Marche Les Dames

August 20, 2021
August 2021

near Marche-les-Dames, Wallonia (Belgique)

Aan de linkeroever van de Maas liggen de rotsen van het bos van Marche-les-Dames. De combinatie tussen rotsen, bos en water levert een prachtig decor om te bewandelen. De wandeling start aan de abdij Notre-Dame du Vivier. Op de klimrotsen van Marche-les-Dames kwam Koning Albert I begin 20e eeuw aan zijn einde. Hij viel tijdens het klimmen, maar boze tongen spreken over een complot….wie zal het zeggen?
De rotsmassieven worden ook gebruikt als oefengebied voor de para-commando's, waar ondergetekende in 1982 vier maanden opleiding had om in december 1982 zijn rode muts in ontvangst te nemen. De streek en bossen waren mij dus welbekend en zelfs 35 jaar na datum herkende ik nog vele hoekjes en kwamen herinneringen aan mooie maar ook dikwijls lastige momenten terug boven. Met een beetje geluk kun je dus de commando’s aan het werk zien.
Je geniet dus van enkele heel fraaie uitzichten over de Maasvallei op deze bij momenten uitdagende tocht. Vooral de afdaling naar de vallei zowat halverwege de wandeling is redelijk spectaculair en steil, maar onze vrienden van de commando’s hebben er een touw aan de zijkant stevig vastgemaakt zodat alles nog meevalt. Een aanrader dus.