مَرغدراز -گلمکان 3205 متر

July 2, 2021
July 2021

near Maḩalleh-ye Bālā-ye Zoshk, Razavi Khorasan (Iran)

مختصات قله مرغدراز {دونخ }
Lat :36.338593 Long : 59.009706
خانه برق :
Lat : 36.338593 Long : 36.338593
پیمایش شبانه چشمه سبز تا قله
برای رسیدن به نقطه شروع یعنی چشمه سبز گلمکان از مشهد وارد جاده مشهد - چناران شده و بعد از گذشتن از روستاهای ساغروان و عبدل آباد و به آباد از دوربرگردان قدری برمیگردیم تا به اول جاده گلمکان برسیم . از اول جاده تا چشمه سبز حدود 33 کیلومتر مسیر دارد که 20 کیلومتر آن جاده خاکی است. .در طول این مسیر دوستداران محیط زیست تشریف دارند که پلاستیک حمل زباله تخویل و ورودی گرفته میشود. از قسمتی از مسیر ، جاده خاکی در کنار رودخانه امتداد دارد و حتی در چند نقطه مجبور به عبور از آب هستید.
مناظر اطراف جاده و خنکای استراحت در زیر سایه درختان قدیمی و آب روان طراوتی مضاعف به شما می بخشد.. ناگفته نماند که بعد رسیدن به چشمه سبز که حاصل تلاقی آبهای چند حوزه آبریز در یک گودی می باشد ، درخت و سرسبزی نیست و تنها خنکای حاصل از وزش باد بر سطح آب دریاچه وجود دارد .
مسیر پیمایش 14 کیلومتر رفت و برگشت می باشد که از سمت راست چشمه سبز شروع شده با ارتفاعی حدود 2305 متر از سطح دریا و بعد از پیمودن حدود 1.7 کیلومتر در مسیری با شیبی نهایت 46 درصد به نقطه تلاقی با جاده ای خاکی موسوم به جاده خانه برق میرسیم که مسطح نیست و شیبدار است و نهایت بعد پیمودن 5.3 کیلومتر دیگر به قله میرسیم. تا بخشی از مسیر همچنان نمای چشمه سبز از بالا مشهود است.. ناگفته نماند در طول مسیر چشمه یا امکانات دیگری وجود ندارد و حتما
باید آب به اندازه کافی همراه داشته باشیم. دکلهای بزگ انتقال نیروی برق و صدای عبور برق فشار قوی و میدان مغناطیسی حاصل از انها از چیزهای دیگری است که در طول مسیر با آن موجه میشوید.