Maillé, boucle de Saint Pierre de Maillezais

Photo ofMaillé, boucle de Saint Pierre de Maillezais Photo ofMaillé, boucle de Saint Pierre de Maillezais Photo ofMaillé, boucle de Saint Pierre de Maillezais

September 29, 2021
September 2021

near Maillé, Pays de la Loire (France)

Mooie rondwandeling door het prachtige coulisselandschap van de Vendee naar de Abdij du Marais in Maillezais.

Eerst met de auto naar Maillé vanaf de camping in Marans. De gemeentecamping "Du Bois Dinot" in Marans is een prima verblijfplaats, schoon sanitair met bloedheet douchewater en ruime staanplaatsen zowel schaduw als zon. Het is zo'n 20 kilometer rijden naar de parkeerplaats naast de kerk in Maille.
Eventueel is er in dit dorp ook een camperplaats en gemeentecamping zien we bij aankomst.

De kerk is een fraai exemplaar en open voor bezoek dus lopen we even binnen om het godshuis te bekijken.
Na de foto's gaan we onderweg en langs de oude begraafplaats verlaten we het dorp Maille om langs het kanaal La Jeune Autise naar het sluis-complexje "Aquaduc de Maille" te lopen.
Hier kruisen twee kanalen elkaar met hoogte verschil.

Over de sluis slaan we rechtsaf en wandelen over een grasweggetje langs diverse oude boerderijtjes naar het dorp Maillezais waarvan het laatste deel langs de asfaltweg het dorp inloopt. Centraal ligt de grote Sint Nicolas kerk aan het plein. Ook deze is binnen te bekijken.

In dit dorp is het ook mogelijk om op een gemeentecamping en camperplaats te verblijven.

Bij de kerk slaan we linksaf om naar de Abdij de Maillezais te lopen. Helaas is het complex gesloten maar we kunnen wel een stuk om het terrein heen lopen.
Het complex is een ruïne van een ooit giga groot klooster uit de 11e eeuw.
Naast de ingang is het mogelijk om roeiboten te huren om over de kanalen in dit "Groene Venetie" te varen.

Wij lopen verder en steken La Jeune Autise wederom over om verderop weer linksaf een landweg te gaan volgen retour naar Maille.
Langs een mooi gelegen boerderijtje halverwege bereiken we weer het sluisje en steken die over om linksaf het paadje langs het kanaal te volgen terug naar de kerk in het dorp waar de auto staat.