Mala stenar 11 km

1939
September 26, 2021
September 2021

near Mala, Skåne (Ruoŧŧa)

Vandringen går delvis på obanad terräng och genom beteshagar. Kreatursstängsel måste hoppas över eller krypas under.

Visa hänsyn till pågående jordbruksproduktion och kreatursskötsel.

Vandringen rekommenderas inte under höstens jaktperiod.

PictographCar park Altitude 414 ft

Mala stenar

Gravfält Beskrivning av lämning Gravfält, 95x80 m (ÖNÖ-VSV), bestående av ca 50 fornlämningar. Dessa utgörs av 1 rund stensättning, 6 säkra skeppssättningar och 43 resta stenar, varav 11 är kullfallna. Den runda stensättningen är 4,5 m i diam och i höjd med markytan. Kantkedja, gles och oregelbunden, 0,15-0,75 m h, av 0,3-1,1 m l stenar. Två skeppssättningar är 16,5x6 m resp 16,25x2,6 m samt består av 16 resp 9 resta stenar, varav två är stävstenar i vardera skeppssättningen. De övriga skeppsättningarna är 7-25 ml, 3-4,75 m br samt består av 4-12 resta stenar, varav endel är kullfallna. Stenarna är 0,35-1,4 m h, 0,5-1,2 m br och 0,15-0,6 m tj. De kullfallna stenarna är som regel endast delvis synliga i markytan. De resta stenarna är 0,35-1,35 m h, 0,4-1,3 m br och 0,15-0,2 m tj. Ytterligare ett antal stenar är delvis synliga i markytan, de kan ha varit resta. G A Hellman redovisar 1963: 5 runda stensättningar, alla osäkra, 16 skeppssättningar, varav 1 osäker, 5 domarringar varav 2 osäkra, 24 resta stenar, varav 1 osäker samt 12 kullfallna stenar, varav 1 osäker. Ytterligare information kan finnas under Dokument och bilder. Lämningen består av Grav markerad av sten/block - Typ: rest sten, antal 43 Stenkrets/stenrad - Form: skeppssättning, antal 6 Stensättning - Form: rund, Konstruktion: ofylld, antal 1

PictographPhoto Altitude 318 ft

Höger

PictographPhoto Altitude 250 ft

Gång över grop

PictographPhoto Altitude 258 ft

PictographPhoto Altitude 261 ft

Hålväg börjar

Färdvägssystem Beskrivning av lämning Hålvägssystem, bestående av 4 hålvägar med en sammanlagd längd av ca 230 m. Hålvägarna är ca 2 m br och intill 0,6 m dj.

Följ stigen till höger

Vänster

Gå upp i skogen till höger

Linbasta

Textilindustri Verksamhet: linberedning Beskrivning av lämning Linbastu, totalt 12x6 m (ÖNÖ-VSV). I V är själva bastudelen,invändigt 4x3 m och 1.7 m h, kallmurad med äkta valv av 0.3-0.6 ml stenar. Den öppna förgården i Ö framträder idag somövertorvade vallar, 1-2 m br och intill 0.4 m h.

PictographPhoto Altitude 279 ft

PictographPhoto Altitude 306 ft

Vänster

Snett höger

PictographPhoto Altitude 305 ft

Gå genom tät skog enligt foto, snett till vänster ute på åker sen åkerväg. Alternativt ta vänster runt tät skog till samma åkerväg.

Gå in i skogen en bit från åkerkanten bort till Mala stenar.