Magyarbüks - Nemesmedves

May 28, 2020
May 2020

near Csákánydoroszló, Vas megye (Magyarország)

"Ahhoz képest látványban egy szerényebb terület Magyarország ... és mégis ... valahogy ezek a viszonylag szerény látnivalók így összeálltak egy olyan képpé ... amelynek van valami megmagyarázhatatlan kisugárzása"
(Ércnél maradandóbb ...
Másfélmillió lépés - 40 év után)

#
COVID-19 szülte "kényszertúrázásnak" indult ez az egész, fedezzük fel újra a "megyét" dolog.
A 'vége a világnak ha nem járhatom a világot' ... hirtelen átfordult a felismerésbe, hogy gyermekként miért és miként is lehettem boldog/gondtalan ... utazás/repülés/magas hegyek/tengerek nélkül is.
Szépségben természetesen összehasonlíthatatlanok ... "érzésben" viszont semmivel sem kevesebb, sőt ...
Ami egészen biztos, hogy nem itt fogod életed legmenőbb profilképét megcsinálni, nem úszol majd adrenalin mámorban, nem lesz kit és mit legyőzni, a legkeményebb/legmenőbb férfi/nő versenyben itt nem gyűjthetsz pontokat.

Viszont,
felfedezhetsz millió apró "átlagos csodát" ...
#

LEÍRÁS:
Egy nagyon izgalmas túra, sok vaddal, "történelmi felöltőpontokkal" és a szokásosan csodálatos természettel.
Nehézségi szintnek a mérsékeltet állítottam be, mivel a Vasfüggöny Túraút (Z--) jelzései sok helyen hiányoznak, követhetetlenek. Ezeken a részeken leginkább vadváltókon lehet haladni. Sok helyen magas az aljnövényzet.
A túra azon része ami az épülő M8 autóút mellett halad nem tudom mennyire lesz járható a későbbiekben, bízom benne, hogy a szervizút megmarad.
Magyarbüksből sajnos nem sok maradt az utókorra, a történetének érdemes utánaolvasni. A vízimalomból csak egy kis beton alap, a régi házakból még ennyi sem. Kis táblák családnévvel jelzik a hajdani házak helyét. A régi temető és emlékhely, viszont igazi csodahely. Nemesmedvest gondolom nem kell különösebben bemutatni.
A harmadik csodahely és feltöltőpont pedig a Mária-kert Gasztonynál.

Ahogy az elején említettem rendkívül gazdag a vadállomány a környéken, őzek, szarvasok, nyulak ... a vaddisznók szerencsére mind kerítés mögött, így nyugodtan lehetett bámulni a konda életét és a kis csíkos apróságokat (május közepén jártam erre).

ÚTVONAL:
A rövid "büksi" sétához hasonlóan most is az egykori határőr laktanya mellől indulunk. A zöld sáv (Z--) az út elején nagyon jól követhető. Arra figyeljünk hogy az őrsöt elhagyva ne kövessük a balra kanyarodó aszfaltos utat, a Z-- út egyenesen vezet a kavicsoson.
a "büksi" Várdombra érdemes felmenni a zöld L jelzésen.
Romokat nem fogunk találni, viszont az emelkedő bemelegítésnek is tökéletes. Nem muszáj visszamennünk a Z-L jelen, a Várdomb másik oldalán lemenve, majd jobbra tartva visszaérünk a Z-- útra. Folytatjuk az utat a Z-- jelzésen, a bekerített vaddisznóskert mellett találjuk a kis táblákat a hajdani családnevekkel és a lakóházak elhelyezkedésével. Az egykori malom (hűlt helye és betonalapja) jobb kézről lesz, tábla nem jelzi, inkább csak a megérzéseinkre hagyatkozva küzdjük át magunkat a csalitoson.
Utunkat folytatva nemsokára elérünk a "büksi" temetőhöz, tényleg csoda hely, időzzünk itt egy kicsit és szívjuk magunkba a múlt fájdalmát és örömét. Szükségünk is lesz rá, mert jó darabig nem fogunk Z-- jellel találkozni.
Szóval válasszuk azt a vadváltót ami jobban ki van taposva és haladjunk előre a "bozótban". Itt eltévedni azért lehetetlen, mert nincs út ... nincs mihez képest eltévedni. Az egyetlen amire figyeljünk, hogy bal oldalunkon legyen a vaddisznóskert kerítése, így szépen le tudjuk követni a balra ívelő utat.
A bozótos, csalitos részből kiérve, lassan ismét felbukkannak a Z-- jelölések. Az út ezen részén a határkövek nyújtják a legnagyobb segítséget. Nagyon szép erdei részeken haladunk át.
A Rátóti-patak medrét elérve érezhetjük még kicsit elveszve magunkat, de itt is haladjunk tovább egyenesen és hamar rátalálunk a jelölt útra. Az utunk során, ahol a magas aljnövényzet miatt nehezebben tudunk haladni, menjünk be a fák alá. Különösen javallott ez a Nemesmedves közeli szakaszon, ahol a derékig érő csalános helyett a "luccosban" (lucfenyő) szinte "autópályán" haladhatunk tovább.
Itt futunk bele a legelkeserítőbb részbe, azaz a korábban is szinte mindig a semmiből sehova tartó út végleg bevégzi a Vörös-patakban. Akinek van kedve megkeresheti a hivatalos utat a mellig érő csalánban én inkább az őrvidéki rész felé fordultam. A kis kertek alatt követtem egy ideig a patakot, majd találtam egy fatörzset amin át tudtam kelni.(A képeket megnézve jobban érthetővé válik ez az egész) Majd a szántó mellett a határőr bódéhoz vezető kavicsos útra értem. Innen a Z+ jelzést követve érünk be Nemesmedvesre.
A T-34es harckocsinál balra fordulva térünk rá a piros sáv jelzésre(P--). Előtte viszont ne hagyjuk ki a kávézást és a feltöltődést a parkban.
A P-- jelzésű utakról általánosságban elmondható, hogy jól karbantartottak és nagyon kellemes helyeken vezetnek. Itt sincs ez máshogy, felettébb élvezetes a séta a széles erdei úton, a korábbi dzsindzsás és csalitos után (nem leszólva, mert a maguk nemében épp annyira értékesek). A széles erdei útról egy éles balossal térünk be a fák közé, mindkét oldalon jelölt, ha figyelünk nem lehet eltéveszteni.
Egy hosszú erdei egyenes után elérjük a tisztást, ami elvileg Rátót-patak medre. Itt a P-- jelölést könnyű szem elől téveszteni. A lényeg, hogy átmenjünk a "tisztáson" és a szemközti erdős részen folytatódik majd tovább a P-- út. Könnyen rá lehet találni az erdőben a jelölésekre, az én gps nyomvonalamat itt nem érdemes követni mert kicsit eltévedtem. A tisztáson jobbra haladtam és később fordultam vissza.
A következő "namostmerretovább" részt is hamarosan elérjük. Egy nagy tisztás (erdőirtás) miatt a jelek ismét elvesznek. Így utólag azt mondom, hogy a jel a tisztás jobb oldalán lévő erdősávon mehetett végig. Viszont a bal oldalon haladni egyszerűbb, akár az erdőben, akár a tisztáson. A magaslest már távolról ki lehet szúrni, oda próbáljunk meg eljutni. A magasles melletti földúton haladva gyorsan rátalálunk a P-- jelzésre.
Később egy facsoport már messziről vonzza a tekintetet ... igen, ez lesz a harmadik csodahely a "Mária-kert", semmiképp se hagyjuk ki. Majd a kis kitérő után visszatérünk a széles erdészeti útra és lesétálunk az épülő M8 autóút mellett végigfutó szervizútra.
Ezen az úton hosszan fogunk gyalogolni, akár itt is visszasétálhatnánk a "büksi" útig. Javaslom a P-- jelzett út követését, ami a szervíz útról balra fordul és egy kis dombon kell felküzdeni magunkat.
Kár lenne kihagyni ezt a részt a vaddisznóskert kerítése mellett, nagyon gazdag a vadállomány erre. Őzek, szarvasok és ha szerencsénk van a vaddisznóskert lakóival is összefuthatunk. Szerencsére ők kerítés mögött lesznek, a kerítés melletti bokrok és fák jól elrejtenek minket és így észrevétlenül figyelhetjük a konda életét.
A kerítés mellett haladva, nemsokára elérjük a Magyarbüksre vezető utat, itt balra fordulunk és hamarosan visszaérünk a kiindulási ponthoz.

Ui.: A helyesírás sajnos soha nem volt az erősségem ... ha szóltok javítom.
Mivel túratársra mindig "szükség van", ezért ha jönnél ... vagy nincs meg a csapatlétszám és kellene még valaki aki szeret menni ...
akkor is keress bátran :)