Hmdromos

Υψ. 1730μ. Τέμνουμε χωματόδρομο και εισερχόμαστε στην Ανατολική ράχη της κορυφής του Μαρματίου. Βατό πεδίο. Προώθηση δίχως προβλήματα επί της ράχης, σε διακριτές κτηνοτροφικές χαράξεις. At 38.04618N, 22.27612E

Diashisi Rematos

To μονοπάτι διέρχεται του ρέματος σε υψόμετρο 1010μ. Ακολουθεί κόντρα. Ακολουθούμε αυστηρά τον σωλήνα υδρομάστευσης σε σχετικά αμυδρή χάραξη. Το πεδίο είναι ολισθηρό λόγω των πετρωμάτων. At 38.07078N, 22.30684E

Στρεφόμαστε σε ανηφορικό τσιμεντόδρομο προς τα Βόρεια περνώντας έξω από το κοιμητήριο του χωριού.

Ακολουθούμε κεντρικότερο μονοπάτι που ανηφορίζει προς Νότο προκειμένου να προσεγγίσει ποτίστρα. At 38.07155N, 22.29653E

Hmdromos-Mon

Σε στροφή του χωματόδρομου, υψ. 1480μ, τον εγκαταλείπουμε και ανερχόμαστε σε πλαγιά με αχνές χαράξεις μονοπατιών. Κατεύθυνση Νότια. Σύντομα προσεγγίζουμε την ακμή μικρής ράχης. Στόχος μικρή κορυφή με μεταλλικό μετρητή ανέμου. t 38.06882N, 22.29218E

Marmati 1795m

Η κορυφή του Μαρματίου. Υψομετρικός στύλος ΓΥΣ. Θέα προς το σύνολο των Αροανίων Ορέων ( Χελμός ). Σε παρακείμενη έξαρση προς τα Βόρεια μετρητής ανέμου.

Photo ofMetritis Αnemu / Trakterodromos Rahis Photo ofMetritis Αnemu / Trakterodromos Rahis Photo ofMetritis Αnemu / Trakterodromos Rahis

Metritis Αnemu / Trakterodromos Rahis

Προσεγγίζουμε κορυφή με μεταλλικό μετρητή ανέμου. Υψ. 1640μ. Πορεία πλέον αποκλειστικά σε ράχη μέχρι την κορυφή. Ακολουθούμε τρακτερόδρομο με νότια κατεύθυνση που διανύει την ράχη. At 38.06488N, 22.29097E

Monopati Parallila Rematias

Το μονοπάτι κινείται προσωρινά παράλληλα της ρεματιάς με σκοπό να την διασχίσει μετά από 100μ απόσταση. At 38.07076N, 22.30811E

Σε υψ. 1440μ προσεγγίζουμε χωματόδρομο και τον ακολουθούμε για 200μ απόσταση προς Νότο.

Ποτίστρα σε υψόμετρο 1320μ. Λιγοστό νερό ( Μαιος 2022), αμφιβολίες για το εάν είναι πόσιμο. Ενδεχομένως να προέρχεται από ποτίστρα ψηλότερα. Συνεχίζουμε σε αχνή χάραξη προς τα Δυτικά στοχεύοντας έτερη ποτίστρα και εν τέλει τον χωματόδρομο. At 38.07102N, 22.29597E

Potistra Β'

Η δεύτερη ποτίστρα που συναντάμε σε υψόμετρο 1370μ. Ολοκλήρωση σωλήνωσης υδρομάστευσης. Κερδίζουμε ύψος με αχνή χάραξη μονοπατιού προς τα δυτικά σε βατό πεδίο με σκοπό να προσεγγίσουμε χωματόδρομο,

Κινούμαστε Δυτικά διασχίζοντας πρανή με διακριτή χάραξη μονοπατιού. Η κεντρικότερη χάραξη είναι αυτή που ακολουθεί την σωλήνα υδρομάστευσης. At 38.07094N, 22.30301E

Telefteo spiti Horiu

Παραμένουμε για λίγα ακόμα μέτρα επί του δρόμου και στην αριστερή στροφή συνεχίζουμε ΒΔ σε μονοπάτι που διέρχεται αγρού συντομεύοντας στροφή του δρόμου.

Συνεχίζουμε σε τρακτερόδρομο που τραβερσάρει την πλαγιά από τα Βόρεια. ( υψ. 900μ ) At 38.07158N, 22.31363E

Ο τρακτερόδρομος ολοκληρώνεται σε μικρή εγκάρσια ρεματιά και πατάρι ( 920μ ). Συνεχίζουμε σε παράλληλες πολλαπλές χαράξεις μονοπατιών. Ακολουθούμε όμως πάντοτε σωλήνα υδρομάστευσης για 1.8 χλμ μέχρι της δεύτερης ποτίστρας σε υψ. 1370μ. At 38.07180N, 22.31086E

Traktetodromos/Hmdromos/Mon Rahis

Σε υψόμετρο 1640μ ο τρακτερόδρομος τέμνει χωματόδρομο. Αντί αυτού συνεχίζουμε στην ίδια γραμμή, επί της ράχης με Νότια κατεύθυνση. Ακολουθούμε διακριτά κτηνοτροφικά μονοπάτια. Βατό πεδίο. At 38.05987N, 22.29020E

Ακολουθούμε πάντοτε την υδρομάστευση σε σύντομη τραβέρσα πλαγιάς με στενό κατάστρωμα μονοπατιού. Σύντομα προσεγγίζουμε πρανή. At 38.07110N, 22.30474E

Vella Platia

Πλατεία Βελλάς. Φροντισμένη πλατεία υπό πλατάνων. Εκκλησία και πηγή-βρύση, υψ. 825μ. Ξεκινάμε την διαδρομή σε ανηφορικό στενό ασφαλτόδρομο προς τα Δυτικά. Το χωριό ιδρύθηκε τον 18ο αιώνα από άποικους εκ Βελλάς Ηπείρου.