قله قوزک یا تاج مریجان ( ناتمام)

April 19, 2024
April 2024

near Marījān, Māzandarān (Iran)

جمعه مورخ ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

قله کم صعود قوزک به ارتفاع ۳۲۰۰ متر از قلل بکر و نیمه جنگلی در مرز البرز مرکزی و جبال فیروز کوه قرار داشته و در شرق جاده هراز می باشد.
این قله در استان مازندران و شهرستان آمل قرار دارد و زیر مجموعه منطقه حفاظت شده می باشد.

مسیر های صعود:
۱. اصلی ترین مسیر: روستای مریجان- یال شمالی قله
۲. روستای پردمه
۳. طبق ترک از یال شمال غربی قله و سپس مسیر تیغه ای خط الراس

شرح مسیر:
به این دليل که این‌ برنامه توسط گروه اجرا شده؛ مسیری که در این ترک صعود کردیم؛ مسیری بی راهه و فاقد پاکوب می باشد که سرپرست برنامه پیدا نموده و در آخر به دلیل وجود برف روی تیغه ها از ادامه مسیر منصرف شدیم و به پایین برگشتیم.
مسیر اصلی تا یال شمالی قله دارای پاکوب مشخص می باشد به این شکل که از بالای روستا یک پاکوب شرقی و غربی وجود دارد که اگه اونو به سمت شرق بروید پاکوب های متعددی در شیب کم جنگل وجود دارند که به گوسفندسرای پایین و شرق یال شمالی قله می رسند.
ادامه مسیر از گوسفندسرا تا یال و سپس از یال، مستقیما تا خود قله می باشد که در بعضی نقاط باید صخره ها را تراورس و از دهلیز ها صعود نمود.
البته در زیر این قله، ریزش سنگ و منطقه ریزشی به اون صورت نیست که صعود، سخت و خطری شود و با پشت سر گذاشتن چند شیب تند بین سنگ ها می توان به قله رسید.

نکات:
۱. مسیر، فاقد چشمه
۲. آنتن دهی در بعضی از نقاط باز
۳. بهترین زمان اجرای این برنامه در اواخر اردیبهشت یا مهر و آبان می باشد چون برف در لای صخره ها وجود ندارد
۴. راه رسیدن به این روستا،خاکی بوده و پر از دست انداز می باشد

پاکوب اصلی

مکان تخت و استراحت

دره خشک صعود

بعد صخره ها

گردنه اول واقع بر یال

قله فرعی و استراحت یه ربعه

خط الراس قوزک

Photo ofیال فرود ( یالی که برای صعود بهتر است و مستقیما به قله می رسد) Photo ofیال فرود ( یالی که برای صعود بهتر است و مستقیما به قله می رسد)

یال فرود ( یالی که برای صعود بهتر است و مستقیما به قله می رسد)